عدم تخصیص به‌موقع ارز معضل بزرگ تولیدکنندگان روغن
عدم تخصیص به‌موقع ارز معضل بزرگ تولیدکنندگان روغن
اقتصادسبز آنلاین: «پیش‌بینی می‌شود تا شهریورماه آرامش نسبی بر بازار روغن حاکم باشد، البته این مسأله بدان معنا نیست که صنعت روغن نباتی هیچ مشکلی ندارد...

روغن زیتون هم به سبد محصولات «غنچه» افزوده شد

اقتصادسبز آنلاین: «پیش‌بینی می‌شود تا شهریورماه آرامش نسبی بر بازار روغن حاکم باشد، البته این مسأله بدان معنا نیست که صنعت روغن نباتی هیچ مشکلی ندارد، چرا که همه مشکلاتی که در عرصه صنعت غذا مشاهده می‌شود در این بخش هم وجود دارد. عدم تخصیص به موقع ارز برای واردات روغن خام یکی از معضلاتی است که امسال به‌طور کاملاً مشهود خود را نشان داد….»
آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌های مهندس ابوالحسن خلیلی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه (روغن غنچه) است که ماحصل این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

جنابعالی در طول دو دهه گذشته در بحث تشکل‌گرایی صنعت غذا و به‌ویژه صنعت روغن نباتی منشأ خدمات بسیاری بوده‌اید. لطفاً آخرین وضعیت تولید و بازار روغن نباتی در سال‌جاری را تشریح کنید.

شرایط تولید و توزیع روغن نباتی به‌واسطه تأمین روغن خام مطلوب است، کما این‌که در سال گذشته هم حدود 2 میلیون تن کالا تولید و توزیع شد.
امسال هم در 2 ماهه اول سال تولید در صنعت روغن نباتی مطلوب بود و بازار هم در شرایط رقابتی کامل بوده است.
پیش‌بینی می‌شود تا شهریور ماه هم آرامش نسبی بر بازار روغن حاکم باشد، البته این مسأله بدان معنا نیست که صنعت روغن مشکلی ندارد، چرا که همه مشکلاتی که در عرصه صنعت غذا مشاهده می‌شود در این بخش هم وجود دارد.
عدم تخصیص به‌موقع ارز برای واردات روغن خام یکی از معضلاتی است که امسال به طور کاملاً مشهود خود را نشان داد.
رقابت مثبتی که میان تولیدکنندگان روغن نباتی از نظر کیفیت تولیدات، بسته‌بندی و قیمت در سطح بازار وجود دارد، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قالب تخفیف‌هایی که به مشتریان اعطا می‌شود، قابل مشاهده است، اما کماکان افزایش هزینه‌های پرسنلی و افزایش قیمت بسته‌بندی کالا، سنگینی خاصی را در قیمت تمام شده صنعت روغن نباتی ایفا می‌کند.
حمل و نقل هم مؤلفه دیگری است که نظیر همه بخش‌های صنعت غذا در صنعت روغن‌نباتی هم نقش مهمی در افزایش قیمت تمام شده ایفا می‌کند.
در نهایت قیمت دستوری دولت هم عرصه را برای تولیدکنندگان تنگ کرده است.

چه ارزیابی از نمایشگاه «ایران اگروفود» دارید و چه نقاط و ضعف و قوتی را متصور هستید؟

مثل سال‌های قبل با انگیزه تعامل با مصرف‌کنندگان و مشتریان خودمان در نمایشگاه «ایران اگروفود» شرکت کرده‌ایم.
قاعدتاً نمایشگاه‌ها، محل ظهور و بروز توانمندی‌های صنایع کشور هستند و می‌تواند فضایی برای هم‌افزایی توانمندی‌ها فراهم کند.
از سوی دیگر می‌تواند نقطه تعاملی مشتریان را به حداکثر برساند و ما با این نگاه در نمایشگاه حاضر شده‌ایم.
البته به‌دلیل سالن‌های قدیمی محل برگزاری نمایشگاه، عدم تأمین هوادهی یا سرمایش در غرفه‌ها و کمبود فضا در ارائه توانمندی‌های هر غرفه‌دار از جمله معضلات به‌شمار می‌رود.
امیدواریم روزی صاحب محلی مناسب‌تر به‌عنوان محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور شویم.

لطفاً درخصوص تولیدات برند «غنچه» توضیح دهید.

در طول 5 سال گذشته با تمرکز بر چند اصل مهم از جمله کیفیت، با تنوع محصولات و مشتری‌مداری در مجموعه «غنچه» فعالیت کرده‌ایم.
در این بخش‌ها کماکان همین رویه‌ها را ادامه می‌دهیم. محصولات جدید ما به‌صورت «غنچه پلاس» عرضه می‌شود و توجه ویژه‌ای به خواص تغذیه‌ای تولیداتمان داشته‌ایم.
روغن «غنچه پلاس» آفتابگردان توکوفرول، محصولات مارگارین «غنچه پلاس» که تاکنون در سه نمونه تولید شده و تیرماه به بازار عرضه می‌شود.
امسال روغن زیتون هم به سبد محصولات «غنچه» افزوده شده است. همواره در تلاش هستیم تا محصولات جدید را به‌صورت «غنچه پلاس» و با نوآوری در تولید و بسته‌بندی داشته باشیم.
برنامه‌ریزی شده تا هر سال 3 تا 4 محصول جدید به بازار عرضه کنیم.