مزایای شگفت‌انگیز چای کاکل (ابریشم) ذرت برای سلامتی
مزایای شگفت‌انگیز چای کاکل (ابریشم) ذرت برای سلامتی

ترجمه و تدوین: لیا امیدوار * کاکل (ابریشم ) ذرت حاوی استیگماسترول و سیتوسترول است که تاثیر بسزایی در پیشگیری و یا کاهش بیماری‌های قلبی و کلسترول بالا دارد. این ماده همچنین دارای اسید‌های گیاهی ست که سطح گلوکز را در بدن تنظیم کرده و به بهبود پوست و بیماری‌های دهان کمک می‌کند. رایج ترین […]

ترجمه و تدوین: لیا امیدوار *

کاکل (ابریشم ) ذرت حاوی استیگماسترول و سیتوسترول است که تاثیر بسزایی در پیشگیری و یا کاهش بیماری‌های قلبی و کلسترول بالا دارد. این ماده همچنین دارای اسید‌های گیاهی ست که سطح گلوکز را در بدن تنظیم کرده و به بهبود پوست و بیماری‌های دهان کمک می‌کند. رایج ترین روش استفاده از کاکل ذرت به شکل چای است.
تحقیقات بسیاری بر روی چای کاکل ذرت انجام گرفته که نشان می‌دهد این نوشیدنی برای سلامتی انسان و حیوان مفید است. اگر به دنبال درمانی ملایم و طبیعی برای بیماری خود هستید و یا صرفا می‌خواهید سلامتی خود را بهبود ببخشید، چای کاکل ذرت گزینه مناسبی ست. چای کاکل ذرت یک نوشیدنی خوش طعم است که حاوی آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی ست. این نوشیدنی همچنین، دارای پلی فنول است که سبب مصونیت شما در برابر طیف وسیعی از بیماری‌ها می‌شود. چای کاکل ذرت دارای خواص بسیاری ست که در این مطلب به صورت خلاصه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

مزایای چای کاکل ذرت
تامین ویتامین C
با نوشیدن این چای میزان بالایی ویتامین سی دریافت می‌کنید. این چای حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که مانع تشکیل رادیکال‌های آزاد شده و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. همچنین گردش خون را تحریک و تسهیل می‌کند تا اندام‌های حیاتی بدن عملکردی بهینه داشته باشند.

کاهش قند خون
چای کاکل ذرت برای افراد مبتلا به فشار خون بالا عالی ست که با تنظیم سطح انسولین در بدن به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند. بعلاوه این ماده درمانی طبیعی برای نارسایی قلب، دیابت و کلسترول بالاست.

کاهش نقرس
یکی دیگر از خواص شگفت انگیز چای کاکل ذرت کاهش درد ناشی از ابتلا به نقرس می‌باشد. با نوشیدن دو تا سه فنجان چای در طول روز می‌توان این درد را کاهش داد. پس از تسکین درد مقدار مصرف را تا یک فنجان در روز کاهش دهید.

درمان شب ادراری
شب ادراری مشکلی ست که کودکان و بعضا بزرگسالان با آن مواجه هستند. با نوشیدن یک فنجان چای کاکل ذرت قبل از خواب می‌توان تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری کرد.

مقابله با مشکلات کلیوی
برای درمان بسیاری از بیماری‌های مرتبط با کلیه‌ها، همچون سوزش ادرار، عفونت مجاری ادراری، عفونت مثانه، التهاب سیستم ادراری و سنگ کلیه می‌توان به چای کاکل ذرت اطمینان کرد.

بیشتر بخوانید: فستیوال ماشین‌آلات ایمن توسط «پوتینگر» برگزار می‌شود

تقویت هضم غذا
تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن چای کاکل ذرت می‌تواند ترشح صفرا در کبد را تحریک کند. صفرای ترشح شده در کیسه صفرا ذخیره می‌شود و در نتیجه هضم غذا به خوبی انجام می‌گیرد.

کنترل خونریزی
یکی از فواید فراوان نوشیدن چای کاکل ذرت تامین ویتامین کا است که به کنترل خونریزی در بدن کمک می‌کند. این ویژگی خصوصا برای کسانی که عمل جراحی در پیش دارند و یا زنانی که در آستانه زایمان هستند بسیار حائز اهمیت است.

افزایش ادرار
همانطور که پیشتر گفته شد چای کاکل ذرت درمانی طبیعی برای مشکلات کلیوی ست. این امر به خاطر افزایش مقدار ادرار امکان پذیر است. این چای با افزایش میزان ادرار سموم و مواد مضر را از بدن خارج کرده و به سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند.

تامین مواد مغذی
چای کاکل ذرت منبع عالی بتاکاروتن، ریبوفلاوین، منتول، تیمول، سلنیوم، نیاسین و لیمونن می‌باشد و چون این مواد در همه غذاهای گیاهی موجود نیستند، این چای می‌تواند برای سلامتی ما بسیار مفید و موثر باشد.

درمان جوش و راش‌های پوستی
از چای کاکل ذرت می‌توان به صورت موضعی برای درمان مشکلات پوستی مانند جوش و جای جوش استفاده کرد و خارش و درد ناشی از نیش حشرات، خراش‌ها و بریدگی‌های جزئی را تسکین بخشید. این نوشیدنی حاوی خواص ضد باکتری و ضد عفونی ست که از ایجاد عفونت در بدن جلوگیری می‌کند.

چای کاکل ذرت برای حیوانات خانگی
چای کاکل ذرت می‌تواند درمان مناسبی برای بیماری دستگاه ادراری گربه باشد. دوز پیشنهادی برای حیوانات حدود یک چهارم فنجان به ازای هر 20 پوند وزن بدن حیوان است. این درمان برای حیوانات باردار توصیه نمی شود.

طرز تهیه چای ابریشم ذرت

یک قاشق غذا خوری کاکل ذرت که پیشتر خشک و خرد شده است را در یک فنجان آب بجوشانید و سپس در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت 15 الی 20 دقیقه دم بکشد. پس از آنکه به اندازه کافی سرد شد می‌توان به آن یک قاشق چایخوری عسل اضافه کرد. باقی مانده چای را می‌توان به مدت دو تا سه روز در یخچال نگهداری کرد.
میزان دوز مصرفی به شرایطی که از آن رنج می‌برید و نیز وزن شما بستگی دارد. توصیه کلی برای بزرگسالان یک فنجان، دو تا سه بار در روز است و برای کودکان باید از این مقدار کمتر باشد. مانند هر داروی گیاهی دیگر باید پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید تا با داروهای دیگر تداخل نداشته باشد.

*‌ سردبیر مجله کشاورزی و توسعه پایدار

 

  • نویسنده : لیا امیدوار