طرح بسته‌بندی سس‌های ‌هاینز تغییر می‌کند
طرح بسته‌بندی سس‌های ‌هاینز تغییر می‌کند
اقتصادسبز آنلاین: پس از فوت ملکه الیزابت دوم، بیش از 800 برند از جمله سس‌های معروف‌ هاینز باید طرح روی بسته‌بندی خود را تغییر دهند؛ چون این برند‌ها قبلاً از ملکه، ضمانت سلطنتی (royalwarrant) دریافت کرده بودند و حالا با آمدن شاه جدید باید این نشان را از او دریافت کنند.

اقتصادسبز آنلاین: پس از فوت ملکه الیزابت دوم، بیش از 800 برند از جمله سس‌های معروف‌ هاینز باید طرح روی بسته‌بندی خود را تغییر دهند؛ چون این برند‌ها قبلاً از ملکه، ضمانت سلطنتی (royalwarrant) دریافت کرده بودند و حالا با آمدن شاه جدید باید این نشان را از او دریافت کنند.

ضمانت سلطنتی روی محصول یا برند نشان می‌دهد که ملکه یا شاه از کیفیت این محصول رضایت دارد. به گفته انجمن دارندگان ضمانت سلطنتی (royal warrant hoders association) با فوت ملکه، نشان محصولاتی که قبلاً از او تأیید دریافت کرده بودند، باطل شده و باید طرح بسته‌بندی خود را تغییر دهند. پس از فوت، ملکه پسر او پادشاه «چارلز سوم» قدرت بررسی و اعطای ضمانت سلطنتی به برند‌ها را برعهده دارد. برای درخواست ضمانت سلطنتی شرکت‌ها باید محصولات یا خدمات خود را به مدت حداقل پنج سال و به صورت مستمر به خانواده سلطنتی ارائه دهند. همچنین آن‌ها باید نشان دهند که محصولاتشان، سازگار با محیط‌زیست است. نشان ضمانت سلطنتی شامل شیر انگلیسی در سمت چپ، اسب تک‌شاخ اسکاتلندی در سمت راست و یک سپر با نماد‌هایی از مناطق مختلف بریتانیا در وسط است. نوشته زیر نماد عبارتی نشان می‌دهد که کدام یک از اعضای خانواده سلطنتی، این نشان را اعطا کرده است. برای مثال اگر نشان را ملکه الیزابت دوم اهدا کرده باشد، عبارت (by appointment to her majesty the Queen) نوشته شده است. آیا تاکنون به این نشان بر روی بسته‌بندی سس‌های هاینز توجه کرده‌اید؟! سایر برندهای مطرح، مانند Gordon’s، Twinings و Bollinger ، همگی مجبور هستند که نشان ملی پادشاه فقید را از بسته بندی خود حذف کنند.
شرکت‌های دارای نماد از جمله ‌هاینز می‌توانند تا دو سال دیگر از این نشان بر روی بسته‌بندی خود استفاده کرده و پس از آن باید مجدداً به پادشاه «چارلز سوم» برای دریافت نشان، درخواست دهند.
به گفته RWHA این نشان لزوماً به این معنی نیست که چنین اقلامی، بهتر از رقبای خود در بازار هستند و تنها نشان دهنده این است که این محصول، مورد ترجیح خاندان سلطنتی است.
یکی از سخنگویان‌ هاینز گفته است: «این بالاترین افتخار ما بوده است که از سال ۱۹۵۱ محصولات ‌هاینز را به خانواده‌های سلطنتی عرضه کرده و صمیمانه امیدواریم بتوانیم این کار را برای سال‌های طولانی ادامه دهیم.»
هر سال، حدود ۳۰ ضمانت‌نامه سلطنتی اعطا شده و به همان تعداد نیز پس گرفته می‌شود و حدود ۸۷۵ ضمانت‌نامه سلطنتی در هر زمان وجود دارد.
این ضمانت‌نامه‌ها معمولاً تا پنج سال اعطا می‌شوند. انجمن صاحبان ضمانت‌نامه سلطنتی، آن‌ها را یک سال قبل از انقضا بررسی کرده تا تعیین کنند که آیا باید برای یک دوره تقریباً پنج ساله دیگر تمدید شوند یا نه؟

بیشتر بخوانید: ارائه برنامه‌های غذایی سفارشی مبتنی بر DNA

سس ‌هاینز کجا و چه زمانی متولد شد؟

در روز ۱۱ اکتبر سال ۱۸۴۴، هنری جان ‌‌هاینز در خانواده‌ای آلمانی – که به پیتسبورگ پنسیلوانیا مهاجرت کرده بودند – متولد شد. وقتی او شش ساله شد، آنها به سارپسبورگ نقل‌مکان کردند و هِنری به مادرش در کاشت حیاط پشت خانه کمک می‌کرد. او در ۸ سالگی، سبزیجات خانگی حیاط منزلشان را در سبد می‌ریخت و خانه به خانه آنها را می‌فروخت. یک سال بعد، او نوعی خردل پرورش ‌داد و پس از خرد کردن، آنها را در شیشه‌های مخصوص خودش بسته‌بندی کرده و به‌همراه سبزیجات خانه، آنها را می‌فروخت. او در ۱۰ سالگی 3 هزار متر زمین برای کشتِ خردل و تولید پودرِ خردل خریده بود که دو سال بعد به ۱۴ هزار متر رسید. او همچنین یک اسب و کالسکه برای بردن محصولات خود به سبزی‌فروشی‌های پیتسبورگ خریده بود. وی در ۱۷ سالگی، سالی ۲۴۰۰ دلار درآمد داشت که در آن زمان رقم بالایی محسوب می‌شد. سپس جان به دانشکده تجارت رفت و پس از فارغ‌التحصیلی در کارخانه آجرسازی پدرش شروع به کار کرد و در سهام کارخانه شریک شد. او همچنان کِشت و فروش محصولات خود را ادامه می‌داد.
در سال ۱۸۶۹ به همراه دوستش نوبل، شرکت «هاینز نوبل» را تأسیس کرده و شروع به بازاریابی برای پودر خردل کرد. آنها در سال ۱۸۷۵ ورشکسته شدند و نوبل از ادامه کار منصرف شد، ولی‌هاینز مجددا به همراه برادرش شرکت F&J Heinz را تأسیس و شروع به تولید و فروش سس کچاپ کرد. هِنری برای افزایش فروش با یک کشتی پر از محصولات خود، عازم اروپا شد. او به لندن رفت و از فروشگاه‌های بزرگ آنجا دیدن کرد. هِنری از عظمت بزرگ‌ترین فروشگاه این شهر یعنی «فورتوم و میسون» نترسید و با اعتماد به نفس، محصول خود را به مسئول خرید آنجا معرفی کرد. آن شخص نیز پس از امتحان سس کچاپ‌‌ هاینز، جمله‌ای تاریخی به زبان آورد و گفت: «آقای‌هاینز، من فکر می‌کنم که ما تمام محموله شما را خریداری می‌کنیم». این قضیه برای‌ هاینز خیلی جالب بود و به زودی فروشندگان زیادی را استخدام کرد تا محصولات شرکت را به تمام نقاط دنیا معرفی کنند. آنها هم به خوبی از عهده این کار بر‌آمدند. کیفیت بالای محصولات‌‌ هاینز به همراه نظافت و امنیت کارخانه و محیط دوستانه، آن بهانه‌ای شده بود تا تجار مختلف از سراسر جهان از این کارخانه بازدید کرده و بر تجربه خود بیفزایند.
هاینز در سال ۱۸۸۸‌‌ همه سهام شرکت را خرید و نام آن را به H. J. Heinz تغییر داد. چهار سال بعد، شرکت برای نشان دادن تنوع زیاد محصولاتش، شعار تبلیغاتی‌‌ «هاینز ۵۷» که بیانگر «۵۷ محصول مختلف»‌هاینز بود را انتخاب کرد. این شعار با وجود تولید بیش از ۶۰ محصول توسط ‌‌هاینز انتخاب شد و هنوز هم با وجود رسیدن تولیدات به ۶ هزار محصول، استفاده می‌شود. دلیل انتخاب آن این بود که عدد 5 عدد شانس‌‌هاینز و عدد۷، عدد شانس همسرش بود.
شرکت به سرعت گسترش یافت و در سال ۱۹۰۵ به صورت حقوقی ثبت شد و ‌هاینز تا آخر عمرش ریاست شرکت را به عهده گرفت. یک سال بعد، او تلاش‌های موفقیت‌آمیزی در جهت تقویت قانون «داروها و غذاهای سالم» انجام داد. در هنگام مرگ او در سن ۷۴ سالگی، شرکت بیش از ۲۰ کارخانه تولید موادغذایی به همراه مزارع کشت و انبارهای متعدد داشت. این شرکت همچنان نزد خانواده‌‌ هاینز باقی ماند و ‌هاوارد و جک‌‌هاینز، پسر و نوه هنری، به اداره شرکت مشغول شدند. آنها به تنوع محصولات‌ هاینز افزودند و تولیدات کارخانه را به انواع غذای کودکان، کنسروهای حبوبات، سوپ و… گسترش دادند.
در سال ۱۹۴۶ امپراتوری‌ هاینز به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد و محصولاتش در تمامی ۵ قاره گسترش یافت؛ تا سال ۱۹۶۵ این شرکت توسط خانواده‌ ‌هاینز اداره می‌شد. وفاداری مشتریان همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران‌‌ هاینز بود؛ تا جایی که تونی رایلی، پنجمین مدیر این شرکت، آزمایشی ترتیب داد تا بررسی کند که اگر یک مشتری برای خرید‌ هاینز به فروشگاهی برود که این محصول را نداشته باشد، آیا مارک دیگری را خریداری می‌کند یا برای خرید‌ هاینز به مغازه دیگری می‌رود؟! ‌‌هاینز به همراه جهانی شدن، دچار پدیده‌های غیرانسانی آن نشد و همواره ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی را در بین کارکنان و مشتریان خود رعایت می‌کرد. حتی امروزه به ندرت شنیده می‌شود که کارکنان‌‌ها هاینز، شکایتی داشته باشند.
ارزش نام تجاری‌‌ هاینز در سال ۲۰۰۴ بیش از ۷ میلیارد دلار تخمین زده شد و به عنوان مورد اعتمادترین نام تجاری در محصولات غذایی باقی ماند. اکنون‌ ‌هاینز هر ساله ۶۵۰ میلیون بطری سسِ کچاپ و ۱۱ میلیارد انواع سس یک نفره تولید می‌کند. محصولاتش تقریباً در تمامی کشورهای جهان یافت می‌شود و بیش از ۳۲ هزار کارمند دارد. این شرکت در سال گذشته میلادی، درآمدی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار داشته است.