نبود نظارت بر قیمت نهاده‌ها حلقه مفقوده تولید
نبود نظارت بر قیمت نهاده‌ها حلقه مفقوده تولید
اقتصادسبز آنلاین: گوشت مرغ به‌عنوان منبع غنی پروتئين از ساليان دور در سفره مردم حضور داشته است. اين پرنده با توجه به جيره غذايی مناسبی که دارد همواره در چرخه توليد کشور نقش پررنگی داشته است.

اقتصادسبز آنلاین: گوشت مرغ به‌عنوان منبع غنی پروتئین از سالیان دور در سفره مردم حضور داشته است. این پرنده با توجه به جیره غذایی مناسبی که دارد همواره در چرخه تولید کشور نقش پررنگی داشته است.

متأسفانه در سالیان اخیر به علت بروز حاد مشکلات در بخش نهاده‌ها و همچنین عدم مدیریت مناسب توسط متولیان دولتی شاهد نوسانات شدید قیمت در نهاده‌های مصرفی بودیم که متقابلاً سبب افزایش قیمت هزینه تولید شده است. در حال حاضر مرغ با افزایش قیمت حدود 2 برابری نسبت به سال گذشته در حال عرضه است که از نظر تولیدکنندگان این افزایش قیمت باز هم مقرون به صرفه نبوده و افزایش هزینه‌ها هیچ تناسبی با افزایش قیمت مرغ ندارد. از همین رو بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های جعفر محمدی حصاری مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی مرغداران استان زنجان بنشینیم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانیم:

ارزیابی جنابعالی در در مورد نوسانات قیمت خوراک چیست؟

با توجه به این‌که نوسانات فوق العاده‌ای در قیمت خوراک اتفاق افتاده و عدم ثبات باعث به هم ریختن تعادل بازار گردیده، لذا تا زمانی‌که شرایط به حالت متعادل برنگردد متاسفانه شاهد نوسانات قیمت خواهیم بود که امروزه نرخ ذرت تا 2700 تومان و سویا تا 6000 تومان را در بازار شاهد هستیم که به زیان صنعت طیور کشور است که در آینده‌ای نزدیک غیر از خسارت جبران ناپذیر ثمره‌ای در بر نخواهد داشت.

افزایش قیمت خوراک تا چه میزان بر هزینه‌های تمام شده تولید اثرگذار است؟

با توجه به آیتم‌های قیمت تمام شده، هفتاد درصد قیمت تمام شده را نرخ نهاده‌های دامی تعیین می‌کند. پس افزایش قیمت تمام شده با توجه به نوسانات قیمت کنونی مطمئنا بالا خواهد بود.
آیا متولیان و دولتمردان توانایی ثبات قیمت در بخش طیور را دارند؟
مطمئنا اگر بخواهند دارند چراکه واردات با نظارت ایشان و توزیع نیز با نظارت ایشان صورت میگیرد. اما حلقه مفقوده نظارت کاملا مشهود و مشخص است.

گوشت مرغ همواره یکی از خوراک‌های محبوب نزد ایرانیان بوده است ولی نوسانات اخیر در قیمت آن سبب کاهش مصرف آن شده است. چه پیشنهادی برای حمایت از مصرف‌کننده دارید؟

علاوه بر این‌که کاهش مصرفی در سبد خانوار اتفاق نیفتاده است میزان تولید نشان دهنده افزایش مصرف این پروتئین ارزان قیمت است چرا که با توجه به افزایش قیمت سایر تولیدات پروتئینی، مرغ افزایش قیمت چندانی نداشته است. با توجه به شرایط و سیاست‌های دولت متاسفانه شاهد زیان‌های فراوان در بین تولیدکنندگان این صنعت هستیم.

با توجه به این‌که تنها سویا در جیره غذایی طیور وارداتی است و ما قادر هستیم تا سایر نهاده‌های مصرفی را در داخل کشور تولید کنیم، چرا شاهد افزایش قیمت سرسام‌آور در نهاده‌ها هستیم؟

سویا تنها نهاده وارداتی نیست و حدود نود درصد از ذرت مورد نیاز واحدهای مرغداری نیز از خارج از کشور وارد می‌گردد. ولیکن سیاست‌های دولت بر مبنای خودکفایی در عرصه ذرت نبوده و به خاطر آن اطلاع‌رسانی در خصوص نهاده دامی در سطح ملی ضعیف بوده است.

آنفلوآنزا سالانه صدمات جبران‌ناپذیری به صنعت طیور وارد می‌کند، آیا در این زمینه عملکرد سازمان دامپزشکی را در سالیان اخیر مطلوب ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به ابزار و امکانات در اختیار سازمان دامپزشکی، می‌توان نمره خوبی به عملکرد این سازمان داد ولیکن لازم است با تغییر سیاست‌های حاکم نسبت به توانمندسازی سازمان‌های مربوطه و تامین واکسن‌های مورد نیاز با کیفیت، این عملکرد را بهبود بخشید.

چه نظری در رابطه با پخش صحنه‌هایی از معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه دارید و این‌گونه موارد در گذشته نیز تکرار شده است و آیا راهکار مناسب‌تری جهت رفع این معضل وجود نداشت؟

پخش چنین صحنه‌هایی عملا با عرف و اعتقادات عمومی مردم مغایر بوده و اینجانب نیز حرکت مذکور را یک کار تخصصی صنفی نمیدانم ولیکن عملکرد نابهنگام دستورالعمل‌های وزارت خانه موجبات بروز چنین حوادثی را ایجاد کرد که قرار بود تخم‌مرغ نطفه دار معدوم گردد که با ابلاغ دیرهنگام، اتفاقات مذکور به وقوع پیوست.

لطفاً در رابطه با فعالیت اتحادیه مرغداران گوشتی استان زنجان توضیحاتی بفرمایید.

اتحادیه مرغداران استان زنجان متشکل از هفت تعاونی و دو زیربخش فی‌المجموع حدود شش میلیون و پانصد هزار قطعه جوجه به صورت مرغ مادر، تخم‌گذار و بخش گوشتی دارا می‌باشد. اتحادیه استان تامین کننده حدود 60 الی 70 درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز واحدهای مرغداری استان زنجان می‌باشد. این استان حدود 60 درصد از تولیدات خود را جهت فروش به تهران ارسال می‌کند و ترکیب سهامداران این اتحادیه شرکت‌های تعاونی بخش گوشتی، مادر و تخم‌گذار است.