شاگرد اولی بازار داخل؛ به جای صادرات
شاگرد اولی بازار داخل؛ به جای صادرات
اقتصادسبز آنلاین: «اگر فردی در ایران قصد تولید دارد، نباید به کوتاه‌مدت فکر کند و به مسائل حاشیه‌ای توجهی داشته باشد، او باید همواره به‌دنبال حل مسائل داخلی مجموعه‌اش باشد تا به رشد و سودآوری دست یابد.

کاهش قدرت خرید مردم، تغییر پی در پی قوانین و سیاست انقباضی تسهیلات‌دهی بانک‌ها سه مانع رشد تولید است

اقتصادسبز آنلاین: «اگر فردی در ایران قصد تولید دارد، نباید به کوتاه‌مدت فکر کند و به مسائل حاشیه‌ای توجهی داشته باشد، او باید همواره به‌دنبال حل مسائل داخلی مجموعه‌اش باشد تا به رشد و سودآوری دست یابد.
البته نباید از نظر دورداشت که سودآوری تولید در کشور ما هیچ‌گاه با سودآوری تجارت و دلالی قابل مقایسه نیست…»
آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌های محمداسماعیل قدس، رئیس هیأت مدیره کدبانو (دلپذیر) است که با هم ماحصل این گفت و گو را می‌خوانیم:

به‌عنوان نخستین پرسش بفرمایید آیا در سال «مهار تورم، رشد تولید»، ابزار رشد تولید در اقتصاد کشور فراهم بوده است؟

نکته‌ای که باید در پاسخ به این سؤال در نظر داشت، این است که ما سال‌هاست که با تورم 30 تا 50 درصدی دست و پنجه نرم می‌کنیم و این مسأله موضوع جدیدی در اقتصاد کشور نیست.
البته امسال به رغم تلاش‌های دولت و کاهش نسبی تورم بازهم از تورم بالایی برخوردار هستیم.
اگرچه تورم و نقدینگی مؤلفه‌های مهمی در پروسه تولید به‌شمار می‌رود، اما اعتقاد دارم اگر تولید راه خودش را پیدا کرده باشد و بتواند درخواست‌های بازار را جواب دهد، با مشکلی مواجه نخواهد شد.
بنابراین ما در مجموعه کدبانو (دلپذیر) امسال هم از نظر وزنی با رشد قابل توجهی (بیش از 30 درصد) روبه‌رو هستیم، اگرچه کار بسیار سخت‌تر از قبل شده است.
البته ناگفته نماند که کاهش قدرت خرید مردم، تغییر پیاپی قوانین و مقررات و سیاست تسهیلات‌دهی انقباضی بانک‌ها هم از موانع مهم رشد تولید به حساب می‌آید.

با وجود این همه توفیق در تولیدات، به‌نظر می‌رسد مجموعه «دلپذیر» برنامه‌هایی برای صادرات ندارد؟

از آنجایی که سیاست ما تولید محصولات با کیفیت و استفاده از مواد اولیه مرغوب است، از این‌رو قیمت تمام شده بالایی داریم و به‌همین دلیل از امکان رقابت کمتری برای صادرات به کشورهای منطقه برخوردار هستیم، چرا که آن‌ها بیشتر به دنبال جنس ارزان هستند.
البته تا زمانی که موضوع «FATF» در کشور ما حل نشود و تولیدکنندگان نتوانند مشکلات ارزی را مرتفع کنند و تولیدکنندگان بتوانند صادرات را هم مثل واردات با LC انجام دهند، صادرات همیشه موردی خواهد بود و صادرات پایدار نخواهیم داشت.
از این‌‌رو ما همواره تلاش می‌کنیم در بازار داخل شاگرد اول باشیم. البته صادرات در حد واردات مواد اولیه انجام می‌شود، اما به‌طور حرفه‌ای که به‌عنوان مثال بتوانیم 50 درصد میزان بازار داخل صادرات داشته باشیم، وارد نشده‌ایم.

«دلپذیر» قوطی‌ساز می‌شود

از دیرباز برند «دلپذیر» با سس عجین بوده است

اما در 5 سال گذشته از سس و رب، روغن به بسته‌بندی حبوبات و… رسیده‌اید، لطفاً از برنامه‌های آتی مجموعه بفرمائید.
اصلاً کار برند «دلپذیر» تولید مزه است تا به خانم منزل کمک کنیم تا غذاهای خوشمزه‌تر درست کند. در این رابطه ما هیچ نوع کالای مصرفی نظیر نوشابه تولید نمی‌کنیم.
از این‌رو انواع سس‌ها، محصولات کنسروی، روغن و اخیراً حبوبات و ادویه را به سبد محصولات «دلپذیر» افزوده‌ایم.
همین چند ماه قبل سس «کیدچاپ» را برای بچه‌ها تولید کرده‌ایم که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
«کچاپ» تنها سسی است که در همه دنیا از کودکی تا بزرگسالی مصرف می‌شود و بنابراین برای این‌که این محصولات برای بچه‌ها مفیدتر باشد و به رشد آن‌ها کمک کند، سس «کیدچاپ» را تولید کرده‌ایم.
امسال هم یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید انجام داده‌ایم تا هم محصولات جدید به سبد «دلپذیر» افزوده ‌شود و هم مواد اولیه‌ای نظیر قوطی را با راه‌اندازی خط تولید خودمان با بهترین کیفیت تولید ‌کنیم.

دلپذیر و تولید سس‌های ایتالیایی

شنیدیم که در میان نوآوری‌های مجموعه «دلپذیر» تولید محصولات لاکچری را نیز در برنامه دارید، در این رابطه توضیح می‌دهید.
در دنیا به‌خصوص در زمینه مصرف سس‌های سالاد تحولات بسیاری در طول سه سال گذشته رخ داده است و طعم‌های ویژه‌ای با بیس‌های آووکادو و… ایجاد شده است.
از این‌رو قراردادی با یک برند مطرح ایتالیایی به امضا رساندیم تا با نام این برند در ایران تولید کنیم و در اولین گام تولید 8 نوع سس سالاد با بسته‌بندی جدید و خاص قرار دارد.
البته این بسته‌بندی را نیز خودمان تولید می‌کنیم و امیدواریم این تولیدات نیاز یکسری از مشتریان خاص را مرتفع کند.

با توجه به ورود محصولات جدید به سبد تولیدات «دلپذیر»، هم‌اکنون چند نوع محصول تولید می‌کنید؟

هم‌اکنون در 13 تا 14 گروه محصولات، حدود 90 نوع کالا تولید می‌کنیم و امیدواریم با تولیدات جدید تا پایان سال به تولید 100 نوع محصول برسیم.
امروز شاهد هستیم که شرکت‌های صنایع غذایی در تکاپو برای ایجاد شرکت‌های پخش هستند، دلیل این رویکرد چیست؟
البته ما برخلاف همه عمل کرده‌ایم، یعنی ما ابتدا شرکت پخش داشتیم، بعد وارد تولید شده‌ایم.
به عبارتی مطابق همه دنیا شرکت‌ها ابتدا باید بازار را به دست بیاورند، بعد تولید کنند.
در این تصاحب بازار همه شرکت‌های پخش یا سفارش تولید به مجموعه‌ای می‌دهند و بعد توزیع می‌کنند و یا محصولی را وارد می‌کنند و بازار را به‌دست می‌آورند.
بنابراین خیلی از شرکت‌ها که بدون مطالعه بازار، اقدام به تولید می‌کنند، طبیعی است که دچار مشکل ‌شوند.
در حقیقت از آنجایی‌که آن‌ها گمان می‌کنند مشکل فروش محصولاتشان ناشی از شرکت پخش بوده، خودشان رأساً به‌دنبال توزیع محصول خودشان می‌روند.

عکس: اقتصاد سبز- شکوفه خوش نثار

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا