ماهی قزل‌آلا ۱۷۰ هزار تومانی، گران است
ماهی قزل‌آلا ۱۷۰ هزار تومانی، گران است
اقتصادسبز آنلاین: رئیس اتحادیه پرنده و ماهی فروشان گفت: قیمت ماهی قزل آلا برای مصرف کننده درواحد‌های صنفی خرده فروشی هرکیلو ۱۳۵ هزارتومان، ودربازار عمده فروشان بعثت هم هرکیلو ۱۲۰ هزارتومان است.

اقتصادسبز آنلاین: رئیس اتحادیه پرنده و ماهی فروشان گفت: قیمت ماهی قزل آلا برای مصرف کننده درواحد‌های صنفی خرده فروشی هرکیلو ۱۳۵ هزارتومان، ودربازار عمده فروشان بعثت هم هرکیلو ۱۲۰ هزارتومان است.

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی فروشان در برنامه شهرآفتاب شبکه رادیویی تهران درباره بازار ماهی قزل آلای شب عید و نوسانات قیمت این محصول گفتگو کرد .
سوال: در خبر‌ها شنیدیم که ماهی قزل آلا که مورد استفاده خیلی از مردم است و پیشتر از این قیمت متعادلی داشت الان شده کیلویی ۱۷۰ هزار تومان، آیا این روند افزایش قیمت تا شب عید ادامه خواهد داشت یا این که نه یک فرود قیمتی خواهیم داشت؟
یوسف خانی: قیمت ماهی قزل آلا البته ۱۷۰ تومان نباید باشد الان قیمت قزل آلا برای مصرف کننده در واحد‌های صنفی برای خرده فروشی ۱۳۵ هزار تومان است و در بازار عمده فروشان بعثت هر کیلو ۱۲۰ هزار تومان است.
سوال: در میادین میوه و تره بار که بخش آبزیان است آن جا چه قدر باید باشد؟
یوسف خانی: آن جا تقریبا همین قیمت است حدود ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تومان است. ۱۳۵ هزار تومان به بالا قیمتش نیست.
سوال: پس پیش بینی تان این است که تا شب عید قیمت ماهی پایین‌تر از این می‌آید؟
یوسف خانی: خیر فکر میکنم قیمت‌ها ثابت باشد افزایش که به هیچ عنوان نداریم شاید کاهشی هم باشد.

بیشتر بخوانید: «خرما» زیر سایه کامل نشدن زنجیره ارزش

سوال: این ماهی‌های قرمز که در سطح شهر عرضه می‌شود، وقتی باشد ممکن است بعضی‌ها بخرند می‌خواهم بدانم که چه تمهیداتی اندیشیدید برای حفظ جان این ماهی‌ها و برای این که تلف نشوند اصلا توزیع نشود که خریدی هم نباشد؟
یوسف خانی: این در فرهنگ ما است که شب عید این ماهی‌های قرمز یا گلی می‌خرند و سر سفره عید و هفت سین می‌بریم و این خرید را انجام می‌دهیم این که توزیع نشود فکر می‌کنم که عملی نیست و این تقاضا است از سمت همه مردم
سوال: هر سال می‌دانید که چه شمار زیادی از این ماهی‌ها تلف می‌شوند حتی آن‌ها که به حوضچه‌ها منتقل می‌شوند، ولی باز هم می‌میرند؟
یوسف خانی: تقریبا می‌شود گفت که ۹۰ درصد آن‌ها عمر زیادی ندارند و در کوتاه مدت از بین می‌روند و راهی هم برای جلوگیری از آن نیست عمرشان همین است و برای تزئین همین چند روزه شب عید و نهایتا تا آخر فروردین است.
سوال: پس می‌فرمائید، چون تقاضا است، عرضه هم وجود دارد.
یوسف خانی: بله
سوال: از شما می‌خواهم بپرسم که ماهی تازه را از ماهی کهنه چطور تشخیص دهیم؟
یوسف خانی: وقتی شما دست به ماهی می‌زنید انگشتتان فرو نمی‌رود و سفت است، ماهی که برای یک یا دو روز قبل باشد پوست و گوشتش شل می‌شود، از چشم‌های ماهی می‌شود تشخیص داد وقتی شما نگاه میکنید رنگ چشم مشخص است که این ماهی تازه است و چند مورد است برای شناسایی ماهی تازه و از همه این‌ها مهم‌تر این است که مردم بدانند از فروشگاه‌های مورد اطمینان خودشان خرید کنند.
سوال: فروشگاه‌هایی که پر تردد باشد و عرضه و تقاضا در آن زیاد باشد احتمال این که ماهی هایش تازه باشد بیشتر است؟
یوسف خانی: دقیقا همین طور است. / خبرگزاری صدا و سیما