راه‌اندازی بزرگترین واحد ماشین‌سازی صنعت نان
راه‌اندازی بزرگترین واحد ماشین‌سازی صنعت نان
اقتصادسبز آنلاین: «... تا یکسال اول، کار را با دو مشتری و روزی دو تومان درآمد شروع کردم. نان را با دوچرخه، پخش و تا دیروقت کار می‌کردم.

تا 6 ماه آینده و با راه‌اندازی فاز دوم مجموعه «پیشرفت پخت»، بزرگترین واحد تولیدکننده ماشین‌آلات صنعت نان متولد می‌شود

اقتصادسبز آنلاین: «… تا یکسال اول، کار را با دو مشتری و روزی دو تومان درآمد شروع کردم. نان را با دوچرخه، پخش و تا دیروقت کار می‌کردم. با پیشرفت کار به‌‌تدریج بوفه‌های پارک ساعی، لاله و جمشیدیه را اجاره و چند پرسنل را برای فروشندگی استخدام کردم و خود نیز محصول را برای فروش تأمین می‌کردم.

کار به‌جایی رسید که روزی متوجه شدم هیچ‌کدام از نانوایی‌ها نمی‌توانند نان مورد نیاز ما را تأمین کنند و از این‌رو در محله پل رومی، مغازه‌ای را به‌نام «نان نمونه» اجاره کردم و وارد کار نانوایی شدم….»
آنچه خواندید بخش‌هایی از سرگذشت مهدی خانمحمدی، بنیانگذار گروه صنعتی نان سحر است که نقش بی‌بدیلی در ارتقای این صنعت نان در کشور ایفا کرده است. با هم ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

بدون شک نقشی که جنابعالی در صنعت نان ایفا کرده‌اید، نقشی بی‌بدیل است. در تولید انواع نان‌های حجیم و نیمه حجیم و صنعتی و ساخت ماشین‌آلات صنعت نان به‌گونه‌ای فعالیت کرده‌اید که شاید کمتر فردی را بتوان در این جایگاه سراغ گرفت. لطفاً سیر تکامل صنعت را در طول چندین دهه فعالیت خود تشریح کنید و بفرمایید چه دورنمایی برای این صنعت متصور هستید؟

بنده 52 سال است که در این صنعت فعالیت می‌کنم و امسال هم مقارن با ولادت امام رضا (ع) وارد پنجاه و دومین سال فعالیت در این صنعت شدم. در طول این مدت، فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کردیم. از فروش نان بولکی با دوچرخه کار را آغاز کردم، تا این‌که امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که 174 نوع نان و حدود 30 نوع نان ویژه برای بیماران سلیاکی تولید می‌کنیم.
همچنین نان‌های فراسودمند، نان‌های ویژه برای دیابتی‌های نوع یک و نوع دو تولید می‌کنیم.
در حقیقت در مجموعه «نان سحر» برای کودک 2 تا 3 ساله تا پیرمرد 90 ساله نان تولید می‌شود و خوشبختانه از محصولات ما رضایت هم دارند. در کنار تولید نان حدود 200 نوع شیرینی هم تولید می‌کنیم و بخش R&D گروه سحر در طول سال‌های گذشته آنچه در توان داشته را به‌کار گرفته و محصولات متنوعی را روانه بازار کرده‌ایم.
اما این صنعت آنقدر بزرگ است که بنده پس از 52 سال تولید، تحقیق و مطالعه، هنوز مدعی نیستم که به آخر خط رسیده‌ام. ما هنوز هم در حال مطالعه و تحقیق روی ذائقه مردم و ویتامین‌های مورد نیاز مردم هستیم.
هم‌اکنون بدون آنکه مصرف‌کنندگان محصولات «سحر» بدانند، برخی ویتامین‌های موردنیاز بدنشان در محصولات ما وجود دارد. نان‌های ما علاوه بر این‌که از نظر مواد اولیه غنی‌شده است، در فرآیند تولید نیز غنی‌سازی شده، چرا که این نان‌ها حاصل 3 بار تخمیر است. در واقع یکی از دلایل هضم مطلوب نان‌های «گروه سحر» همین مسأله است. ما با وجود آنکه تبلیغات کمی داشته‌ایم، اما در سفره‌های مردم به‌واسطه کیفیت تبلیغ شده‌ایم.
امروز حدود 2 هزار نفر اشتغالزایی مستقیم در «گروه سحر» ایجاد شده است، اما برای حفظ این اشتغالزایی با دشواری‌های بسیاری مواجه هستیم.
البته امروز با مشکلات متعددی نیز دست و پنجه نرم می‌کنیم. به‌عنوان نمونه در شهرک‌های صنعتی هفته دو روز با قطعی برق مواجه می‌شویم. زمستان هم گاز واحدهای تولیدی قطع می‌شود، اما عشق به تولید و کشور ما را سرپا نگه داشته است.
این عشق به‌گونه‌ای بوده که بنده با 52 سال سابقه تولید و کار در این صنعت کماکان هم روزانه 12 ساعت به‌طور فشرده کار انجام می‌دهم.

روز نخست با چه تناژی وارد عرصه تولید شدید و امروز به چه میزان رسیده‌اید؟

ما با 3 نفر نیرو و با تولید روزانه 200 تا 300 کیلوگرم کار تولید نان بولکی را شروع کردیم و البته در 6 ماه نخست فعالیت هم با مشکل فروش مواجه بودیم. به‌تدریج در بازار جا افتادیم و خوشبختانه امروز به تولید روزانه حدود 65 تن انواع نان و شیرینی رسیده‌ایم. البته با اجرای طرح‌های توسعه‌ای مجموعه، تا کمتر از یکسال آینده میزان تولیدمان تا 3 برابر افزایش خواهد یافت.

همزمان با روند توسعه‌ای تولید نان در «گروه سحر» شاهد حضور فعال در زمینه تولید ماشین‌آلات صنعت نان با شرکت «پیشرفت پخت» شدید. لطفاً انگیزه‌های ورود به این بخش را تشریح کنید.
در سال‌های ابتدایی انقلاب و با خروج آلمانی‌ها از کشور و قطع سرویس‌دهی آن‌ها، در سال 1359 به فکر تولید ماشین‌آلات افتادم.
ابتدا در قالب سرویس ماشین‌آلات موجود و ارائه خدمات به همکاران فعالیت کردیم تا این‌که به‌تدریج به عرصه تولید ماشین‌آلات وارد شدیم.
یک روز یکی از همکاران دستگاه «رول کن» خود را که خراب شده بود، داخل گونی ریخت و پیش ما آورد که برایش تعمیر کنیم و این عاملی شد تا ما از روی آن یک دستگاه رول کن بسازیم.
امروز شرایط به‌گونه‌ای شده که شرکت ماشین‌سازی ما حدود 40 نوع انواع ماشین‌آلات صنعت نان‌، میکسرها، 14 نوع فر، اتاق‌های تخمیر با بخار سرد و گرم و ماشین‌های برش نان را در 3 مدل تولید می‌کند. ساخت ماشین‌ برش خمیر را نیز در دست اقدام داریم.
هم‌اکنون در حال افزایش 3 برابری ظرفیت تولید کارخانه «پیشرفت پخت» واقع در پرند هستیم و به‌زودی و تا 6 ماه آینده فاز دوم این مجموعه گشایش خواهد یافت تا بزرگترین واحد تولیدکننده ماشین‌آلات نان متولد ‌شود.

ماشین‌آلات تولیدی در «پیشرفت پخت» با نمونه‌های خارجی از نظر کیفیت و قیمت چه تفاوت‌هایی دارد؟

از نظر کیفیت، امروز ماشین‌آلات ما از بعد کیفیت از کمپانی‌های ترکیه‌ای و برخی تولیدکنندگان ایتالیایی هم عبور کرده‌ است.
از سوی دیگر قیمت ماشین‌آلات تولیدی ما یک سوم نمونه‌های مشابه خارجی است.
خدمات پس از فروش ما هم قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی نیست و در برخی موارد تا 10 سال هم خدمات پس از فروش ارائه می‌دهیم.
دیگ فرهای ما تا 10 سال گارانتی دارد که هیچ شرکت اروپایی این خدمات را ندارد.

در طول سال‌های اخیر جسارت ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای «نان سحر» را از خود نشان دادید که پروژه موفقی هم بوده است. در این رابطه توضیح می‌دهید.

پس از این‌که از 20 سال پیش شعبه مرکزی فروشگاهی «نان سحر» را راه‌اندازی کردیم، افراد مختلفی مراجعه و درخواست اخذ نمایندگی می‌کردند، منتها به‌دلیل آنکه زیرساخت‌های لازم را نداشتیم، مجوزی اعطا نشد.
حدود 10 سالی می‌شود که خودمان شعبه‌های جدید را راه‌اندازی کردیم و تنها 4 شعبه را به‌صورت نمایندگی اعطا کردیم که البته از آن‌ها چندان هم راضی نیستیم.

هم‌اکنون چند شعبه دارید؟
تاکنون 42 شعبه «نان سحر» ایجاد شده که به غیر از 7 شعبه، مابقی در تهران دایر شده است.
علاقه‌ای هم به اضافه کردن شعبه‌های جدید تا زمانی‌که زیرساخت‌های لازم فراهم شود، نداریم.

لطفاً مختصری هم از دانشکده «ثمین نان سحر» بفرمایید.

قبل از دانشکده، ابتدا یک آموزشگاه ایجاد کردیم.
ما حدود 3400 گواهینامه در طول 12 سال گذشته از آموزشگاه صادر کرده‌ایم و حتی به پرسنل رقبایمان هم آموزش داده‌ایم.

بحث آزادسازی قیمت آرد سال‌هاست که دغدغه فعالان این صنعت بوده است، در این رابطه چه نظری دارید و چه نسخه‌ای برای ارتقای جایگاه فعلی صنعت نان دارید؟

در طول 40 سال گذشته صنعت نان نه متولی واحدی داشته و نه دلسوزی برایش شده است به‌همین دلیل صنعت نان کشور عقب‌مانده است.
دولت همواره به این بخش یارانه اختصاص داده در حالی‌که برنامه‌ای هم جز ارزان رساندن نان به مردم نداشته است.
ما کارشناسان بارها به دولتمردان مشاوره داده‌ایم، اما با وجودی که به حرف‌های ما اعتقاد دارند، اما اجرا نمی‌کنند.
نسخه بنده آزادسازی گندم، آرد و نان است که متعاقباً دولت هم می‌تواند یارانه‌اش را به‌طور مستقیم به مردم اختصاص دهد.
امیدوارم رسانه‌ها پررنگ‌تر در این خصوص به ایفای نقش بپردازند تا یکبار برای همیشه مشکل نان کشور حل شود.

عکس‌‌ها: اقتصاد سبز- شکوفه خوش نثار
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا