«علاج صنعت آرد» محاسبه نرخ‌ها بر اساس بازار آزاد است
«علاج صنعت آرد» محاسبه نرخ‌ها بر اساس بازار آزاد است
اقتصادسبز آنلاین: به جهت تنوع آب و هوايی در اقليم‌های مختلف کشورمان محصولات کشاورزی فراوانی با کيفيت‌های متفاوت به ثمر می‌رسد که يکی از مهم‌ترين اين محصولات گندم است که در سيستم اقتصاد و تغذيه‌ای کشور اهميت خاص خود را دارد...

اقتصادسبز آنلاین: به جهت تنوع آب و هوایی در اقلیم‌های مختلف کشورمان محصولات کشاورزی فراوانی با کیفیت‌های متفاوت به ثمر می‌رسد که یکی از مهم ترین این محصولات گندم است که در سیستم اقتصاد و تغذیه‌ای کشور اهمیت خاص خود را دارد، استان گلستان از جمله اقلیم‌های است که گندمزار‌های فراخ و پربرکتی دارد که محصولاتش در کیفیت حرف اول را می‌زنند به همین جهت صنعت آردسازی یکی از صنایع مهم این استان است. بر همین اساس گفت‌وگویی با عبدالحمید بهمنیار مدیر‌عامل آرد خوشه مراوه تپه داشته‌ایم که با هم ماحصل آن را می‌خوانیم.

لطفاً در ابتدا معرفی از کارخانه تولیدی آرد خوشه مراوه تپه داشته باشید؟!
شرکت تعاونی گندم‌داران سیلوی مراوه تپه در سال 1388 در منطقه مرزی و محروم شهرستان مراوه‌تپه با هدف ایجاد اشتغال جهت جوانان منطقه و حمایت از گندم کاران زحمتکش اقدام به ساخت کندوی فلزی جهت نگهداری گندم نمود.در ابتدا، شروع فعالیت با ساخت دو کندو به ظرفیت 7000 تن آغاز شد که پس از اتمام کار، کندوی سوم نیز بدون وقفه با همین ظرفیت آغاز به ساخت کرد. در سال 1391 با توجه به نیاز منطقه و دوری نزدیک ترین کارخانه آرد به شهرستان مراوه تپه، با توکل به خداوند و حمایت روستاییان بومی و جلسه هیأت مدیره، تصمیم‌گیری جهت ساخت کارخانه آرد گرفته شد. و کارخانه در عرض کمتر از یکسال با ماشین آلات ساخت ایران، ترکیه و آلمان و حضور کارشناسان و متخصصان، در زمینه تولید انواع آرد بربری و شیرینی‌پزی و سبوس با ظرفیت تولید سالانه… تن در سال 1392 به بهره‌برداری رسید.در سال 1393در زمینه پیشبرد اهداف بهداشتی و ایمنی مواد‌غذایی از طرف معاونت غذا و دارو موفق به کسب درجه A ارزشیابی PRP شده و در سال 1394 با تلاش پیگیر برای نخستین‌بار در استان موفق به کسب مجوز جهت تولید سبوس زیرچانه (سبوس خام) گردید که از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان مورد تقدیر و تشکر واقع شد. وی افزود: شرکت تعاونی گندم داران سیلوی مراوه تپه که با نام تجاری آرد خوشه مراوه تپه مشغول فعالیت می‌باشد در سال 1395 با اضافه کردن دو کندوی دیگر ظرفیت نگهداری گندم را به 40،000 تن رسانید و هم اکنون از ظرفیت تولید روزانه 150 تن انواع آرد خبازی، صنف و صنعت و تخصصی برخوردار است.

گندم کیفی و مرغوب چه میزان در کیفیت آرد استحصالی مؤثر است؟! در استان گلستان وضعیت به چه صورت است؟!
گلستان یکی از استان‌های تولید کننده گندم کیفی در کشور به‌شمار می‌آید و بر این اساس دسترسی به گندم مرغوب و درجه یک یکی از دلایل ثبات تولید آرد باکیفیت در استان گلستان است و بهره‌مندی از گندم کیفی منجر به ثبات کیفیت آرد و در نتیجه به حفظ رضایت و البته اعتماد مشتری ختم می‌شود اما ما در واحد خوشه مراوه تپه علی رغم برخورداری از کیفی‌ترین گندم در کشور ما تلاش می‌کنیم به کمک مهندسین متخصص و توانمند و با بهره‌گیری از علم و تکنولوژی روز و با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات آسیابانی و آزمایشگاهی آردی با کیفیت مناسب و البته یکنواخت تحویل مشتریان عزیز دهیم و همواره تلاش می‌کنیم به کمک تجربه و تخصص، آردی با کیفیت ایده‌آل توأم با رعایت معیارهای استاندارد و بهداشتی انواع آردها رضایت مشتریان خود را جلب کنیم.

در حال حاضر وضعیت صنعت آرد را چگونه می‌بینید؟!
از سال 1393 تاکنون دستمزد آسیابانی در کشور اصلاح نشده و این مسأله مشکلات زیادی را برای ما به‌دنبال داشته است، همه هزینه‌های تولید از جمله نرخ خرید کیسه، ماشین آلات و تجهیزات و… در طول این سال‌ها چندین برابر افزوده شده و اکنون هزینه‌هایمان با دستمزد همخوانی ندارد.

در حال حاضر به نظر شما مهم ترین چالش صنعت آرد چیست‌؟
انباشتگی سبوس در سال جاری یک دغدغه بزرگ برای آسیابانان به‌شمار می‌آمد، با وجود این‌که امسال قیمت سبوس رسما 6 هزار تومان اعلام گردید و این قیمت در سامانه ثبت شد اما به‌دلیل مقاومت‌هایی که بابت خرید سبوس داشتیم به‌منظور رفع انباشتگی سبوس به ناچار با نرخی کمتر از قیمت مصوب سبوس را عرضه می‌کردیم. متأسفانه انباشتگی سبوس ضررهای بسیاری را به دنبال داشت که البته اکنون خوشبختانه این چالش مدیریت و رفع شده است، اما یکی دیگر از مطالبه‌های ما این است که در سال جدید یک قیمت مصوب برای سبوس تعیین شود و اختیار فروش آن به‌صورت آزاد به کارخانجات آرد واگذار گردد.

مهمترین مطالبه و درخواست شما و سایر فعالان صنعت آرد چیست ؟
با آزادسازی، بخش عمده‌ای از چالش‌ها و مشکلات صنعت آرد و نان رفع خواهد شد و مهمترین گام در این راستا، این است که تصدی‌گری دولت از زنجیره تأمین نان حذف شود. به‌طور قطع در‌صورت آزادسازی، شرایط برابر و مطلوب برای تولید نیز مهیا خواهد بود، چنان‌که در سال 89 این آزادسازی اجرایی شد و رقابت برابر میان آسیابانان ایجاد گردید و کارخانه‌هایی که در این رقابت آرد کیفی تولید و عرضه می‌کردند، موفق بودند اما متأسفانه در حال حاضر، به دلیل چند نرخی بودن وجود یارانه در صنعت آرد و نان روند سالمی ندارد.شکوفایی صنعت آرد استان گلستان با آزادسازی محقق خواهد شد. ما به وقوع این اتفاق در آینده صنعت آرد و نان امیدوار هستیم.

در خاتمه چه پیشنهادی برای مسئولین ذیربط صنعت دارید؟
محاسبه قیمت گندم، آرد و نان باید بر اساس بازار آزاد و پرداخت یارانه مستقیم به مصرف‌کننده نهایی صورت گیرد که تنها علاج واقعی صنعت آرد است، در صورت اجرایی شدن این موضوع، علاوه بر جلوگیری از اتلاف منابع ملی، به تقویت انگیزه و فعالیت تولیدکنندگان واقعی نیز کمک خواهد شد.