لشگر صدمیلیونی گرسنگان کرونا
لشگر صدمیلیونی گرسنگان کرونا

رامین امینی زارع * همین چندروز پیش،روز جهانی غذا درواپسین سال سده پانزدهم خورشیدی که برابر با ورود به هفتادوششمین سالگرد تأسیس سازمان خواروبار وکشاورزی ملل متحد یاهمان(FAO)،به عنوان یکی از ارکان مهم سازمان ملل متحد بود، در شرایطی استثنایی فرا‌رسید که کشورهای سراسر جهان با تأثیرات گسترده همه‌گیری جهانی بیماری ویروس کرونا دست و […]

رامین امینی زارع *

همین چندروز پیش،روز جهانی غذا درواپسین سال سده پانزدهم خورشیدی که برابر با ورود به هفتادوششمین سالگرد تأسیس سازمان خواروبار وکشاورزی ملل متحد یاهمان(FAO)،به عنوان یکی از ارکان مهم سازمان ملل متحد بود، در شرایطی استثنایی فرا‌رسید که کشورهای سراسر جهان با تأثیرات گسترده همه‌گیری جهانی بیماری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. اکنون زمان اندیشیدن درباره آینده‌ای است که قرار است شانه به شانه یکدیگر، آن را بسازیم.
در این خصوص،‌ فائو از تمامی دست‌اندرکاران در سراسر جهان می‌خواهد تا بابهرگیری از فن آوری ودانش مدیریت ریسک، دست در دست هم دهند تا به صورت فوری به شکاف‌ها و نقصان‌های تغذیه‌ای و معیشتی که در میانه همه‌گیری بیماری ویروس کرونا، آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه را گرفتار کرده است، رسیدگی کنند.
برآوردهای اخیر منتشر شده از سوی فائو نشان می‌دهند که همه‌گیری بیماری ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن می‌تواند ۸۳ تا ۱۳۲ میلیون نفر دیگر را در سال جاری میلادی به جمعیت دچار کمبود تغذیه ای در جهان اضافه کند.
پاسخ کشورها به کووید19 فرصتی است تا از طریق تاب‌آورتر کردن نظام‌های غذایی دربرابر شوک‌ها و همچنین افزایش پایداری آن‌ها شرایط را به‌گونه‌ای بهتر از گذشته بازسازی و احیا کنند.
مطمئنا،یکی از موثرترین وکارآمدترین شیوه هایی که می تواند تاب آوری اقتصاد جهانی وکشور را افزایش دهد پرداختن جدی به ابزار بیمه کشاورزی است که این روزها بیش از هرزمان ضرورت آن با رخداد پدیده سرنوشت ساز تغییر اقلیم،رخ می نماید.اجرای موفق طرح های فراگیری مانند بیمه طیور وکاربست فن آوری سنجش از دور (Remote Sensing)واجرای تمام قد دیجیتال بیمه کشاورزی درایران که تنها در انحصار شماری از کشورهاست،راهبرد مناسبی برای گذر ازوضعیتی که همه می دانیم، به سوی انتظام امنیت غذایی ونگاه به فردایی روشن است واقتصاد کشور را تاب آور تر می نماید.

* مدرس مدیریت ریسک وبیمه

  • نویسنده : رامین امینی زارع