صنعت ‌آرد نیاز به برنامه‌ریزی، تصمیمات منطقی و با ثبات دارد
صنعت ‌آرد نیاز به برنامه‌ریزی، تصمیمات منطقی و با ثبات دارد
اقتصادسبز آنلاین: مدیر عامل آرد جوانه شوشتر با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ در شرایطی آغاز گشت که اجرای فاز اول طرح هوشمند‌سازی یارانه‌ها موجب افزایش ناگهانی قیمت گندم‌های آزاد و صنف و صنعت شد گفت: ااین موضوع کارخانجات آرد را در بحث تأمین نقدینگی دچار مشکل کرد و اميد است فعاليتهاي سال ١٤٠٢ منطقي‌تر آغاز گردد.

اقتصادسبز آنلاین: مدیر عامل آرد جوانه شوشتر با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ در شرایطی آغاز گشت که اجرای فاز اول طرح هوشمند‌سازی یارانه‌ها موجب افزایش ناگهانی قیمت گندم‌های آزاد و صنف و صنعت شد گفت: ااین موضوع کارخانجات آرد را در بحث تأمین نقدینگی دچار مشکل کرد و امید است فعالیتهای سال ١۴٠٢ منطقی‌تر آغاز گردد.

مهندس سید مرتضی سنادی‌زاده در‌خصوص این‌که سال ۱۴۰۱ برای صنعت آرد چگونه سالی بود به خبر نگار ما گفت: اجرای‌ فاز اول طرح هوشمند سازی یارانه‌ها موجب افزایش ناگهانی قیمت گندم‌های آزاد و صنف و صنعت شد که این موضوع کارخانجات آرد را در بحث تامین نقدینگی دچار چالش شدند.
وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و تورمی کشور وافزایش هزینه‌ها در مقابل ثبات نرخ آرد و نان دولت سیزدهم تحت عنوان هوشمند سازی یارانه‌ها تصمیم به اجرای طرح هوشمند. سازی یارانه‌ها کرد که ادامه این امر نیز بنابر دلایلی دچار کندی و تعلل شد و علاوه بر عدم اجرای کامل آن، شرایط نامطلوب تورم و افزایش قیمت کالا و خدمات در کشور نیز فشار اقتصادی چندبرابری را به صنعت آرد و نان وارد نموده است.

آزادسازی ناقص تنها باعث شکاف قیمتی شده است
این فعال صنعت آرد تصریح کرد:عدم اجرای کامل این طرح و آزادسازی بخش صنف و صنعت موجب ایجاد شکاف قیمتی بین بخش یارانه بگیر و آزاد شد که موجبات سودجویی برخی افراد را فراهم آورده است.
مدیر عامل آرد جوانه شوشتر آینده این طرح را در سال جاری اینگونه پیش‌بینی کرد: با توجه به اینکه موضوع مهم در آزادسازی این است که قیمت نان برای مردم گران نشود، و برای جلوگیری از خروج آرد و نان از چرخه مصرف و کنترل میزان واقعی مصرف آرد و نان، طرح هوشمندسازی ایجاد شد، ابتدای امر طرح خوبی به نظر می رسید اما در ادامه مشکلات و عدم پیش‌بینی یکسری مشکلات و اقدامات مانع از آن شد این طرح موفق شود.
وی افزود: ارائه آمارهای خطا در خصوص مصرف بی رویه آرد یکی از این اتفاقات بود، درحالیکه ضروری است تکلیف بخش‌های مختلف مصرف کننده، اصناف و صنایع مصرف کننده و همچنین افراد بخش عشایری و روستایی مشخص شود تا مصرف کنندگان آرد به شیوه‌های دیگری وارد بازار خارج از شبکه نشوند.

کمبود نقدینگی مانعی برای توسعه صنعت آرد
سنادی زاده خاطر نشان کرد: با شرایط فعلی، زیان و خسران‌های زیادی به صنعت آرد وارد شده و تمامی کارخانه‌های آرد در کشور به نحوی دچار مشکل کمبود نقدینگی برای تولید و همچنین عدم توانایی در بروز رسانی و بهسازی و حفظ اشتغال و نیروی انسانی خود شده اند و اگر به این موضوع توجهی نشود در اینده نزدیک قطعا تبعات جبران ناپذیری برای صنعت آرد و اشتغال و اقتصاد کشور خواهد داشت.
مدیر عامل آرد جوانه شوشتر در ادامه به چالش دیگر صنعت آرد در سال گذشته اشاره کرد و گفت:علاوه بر آن نرخ فروش سبوس در ابتدای سال ۱۴۰۱ نسبت سال پیش از آن تغییر نداشت و صاحبان صنعت آرد با همان نرخ گذشته اقدام به فروش سبوس میکردند که موجب وارد آمدن ضرر و زیان و فشارهای مضاعفی به پیکره صنعت آرد شد و آن را به مرز ورشکستگی نزدیک می‌کرد.
وی با اشاره به اینکه مبلغ ما به تفاوت‌های پرداختی در سال ۱۴۰۱ با آنچه که مدیران این صنعت درخواست می‌کردند متفاوت بود گفت: دریافت با تاخیر ما به التفاوت دستمزد آسیابانی از دیگر چالش‌های سال گذشته بود،مبلغ پرداخت شده کمتر از میزان مدنظر بود و در نهایت نیز با تاخیر بدست آردسازان رسید که این تاخیر در پرداخت عملا موجب شد که مدیران آرد ساز فرصت هرگونه برنامه ریزی تکمیلی و توسعه مانند نوسازی و بهسازی ماشین آلات و.. را از دست بدهند.
این مدرس آسیابانی تاکید کرد: با توجه به اینکه صنعت آرد و نان یک صنعت استراتژیک است باید تصمیمات و سیاست‌های این صنعت کارشناسی شده و منطقی باشد تا سال ۱۴۰۲ برای صنعت آرد با تلاطم کمتری همراه باشد.

قبل از انتقال گندم خوزستان، میزان گندم مصرفی استان در نظر گرفته شود
سنادی‌زاده ‌در ادامه ‌با اشاره با آغاز فصل خرید تضمینی گندم در استان خوزستان که از جمله گندم‌های مرغوب و مورد تقاضای صنعت آرد است گفت: در امر انتقال گندم از خوزستان به عنوان یکی از مراکز اصلی تامین گندم کشور به استان‌های دیگر، میزان مصرف داخل استان مورد توجه تصمیم گیرندگان قرار گیرد و گندم مورد نیاز استان بصورت کامل تامین گشته و مسئولین استانی دیدگاه درون استانی داشته باشند تا ماه‌های پایانی سال مشکلی بابت تامین گندم نداشته باشیم.
مدیرعامل شرکت جوانه شوشتر افزود: طولانی بودن فواصل برای حمل گندم‌ها از سیلوها و مراکز خرید به کارخانه‌ها علاوه بر آسیب به گندم و افزایش ضایعات، موجب افزایش هزینه کرایه حمل برای صاحبان صنعت آرد می‌شود.

نرخ و تعرفه حمل گندم و آرد باید منطقی شود
این فعال صنعت آرد به تجدید نظر در خصوص تعرفه حمل گندم و آرد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نرخ وتعرفه حمل غیرمنطقی است، همچنین در صورتی که حمل آرد با تعاونی‌های نانوایان و کارخانه‌های آرد نباشد فرایند کنترل و توزیع آرد به درستی پیش نخواهد رفت.
مدیر عامل آرد جوانه شوشتر در خاتمه خاطر نشان کرد:دولت لازم است در پرداخت بهای کیسه مصرفی به کارخانجات تجدید نظر نماید زیرا اختلاف بهای کیسه پرداخت شده به آسیابانان و کیسه تولیدی در کشور در حدود 40 هزار ریال بوده و با توجه به حجم مصرف بالای آن بطور حتم مشکلاتی را در تامین کیسه خواهیم داشت.