صادرات محصولات «بدر» به 42 کشور جهان
صادرات محصولات «بدر» به 42 کشور جهان
اقتصادسبز آنلاین: «اگر سرمایه‌‌هایمان را در بخش‌های غیرتولیدی هزینه می‌کردیم، قطعاً درآمد تضمین‌ شده‌تری داشتیم، اما اگر قرار باشد که همه اقشار جامعه به اینگونه فکر می‌کردند، دیگر کسی نبود که چراغ تولید‌، اشتغالزایی و ارزآوری را در کشور روشن نگاه دارد.»

اقتصادسبز آنلاین: «اگر سرمایه‌‌هایمان را در بخش‌های غیرتولیدی هزینه می‌کردیم، قطعاً درآمد تضمین‌ شده‌تری داشتیم، اما اگر قرار باشد که همه اقشار جامعه به اینگونه فکر می‌کردند، دیگر کسی نبود که چراغ تولید‌، اشتغالزایی و ارزآوری را در کشور روشن نگاه دارد.»
آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌های، امیر کاویان، مدیرعامل شرکت «پیشرو فرآیند بدر» است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد و در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهمترین اولویت‌های حمایت از تولید در سال «مهار تورم، رشد تولید» را تشریح کنید.
امروز موضوع تأمین نقدینگی و صدور مجوز جهت واردات ماشین‌های حمل و نقل (انواع کامیونت و تریلی) و ارتقای لجستیکی صنایع غذایی از مهمترین اولویت‌های حمایتی از تولید به‌شمار می‌رود.
در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای شده که باید 100 درصد مبلغ سفارش را به‌صورت یورویی واریز کنیم تا 6 ماه آینده ماشین‌آلات به‌دست ما برسد.
در سال‌های گذشته جهت واردات از اعتبارات ارزی استفاده می‌کردیم که متأسفانه امروز شرایطش مهیا نیست.
در مقوله کشاورزی هم مباحثی نظیر خشکسالی و کم‌آبی، عدم استفاده درست از کودها، کمبود بذرهای اصلاح شده و حاکم بودن سیستم سنتی در بخش کشاورزی مشکل‌ساز شده که صددرصد در کیفیت محصول نهایی مؤثر است.
وقتی چنین نگاهی به تولید داشته باشیم باید با کشاورزان خاص‌تر کار کنیم و بالطبع قیمت تمام شده ما بالاتر می‌رود. در حقیقت وظیفه وزارت جهادکشاورزی است که شرایط را به‌گونه‌ای برای کشاورزان فراهم کند که همگی بتوانند محصول با کیفیت نسبی مطلوب تولید کنند.
طبیعی است وقتی شرایط اینگونه باشد و عرضه مواداولیه کیفی‌تر و بیش‌تر شود، تولید بهتری در بخش صنایع غذایی صورت می‌گیرد، و قیمت تمام شده پایین‌تر خواهد آمد و محصول باکیفیت‌تری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

برخی تولیدکنندگان صنعت غذا معتقدند دولت خود به نوعی آغاز کننده گرانی‌هاست، به عنوان نمونه افزایش قیمت پتروشیمی‌ها، حقوق و دستمزد، حامل‌های انرژی و … در این رابطه مؤثر است. نقش حذف مالیات بر ارزش افزوده در صنعت غذا را در کاهش تورم چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در حقیقت دولت اگر به‌دنبال کاهش تورم است باید از هر مؤلفه‌ای که کمک به کاهش قیمت تمام شده تولیدات می‌کند، استفاده کند.
طبیعی است مالیات بر ارزش افزوده برای تولیدکننده و مصرف‌کننده، هزینه و برای دولت درآمد است و اگر دولت از درآمدش صرفنظر کند‌، قطعاً نقش مهمی در کاهش تورم در موادغذایی ایفا خواهد کرد.
در گذشته یارانه‌هایی در مواد اولیه نظیر روغن، شکر و… اختصاص می‌یافت که با حذف این یارانه‌ها عملاً قیمت تمام شده اقلام غذایی افزایش یافته است.

در زمینه لجستیک مشکلات بسیاری به‌خصوص در صادرات موادغذایی مشاهده می‌شود، در این رابطه چه نظری دارید؟
متأسفانه ما ابتدایی‌ترین امکانات را برای توسعه صادرات در دسترس نداریم. به عنوان نمونه برای صادرات محصولاتمان یک ماه تا 45 روز باید در نوبت کشتی منتظر بمانیم.
در گذشته جوایز صادراتی به صادرکنندگان اختصاص می‌یافت که امروز نه تنها حذف شده، بلکه بر عکس عمل می‌شود و دولت بابت صادرات
ارزی که صادرکننده نمی‌گیرد را نیز مطالبه می‌کند.
طبیعی است که اگر فقط این موانع برداشته شود، تولیدکنندگان راه توسعه صادرات را فرا گرفته‌اند.
بحث مستهلک کردن ارز حاصل از صادرات خود مسأله دیگری است که مشکلات بسیاری برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.
امروز ما جوایز صادراتی هم نمی‌خواهیم، فقط از دولت درخواست داریم دردسرهای حاصل از صادرات را از روی دوش تولیدکننده و صادرکننده بردارد.

برند «بدر» از جایگاه خاصی در صنعت غذای کشور و مصرف‌کنندگان برخوردار است. لطفاً از روند تکامل مجموعه تا امروز را تشریح کنید.
شرکت «هوفرد »از سال 1349 تولید را با مربای هویج و بالنگ آغاز کرد و از سال 1361 با برند «بدر» محصولات را روانه بازار کرده است.
نگاه اصلی ما همیشه به صادرات بوده است و پدربه‌واسطه حضور در نمایشگاه‌های متعدد بین‌المللی ،محصولات «بدر» را بابسته‌بندی‌های مدرن وجدیدی وارد بازار کرد تا بتوانیم با رقبای قدر ترکیه‌ای در بازار جهانی رقابت کنیم.
«بدر» جزو اولین صادرکنندگان صنایع غذایی است که محصولاتش را به آمریکا، استرالیا، کانادا و کشورهای اسکاندیناوی، کشورهای اروپایی نظیر انگلستان، فرانسه و آلمان صادر کرده است. هم‌اکنون محصولات «بدر» به 42 کشور جهان صادر می‌شود.
حتی در برخی کشورها شهر به شهر نمایندگی داریم، اما چون شرکت ایرانی هستیم باز هم در بازار صادرات متأسفانه با هیچ فروشگاه زنجیره‌ای دنیا قادر به انعقاد قرارداد نیستیم. صادرات هم صرفاً از طریق پخش‌های مویرگی که با فروشگاه‌های محلی کار می‌کنند، انجام می‌شود و به این ترتیب بخش وسیعی از بازار صادراتی که حدود 90 درصد تولید است را از دست می‌دهیم.

«بدر» هم‌اکنون چند نوع محصول تولید می‌کند؟
هم‌اکنون 80 نوع محصول تولید می‌کنیم، خانواده گروه مربا و گروه کنسروجات غیرگوشتی را داریم.
در گروه کنسروجات اخیراً کشک بادمجان، باقلاقاتق و میرزاقاسمی را اضافه کرده‌ایم. گروه خیارشور، گروه زیتون‌ها، گروه بطر (آبلیمو، آبغوره و شربت سنکنجبین) ،گروه رب و گروه ترشیجات را نیز داریم.

اگر نکته یا سخن ناگفته‌ای دارید، بفرمایید.
ما دوست داریم که ارتباط بهتری با مصرف‌کنندگان داشته باشیم. اگر نقطه ضعفی در تولیدات ما احساس می‌کنند از طریق تلفن تماسی که روی محصولات به عنوان صدای مشتری درج شده می‌توانند با ما تماس گرفته و مشکلات را اعلام کنند. علاقه‌مند هستیم که مصرف‌کنندگانی که ایده دارند از کارخانه بازدید کنند و نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارند.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا