حاج غلامرضا یزدجردی، مردی که هرگز فراموش نمی‌شود
حاج غلامرضا یزدجردی، مردی که هرگز فراموش نمی‌شود
اقتصادسبز آنلاین: نمایشگاه ibex (صنعت آرد و نان) امسال باز هم فرصتی پیش آورده که فعالین این صنعت در عرصه مختلف ‌با حضور در این نمایشگاه بتوانند آنچه را که در چنته دارند نشان دهند.

اقتصادسبز آنلاین: نمایشگاه ibex (صنعت آرد و نان) امسال باز هم فرصتی پیش آورده که فعالین این صنعت در عرصه مختلف ‌با حضور در این نمایشگاه بتوانند آنچه را که در چنته دارند نشان دهند.

اما این نمایشگاه حال و هوایی دیگر نیز دارد درست یکروز بعد از اربعین آغاز می‌شود و می‌توان گفت قطعاً این اتمسفر بر نمایشگاه تأثیری مثبت خواهد داشت، صنعت آرد و نان به دلیل قداستی که در نزد قدیمی ها و مردم دارد همواره مورد احترام است و نان نمادی از روزی پاک محسوب می‌شود که نانوایان و آسیابان را وا می‌داشت که با وضو به سراغ کار خود بروند.
‎همه اینها راگفتیم تا به قرابت نمایشگاه صنعت آرد و نان، حال و هوای عزاداری اربعین امام مظلوم حضرت سیدالشهدا ‌در شهریور ماه برسیم. ۲۶ شهریور ماه هشتمین سالروز درگذشت مردی از جنس باران و گذشت است که علاوه بر این‌که یک مدیر و صاحب صنعت آرد توانا بود یک انسان وارسته و رادمردی بزرگ نیز بود.
‎مرد نکونام نمیرد هرگز…..
‎مرحوم حاج غلامرضا یزدجردی در سال 1298 شمسی در محله تکیه دباغخانه تهران، چشم به جهان گشود پدرش از فعالین نان و نانوایی بود بنابراین وی نیز فعالیت خود را در عرصه تولید نان و در دکان نانوایی سنگکی پدر همزمان با فعالیت جدی در حوزه ورزش باستانی آغاز کرد و پس از سال‌ها فعالیت در سال 1331 همراه با مرحوم ابوالفضل احمد خانلو و مرحوم جواد کریمی اقدام به تأسیس کارخانه آرد تابان به شکل اولیه خود کردند، بعد ها در دهه پنجاه خورشیدی با شرکای خود در زمین فعلی آرد تابان کارخانه‌ای را با تجهیزات و دستگاه‌های به روز آلمانی بنانهادند که امروزه نیز از سرآمدان کارخانجات آرد کشور است.
‎به‌واسطه سال‌ها تلاش در این رشته لقب «پدر صنعت آرد و نان» کشور را از آن خود کرد، وی علاوه بر این‌که بیش از 20 سال ریاست مجمع پیشکسوتان و حامیان ورزش باستانی را عهده‌دار بود، خدمات قابل توجه و ماندگاری را در حوزه ورزش باستانی کشور از خود به جای گذاشته است که ازجمله آنها میتوان به تأسیس مؤسسه خیریه حضرت علی(ع) ورزشکاران باستانی و کشتی پهلوانی، حسینیه اول مظلوم عالم در منطقه بهارستان تهران، موزه ورزش‌های باستانی، تشکیل کتابخانه تخصصی ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، تأسیس اولین زورخانه در شهرستان بم و احداث سالن بدنسازی در مشهد نام برد.
‎اما آنچه در صحنه سرای زندگی حاج غلامرضا یزدجردی می‌درخشد فعالیت خیر خواهانه وی بود که نشان از منش پهلوانی اش داشت یکی از بارزترین فعالیت‌های اجتماعی حاج غلامرضا یزدجردی حضور موثر در حوزه خیرین مدرسه ساز بود، که تأسیس آموزشگاه‌های استثنایی سوم شعبان در مشهد و احداث مرکز دندانپزشکی وردآورد کرج (ویژه معلولین) که در نوع خود بی‌نظیر است، احداث مرکز جراحی محدود، تجهیز درمانگاه حضرت امام صادق مشهد، عضویت در شورای عالی مؤسسه استثنایی عصای سفید و ارائه خدمات گوناگون به نابینایان و ناشنوایان و ساخت چندین مرکز مذهبی، خدمات درمانی و بهداشتی دیگر از جمله یادگاران وی است.
‎از دیگر یادگارهای به‌یاد‌ماندنی و جاویدان این رادمرد بزرگ سفارش کتابت، تذهیب و اهدای قرآن بزرگ یزدجردی است، این قرآن با قلم توانای استاد حاج محمود طلادار از شاگردان کمال‌الملک ‌و با پشتکار مستمر 10 تن از هنرمندان مجرب در 359 قطعه کتان بوم شده به رشته تحریر در محل کارخانه آرد تابان به کتابت درآمد.
این قرآن با ابعاد 199 × 122 سانتیمتر به شیوه رسم‌الخط «عثمان طه» نگاشته شده است که کتابت آن نزدیک به ۴ سال به طول انجامید و در مراسمی سید محمد خاتمی ‌از حاج غلامرضا یزدجردی تقدیر به‌عمل آورد نام این اثر نفیس نیز «قرآن یزدجردی» معروف شد که در حال حاضر از این قرآن در کتابخانه ملی نگهداری می شود و عواید بازدید آن نیز به خیریه و معلولین اختصاص می‌یابد.
‎مطالب فوق بخشی از فعالیت‌های آن مرحوم بوده که به ثبت رسیده و قطعاً چنین انسان بزرگواری فعالیت‌های خیریه بسیاری داشته که بین خود و خدایش پنهان است‌، اما که از آن مرحوم فرزندان خلفی همچون دکتر حسین یزدجردی که یکی از چهره‌های شاخص و از نوادر صنعت آسیابانی نیز به یادگار مانده که رهرو راه پدر بزرگوارش است و با عنوان رییس کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران به‌دنبال مطالبه حق و حقوق صنایع آردسازی کشور در صحنه حضور دارد، ‌برای ایشان و خانواده محترمشان آرزوی سلامتی و سعادت داریم.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا