ممانعت از ورود قاچاق دان برشته قهوه از مبادی مناطق آزاد
ممانعت از ورود قاچاق دان برشته قهوه از مبادی مناطق آزاد
اقتصادسبز آنلاین: تقاضای مصرف قهوه در سال‌های اخیر در کشور افزایش یافته است.

اقتصادسبز آنلاین: تقاضای مصرف قهوه در سال‌های اخیر در کشور افزایش یافته است. با توجه به فواید مصرف قهوه برای سلامتی بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های سعید گنجی مدیرعامل شرکت« فارسان» و خالق برند قهوه «واگنر» بنشینیم که با هم ماحصل آن را می‌خوانیم:

خوشبختانه چندین‌ساله است که اقبال عمومی نسبت به مصرف نوشیدنی‌های بر پایه قهوه زیاد شده است در این رابطه چه نظری دارید؟
می‌توان گفت که جهت رشد فرهنگ قهوه فوری در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی شده ما نیز به نوبه خودمان سعی کردیم در این جریان فعالیت کنیم با این‌حال که سرانه مصرف قهوه در کشور عزیزمان بالا رفته اما هنوز عموم مردم در جامعه درک جامعی از قهوه و فرهنگ قهوه خوری ندارند و نیاز است در این زمینه فعالان صنف تلاش بیشتری کنند.

با توجه به این‌که ایران در تولید دانه قهوه آنگونه که باید نتوانسته ورود پیدا کند در رابطه با تأمین مواد اولیه و واردات آن با توجه به تحریم‌ها با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
در ایران امکان تولید دانه قهوه به‌علت شرایط آب‌و‌هوایی وجود ندارد. خوشبختانه با توجه به ارزی که به دان قهوه تخصیص داده شده کمی اوضاع بهتر از قبل است اما این ارز به‌راحتی تخصیص داده نمی‌شود و برای آن باید به قول معروف از هفت خوان رستم رد شد!

قاچاق از جمله بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان قهوه و سایر مشتقات آن است در این رابطه توضیح دهید.
باید جلوی قاچاق دان برشته شده مخصوصاً از مناطق آزاد گرفته شود چون عموماً از منطقه آزاد قاچاق صورت می‌گیرد با این‌حال با افزایش برشته کار‌ی‌ها در کشور و واردات دان سبز سهم قاچاق از بازار قهوه کمتر شده است.

در زمینه میزان تولید، صادرات و سهم بازار، انواع محصولات شرکت کمی توضیح دهید و بفرمایید در آینده نزدیک چه محصولاتی را به بازار عرضه خواهید کرد؟
با توجه به سؤال‌های قبل و توضیحاتی که داده شده تقاضای قهوه زیاد شده است و بازار قهوه در کل روبه‌راه است در شرکت فارسان ما برند واگنر را خلق کردیم و تمرکز ما بر تولید قهوه از دانه‌های مرغوب است که به‌صورت تخصصی در بِلِندهای مختلف رست می‌شود‌ هات چاکلت و چای ماسالا هم در خط تولید ما برای عرضه موجود است و به تازگی نیز وارد بازار مصرف خانگی قهوه به‌صورت ساشه و کپسول با برند واگنر شدیم و چشم انداز شرکت گرفتن سهم بزرگی از مصرف خانگی قهوه تا سال آینده است.

واگنر از جمله برندهای نوپای این صنعت که در مدت کوتاه حضور در بازار جایگاه مطلوبی را نزد مصرف‌کنندگان پیدا کرده است در این رابطه چه نظری دارید وچه خط مشی را در رابطه با رسیدن به این جایگاه دنبال می‌کنید؟
همواره تمرکز ما بر کیفیت و ثبات آن بوده و با انجام اینکار و اهمیت به سلیقه و انتخاب مصرف‌کننده مسیر خود را طی می‌کنیم و با این روند به‌صورت طبیعی هر برندی جایگاه خود را در بازار پیدا می‌کند.
لطفاً کمی در رابطه با فواید مصرف قهوه توضیح دهید و بفرمایید میزان استاندارد مصرف قهوه در روز چقدر است؟
در مورد فواید قهوه نظرهای ضدونقیضی وجود دارد اما همه میدانیم که قهوه به میزان زیادی سطح انرژی را افزایش می‌دهد و خیلی از مطالعات ثابت کرده‌اند که احتمال خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش و سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به لاغر شدن کمک می‌کند در کل مطالعات زیادی انجام شده که به‌طور کامل در این زمینه شرح داده شده در مورد استاندارد مصرف قهوه به‌طور کل روزی 3-4 فنجان می‌توان گفت حداکثر مصرف با توجه به دوز مصرف افراد حساس یا غیر‌حساس است.

عمده‌ترین واردات دانه قهوه از چه کشورهایی است و در رابطه با واردات، نوسان قیمت ارز و بروکراسی‌های گمرکی با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
از برزیل و ویتنام … در مورد نوسانات قیمت ارز فکر کنم تمامی اصناف با مشکلاتی روبرو شدند و بروکراسی‌های گمرکی گاهی مواقع باعث تاخیر در ترخیص اجناس می‌شود.

چای ماسالا از جمله محصولات خوش طعم و مثال‌زدنی برند «واگنر » است در رابطه با تأمین ادویه‌جات با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
از لحاظ کیفیت دچار مشکل نشده ایم اما قیمت‌ها ثبات ندارند و در قیمت تمام شده محصولاتمان نوساناتی داریم.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا