عشق تمام نشدنی تولید و اشتغالزایی
عشق تمام نشدنی تولید و اشتغالزایی
اقتصادسبز آنلاین: «مجموعه سولیکو سال خوبی را سپری کرد، مشکلات همیشه وجود دارد، اما وظیفه ما یافتن راه‌حل‌های منطقی برای عبور از مشکلات است.

غلامعلی سلیمانی: تعداد همکاران «سولیکو» در ایران به 25 هزار نفر و در عراق به 3 هزار نفر رسید

اقتصادسبز آنلاین: «مجموعه سولیکو سال خوبی را سپری کرد، مشکلات همیشه وجود دارد، اما وظیفه ما یافتن راه‌حل‌های منطقی برای عبور از مشکلات است.
سال 1403 را، سال انسان بودن می‌بینم. انسان با استفاده از قدرت درونی خود می‌تواند مشکلات پیش‌رو را حل کند.
سال 1403، سال ساختن یک زندگی نو است که بهتر از سال‌های قبل باید باشد و ما باید تلاش کنیم زندگی بهتری را برای دیگران ایجاد کنیم.
به جوانان عزیز توصیه می‌کنم که موفقیت را از مسیر «فرهنگ» و «تکنولوژی» دنبال کنند.
به آن‌ها توصیه می‌کنم برای انجام هرکاری، به‌کارگیری منطق را سرلوحه قرار دهند و خو را مجهز به قدرت برنامه‌ریزی و حل مسأله کنند، یعنی به‌عبارتی دارای دانش حل مسأله و استفاده از تجربه دیگران باشند.»
غلامعلی سلیمانی، بنیانگذار گروه سولیکو (کاله) گفت‌وگوی اختصاصی خود با «اقتصادسبز» را با این پیام نوروزی آغاز کرد، ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

سال 1402 با تمام فراز و فرودهایش به نقطه پایانی رسید. مهمترین مسائلی که در این سال به عنوان بنیانگذار یکی از معظم‌ترین هلدینگ‌های تولیدی کشور با آن مواجه بودید را شرح دهید.
متأسفانه مسئولان ما درک مشترکی با بخش خصوصی ندارند و مواردی که از سوی بخش خصوصی اعلام می‌شود از سوی بخش دولتی قابل قبول نیست.
با وجود آنکه درجلسات از توضیحات ما قانع می‌شوند، اما غالباً از درخواست‌ها و نامه‌نگاری‌های ما به نتیجه نمی‌رسد.
بنده به مسئولان اعلام کرده‌ام که می‌توانم سالی یک میلیارد دلار به بانک مرکزی بدهم تا به قیمت روز از من خریداری کند تا بتوانیم یک شرکت صادرکننده و یک کشور صادرکننده داشته باشیم.
اگر دلار من به قیمت روز خریداری نشود، بدیهی است که نتوانم در بازار صادراتی دنیا حضور موفقی داشته باشم.
مگر می‌شود کالایی 100 تومان صادر شود، 20 درصد بانک‌ مرکزی ایران کسر کند، 20 درصد هم دولت عراق کسر کند، آن وقت صادرات هم توجیه‌پذیر باشد.
کشورهای دیگر که حتی 10 درصد از امکانات، اطلاعات و دانش کشور ما را هم ندارند، اما در بازارهای جهانی موفق‌تر از ایران هستند.
از این‌رو از رهبر معظم انقلاب درخواست دارم تا فقط 5 دقیقه به من فرصت بدهند تا مشکلات را بیان کنم و نگاه حکیمانه ایشان فصل‌الخطاب شود.
به‌دلیل این‌که اظهارنظرهای من بسیار شفاف است، مسئولان به بنده اجازه نمی‌دهند که حتی در جلسات با حضور مقاطم معظم رهبری حضور پیدا کنم، چرا باید مدیری که در طول 45 سال 50 کارخانه ساخته است از دیدار با مقام معظم رهبری محروم باشد.

مگر نمی‌شود به اندازه هر کارخانه فقط یک دقیقه به من وقت دیدار داد؟
مجموعه «سولیکو» امروز 25 هزار نفر فقط در ایران اشتغالزایی کرده است. کارخانه مستقر در عراق را سوزاندند، اما ضمن بازسازی، امروز 3 هزار نفر اشتغالزایی در عراق ایجاد کرده‌ام.
قبل از آتش‌سوزی، کارخانه عراق 100 تن تولید داشت، اما امروز به 600 تن رسیده است و به‌زودی به یک هزار تن خواهد رسید. من در حال وارد کردن ارز به کشور هستم.
امروز با همه ناملایمتی‌ها و عدم همکاری‌ها سالانه 300 میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارم، اگر شرایطی مهیا شود که فقط 5 دقیقه با مقام معظم رهبری دیدار کنم قادرم این میزان ارزآوری را 10 برابر کنم. تعهد مالی و جانی می‌دهم که در حضور هر مسئولی که صلاح بدانند من صحبت‌های واقعی و درد تولید را انتقال دهم.
متأسفانه انگار برخی‌ها علاقه‌مند هستند با رفتاری که می‌کنند من از ایران مهاجرت کنم، اما بنده به مملکت خودم اعتقاد دارم و می‌خواهم در کشورم کار کنم و علاقمندم روزی در مملکتم و پشت میز کارم فوت کنم.

سال‌هاست که بر تک نرخی شدن ارز تأکید دارید و شرایط فعلی نرخ ارز را عامل بروز بسیاری از مشکلات می‌دانید، به نظر جنابعالی چرا گوش شنوایی وجود ندارد؟
در طول سال‌های گذشته از روسای جمهور گرفته تا وزرا به جز رهبر معظم انقلاب به کرات بر این مسأله تأکید کرده‌ام، اما متأسفانه پاسخی دریافت نشده است.
باید در نظر داشت که چند نرخی بودن ارز نتیجه‌ای جز تورم و بدبختی مردم ایران و سود برای تعداد محدودی افراد که از چند نرخی بودن ارز استفاده می‌کنند، نخواهد داشت.

پالایشگاه شیر «کاله» بی‌شک پروژه‌ای ملی تلقی می‌شود. لطفاً درخصوص آخرین وضعیت این پالایشگاه توضیح دهید.
پالایشگاه شیر «کاله» درصورت راه‌اندازی کامل سالانه 2 میلیارد دلار ارزآوری برای کشور خواهد داشت، اما متأسفانه به‌دلیل عدم حمایت به کندی پیش می‌رود. من دوست ندارم شیر، نفت و مس از کشور صادر شود، علاقمندم از فرآوری و ارزش افزوده حاصله صادرات داشته باشیم. امروز برای من هواپیمای شخصی می‌فرستند تا بروم در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کنم. پیشنهاد اعطای وام و تسهیلات تا 95 درصد پروژه را نیز داده‌اند تا در کشور آنها کارخانه ایجاد کنم و دانش فنی را انتقال دهم، اما من دوست دارم ارز وارد کشور کنم تا مردم کشورم در آرامش زندگی کنند. سالانه یک کارخانه ایجاد کرده‌ام و سالانه 20 درصد بر میزان اشتغالزایی گروه «سولیکو» افزوده شده است.

در سال 1402 چه واحدی به مجموعه اضافه شده است؟
سال 1402 خط تولید قهوه به مجموعه اضافه شده است. بخش R&D پالایشگاه شیر اضافه شده است و با توجه به این‌که در دنیا تنها 5 کشور آمریکا، هلند، انگلسنان، آلمان و فرانسه به تولید کازئین خالص از شیر دست یافته‌اند توانستیم به این جمع راه یافته و به مقام نخست دست یابیم.
واحد تولیدی گلستان هم سال 1402 به مجموعه اضافه شده است که در زمینه تولید سبزیجات منجمد فعالیت می‌کند تا تولیداتش را صادر کند.
در سال 1403 نیز چنین واحدی را در دزفول راه‌اندازی خواهیم کرد.

در مصاحبه گذشته از احداث واحد تولیدی فرآورده‌های گوشتی «سولیکو» در دبی خبر داده بودید. این واحد در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
این واحد تا دو ماه دیگر راه‌اندازی خواهد شد. امیدوارم با کمک رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و شورای امنیت ملی مراحل نهایی کار به اتمام برسد.
خوشبختانه هم‌اکنون پرچم 50 متری «کاله» در دبی به اهتراز درآمده است و به‌دنبال این هستیم که محصولات تولیدی ما در واحد دبی به‌عنوان محصولات اسلامی به کشورهای دیگر صادر شود.

آیا در دبی صرفاً واحد گوشتی احداث می‌شود؟
اگر مشکلات موجود مرتفع شود با کمک معاون اول رئیس جمهور 3 تا 4 واحد تولیدی در دبی ایجاد می‌شود.

لطفاً برنامه‌های توسعه‌ای گروه سولیکو (کاله) در سال 1403 را تشریح کنید.
به‌دنبال این هستیم که پالایشگاه شیر «کاله» را با توجه به تحریم‌ها با کمک دانش بومی و متخصصان داخلی به‌طور کامل راه‌اندازی کنیم.
پروژه دوم، راه‌اندازی خط کامل قوطی‌سازی در مجموعه «سولیکو» است که با توجه به تحریم‌ها با شرایط خاص و هزینه گزاف‌تر، ماشین‌آلات این خط وارد کشور شد.
البته برنامه‌ریزی کردیم تا واحدهای تولیدی دیگر نیز در ایران، کشورهای آسیای میانه و دبی راه‌اندازی کنیم.
نکته جالب توجه این است که دولت‌های کشورهایی که قصد ایجاد واحد تولیدی درآنجا را داریم همه‌گونه همکاری و حمایت را انجام می‌دهند و امکانات زیادی در اختیارمان می‌گذارند‌، اما متأسفانه دولتمردان ما غالباً حمایت لازم را انجام نمی‌دهند.

در طول 5 دهه اخیر که همواره واحدهای تولیدی جدید ایجاد کردید با موانع و مشکلات بسیاری مواجه بودید، مهم‌ترین مشکلی که در راه توسعه مجموعه داشتید چه بوده است؟
به اعتقاد من مهم‌ترین مسأله برای تولیدکنندگان نبود درک مشترک میان آن‌ها و دولتمردان است که در کنار مشکلات اعطای تسهیلات، عرصه را در اکثر مقاطع برای تولیدکنندگان تنگ کرده است.
بانک‌ها تحت هیچ شرایطی تسهیلات لازم برای پروژه‌های نیمه‌کاره را که رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس ستاد اقتصادی امضا کرده‌اند را تأمین نمی‌کنند.
به‌راستی من تولیدکننده در این شرایط باید به حرف چه کسی اعتماد کنم، به‌همین دلیل است که می‌خواهم با رهبر معظم دیدار کنم تا با «کارت سبز» ایشان بتوانم به تولید، اشتغالزایی و ارزآوری ادامه دهم.
واقعاً برای من نامشخص است که چرا نمی‌گذارند با تولید و ارزآوری مانع افزایش نرخ ارز در کشور شویم. فقط با تولید، صادرات و دانش تولید می‌توان بهای ارز را تثبیت کرد.
ما اگر وزیر صادرات داشته باشیم، صادرات کشور چند برابر می‌شود. ما مسایل و مشکلات دولتی را با یک مدیر دولتی نظیر وزیر صادرات و وزیر سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانیم مرتفع کنیم و اگر وزیر سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم، فرهنگ، دانش و ابزار وارد کشور می‌شود.
اعتقاد دارم با ارز تک نرخی، اقتصاد کشور متحول خواهد شد. به دولتمردان توصیه می‌کنم اگر ارز 60 هزارتومانی تحویل دادند، ارز حاصل از صادرات را نیز بر همین مبنا بسنجند.
باید در نظر داشت که ارز را به‌وجود می‌آورند، ارز حاصل از صادرات و ارز برای خرید و واردات در اقتصاد نقش‌آفرین است. اختلاف صادرات و واردات اگر مثبت یا منفی باشد ارزش یورو به ریال پائین یا بالا می‌رود و چون ارزش یورو صادرات کشور ما کمتر از ارزش یورویی واردات ما می‌باشد
ارزش ریال به یورو روز به روز کمتر کمتر می‌شود و در نتیجه در معیشت مردم مشکل داریم. در شرایط فعلی رانت و دروغ به کشور آسیب می‌زند. من هم‌اکنون 78 سال سن دارم و تا 120 سالگی عمر خواهم کرد و تا این سن کارخانه هم می‌سازم تا تعداد واحدهای تولیدی‌ام به 120 کارخانه برسد، بعد فوت کنم.

تعداد محصولات گروه «سولیکو» (کاله) امروز به چند نوع محصول رسیده است؟
هم‌اکنون بالغ بر 2 هزار نوع محصول در مجموعه تولید می‌شود. هر محصول را برای یک طبقه و یک کشور تولید می‌کنیم.
در گروه‌های غذاهای آماده، گوشتی، لبنیات، انواع ساندویچ‌ها، نوشیدنی‌ها، آب شیر، لاکیدو، محصولات پودری و… این هدف را دنبال می‌کنیم.
آب شیری که ما تولید می‌کنیم «لاکی‌یو» از 8 فیلتر عبور کرده، 4 فیلتر در بدن گاو و 4 فیلتر در کارخانه باعث شده تا این آب فاقد فلزات سنگین باشد.
وقتی این آب نوشیده شود بیماری‌هایی نظیر سرطان و کبد چرب در جامعه کم خواهد شد.
کاری که ما در پالایشگاه شیر انجام می‌دهیم بی‌نظیر است. در دنیا به انداز انگشتان یک دست تولیدکننده وجود ندارد که بتواند از یک میلیون لیتر شیر یک میلیون کیلوگرم کالا تولید و وارد بازار کنند.

پالایشگاه شیر تهران به چند درصد پیشرفت رسیده است؟
پالایشگاه شیر تهران یک پروژه یک میلیارد دلاری است که 60 درصد پروژه را با هزینه شخصی راه‌اندازی کرده‌ایم و تنها 40 درصد تا تکمیل فاصله دارد.
با وجود آنکه رئیس‌مجمهور محترم هم از پالایشگاه بازدید و دستور دادند تا 10 روز به او پاسخ دهند ، اما متأسفانه تاکنون خبری نشده است.

با توجه به این‌که در جریان هستم برای هر کدام از 2 هزار محصول تولیدی گروه «سولیکو» عشق و احساس فردی جنابعالی بیش از نگاه تجاری نقش داشته، کدام محصولات را بیشتر از بقیه می‌پسندید؟
انوع پنیرهای تولیدی «کاله» را دوست دارم و از همه بیشتر پنیر «اولد آمل» را مصرف می‌کنم.
این نوعی پنیر یکساله است که پس از یکسال از تولید مصرف می‌شود.
هم‌اکنون بالغ بر 100 نوع پنیر در «کاله» تولید می‌کنیم، اما به‌دلیل این‌که ایرانی‌ها کمتر آنها می‌شناسند، در بازار ایران توزیع نمی‌شود. بیشتر پنیرها در طول سال‌های گذشته به روسیه صادر شده و «کاله» بزرگترین صادرکننده پنیر به روسیه بوده است.
البته اخیراً روسیه از ورود محصولات «کاله» جلوگیری کرده است.
تمام پنیرها در آمل تولید می‌شود و امروز بیشتر پنیرهای تولیدی به قزاقستان و ارمنستان صادر می‌شود و از آنجا به اقصی‌نقاط دنیا می‌رود.

در ایران محبوب‌ترین محصول «کاله» کدام است؟
پنیر «ویلی» و ماست «ناری» محبوب‌ترین محصولات «کاله» در ایران به‌شمار می‌رود.
ماست «ناری» درون بدن را شستشو می‌دهد و برای سلامتی بسیار مفید است.

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا