رکورد‌شکنی بیکاری در دنیا
رکورد‌شکنی بیکاری در دنیا
اقتصادسبز آنلاین: تعطيلی اقتصاد در اغلب کشورهای دنيا به‌دنبال شيوع ويروس کرونا سبب شد تا بسياری از‌ افراد بيکار شوند. افزايش شمار بيکاران در کشورهای صنعتی به‌خصوص امريکا و بريتانيا در اين روزها خبرساز است اما به نظر می‌رسد اين بحران تمامی ندارد و دنيا حداقل تا يک فصل ديگر با آن درگير است.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:

اقتصادسبز آنلاین: تعطیلی اقتصاد در اغلب کشورهای دنیا به‌دنبال شیوع ویروس کرونا سبب شد تا بسیاری از‌ افراد بیکار شوند. افزایش شمار بیکاران در کشورهای صنعتی به‌خصوص امریکا و بریتانیا در این روزها خبرساز است اما به نظر می‌رسد این بحران تمامی ندارد و دنیا حداقل تا یک فصل دیگر با آن درگیر است.

سازمان ملل در گزارش اخیر خود از تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا روی بازار کار دنیا سخن گفته است. طبق این گزارش اثرات اقتصادی شدید ناشی از همه گیری ویروس کرونا در دنیا باعث شده است تا خیل عظیمی از مردم کار خود را از دست بدهند. هم اکنون شمار بیکاران در دنیا از شمار آنها در جریان بحران مالی در رکود اقتصادی سال‌های 2008-2009 میلادی بیشتر است و حتی آمارها از بالاتر بودن نرخ بیکاری نسبت به رکود بزرگ دهه 1930 میلادی خبر می‌دهد. مشکل اینجاست که ما هنوز در مواجهه با این ویروس به نیمه راه هم نرسیدیم و هیچ ایده‌ای در مورد این‌که چه زمانی بحران به پایان می‌رسد و اقتصاد در وضعیت عادی قرار می‌گیرد نداریم. در نتیجه انتظار می‌رود بحران ناشی از انتشار ویروس کرونا باعث ایجاد بزرگترین موج بیکاران در دنیا شود. سازمان ملل پیش بینی می‌کند تا سه ماه آینده شمار بیکاران در دنیا به مرز 200 میلیون نفر برسد که بالاترین شمار بیکاران در دنیا طی تاریخ است. طبق این برآورد تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی باعث می‌شود تا 2.7 میلیارد نفر از شاغلان در دنیا تحت تاثیر قرار بگیرند که این آمار معادل 4 نفر از 5 نفر شاغل در جهان است. البته این تاثیر گذاری می‌تواند متفاوت باشد.مثلاً برخی به طول کامل بیکار می‌شوند و برخی مجبور به مرخصی بدون حقوق می‌شوند یا این‌که با چالش‌های دیگری روبه‌رو می‌شوند.
این پیش‌بینی یک هفته بعد از پیش‌بینی سازمان بین‌المللی کار ارایه شد. سازمان بین‌المللی کار اعلام کرده بود شیوع ویروس کرونا در دنیا 25 میلیون شغل را در دنیا تهدید می‌کند.

شمار بیکاران دنیا دو برابر می‌شود

این آمار زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم هم اکنون بالغ بر 190 میلیون نفر در دنیا بیکار هستند و با اضافه شدن بیکاران ناشی از همه گیری ویروس کرونا، شمار آنها ظرف تنها سه ماه دو برابر می‌شود.
گای رایدر دبیر کل سازمان بین‌المللی کار در وب سایت رسمی این سازمان در مورد تاثیر شیوع ویروس روی بازار کار دنیا نوشت: «هر چه همه گیری ویروس بیشتر شود و شمار بیشتری از کشورها درگیر این بحران شوند، سیاست‌های سخت‌گیرانه تری برای مقابله با شیوع ویروس باید به کار گرفته شود و تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی وسیع‌تر و طولانی‌تر می‌شود. در نتیجه این وضعیت بازار کار با شدت بیشتری آسیب می‌بیند و بر شمار بیکاران افزوده خواهد شد.»
دبیر‌کل سازمان بین‌المللی کار در مورد وضعیت کسب و کارهای خدماتی هم ابراز نگرانی کرد و افزود:«در شرایط کنونی بسیاری از کسب و کارهای خدماتی آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل شده‌اند و اگر دولت‌ها سیاست‌های حمایتی لازم را در نظر نگیرند‌، فاجعه‌ای بزرگ در اقتصاد دنیا ایجاد خواهد شد.»

کدام بخش‌ها بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند

سازمان ملل بر این باور است کارگران فعال در چهار بخش از اقتصاد بیشترین آسیب را در نتیجه شیوع ویروس کرونا متحمل خواهند شد. اولین و اصلی ترین بخش، حوزه غذا و اقامتگاه است که هم اکنون 144 میلیون نفر در این بخش مشغول به کار هستند. دومین بخشی که بیشترین آسیب را می‌بیند بخش خرده فروشی و عمده فروشی است که 482 میلیون نفر در آن مشغول به کار هستند.در جایگاه سوم بخش اداری و خدمات تجاری قرار دارد که 157 میلیون نفر در این بخش مشغول هستند و چهارمین بخش هم بخش تولید است که 463 میلیون شاغل دارد.
در مجموع این چهار بخش 37.5 درصد از نیروی کار دنیا را تشکیل می‌دهند و از بین رفتن اشتغال در این بخش‌ها آسیب زیادی به اقتصاد جهان وارد می‌کند.اما نکته دیگری که در گزارش به آن تاکید شده است ضرورت توجه به سلامت کادر درمانی در کشورهای مختلف است که طبق آمار سازمان بین‌المللی کار بالغ بر 136 میلیون نفر هستند و هم‌اکنون در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا در دنیا فعالیت می‌کنند. افرادی‌که در نتیجه شیوع ویروس کرونا بیشترین احتمال درگیری با این ویروس را دارند.

کدام مناطق بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند

سازمان ملل در وب سایت خود در مورد مناطقی که بیشترین آسیب را در نتیجه انتشار ویروس کرونا متحمل می‌شوند نوشت: «بازار کار تمامی کشورها و قاره‌ها در نتیجه انتشار این ویروس متحمل آسیب و زیان می‌شود ولی بررسی‌های ما نشان داده است که بیشترین آسیب به بازار کار کشورهای عربی و اروپایی تحمیل می‌شود و در این کشورها بالاترین نرخ بیکاری مشاهده خواهد شد. اما بیشترین شمار بیکاران در کشورهای آسیا-پاسفیک که بالاترین شمار ساکنان را دارند، مشاهده خواهد شد.»
سازمان بین‌المللی کار پیش‌بینی کرد در فصل دوم سال 2020 ساعت کار در دنیا به طور متوسط 6.7 درصد کاهش یابد که دلیل آن تعطیلی بسیاری از واحدها و کاهش ساعات کاری دستگاه‌های ضروری اقتصاد برای مقابله با انتشار ویروس است.