نقش و جایگاه هلدینگ‌های تخصصی در توسعه کسب و کارهای با سابقه
نقش و جایگاه هلدینگ‌های تخصصی در توسعه کسب و کارهای با سابقه

محمداسماعیل قدس * یکی از حوزه‌های بسیار مهمی که معمولاً در بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی مورد توجه قرار نمی‌گیرد موضوع کارکردهایی است که هلدینگ‌ها می‌توانند برای شرکت‌های زیر‌مجموعه خود داشته باشند. گاهی گمان می‌شود نقش هلدینگ تنها محدود به اداره امور مجامع و سهام شرکت‌های زیر مجموعه است و انجام این مسأله، به انضمام کمی […]

محمداسماعیل قدس *

یکی از حوزه‌های بسیار مهمی که معمولاً در بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی مورد توجه قرار نمی‌گیرد موضوع کارکردهایی است که هلدینگ‌ها می‌توانند برای شرکت‌های زیر‌مجموعه خود داشته باشند.
گاهی گمان می‌شود نقش هلدینگ تنها محدود به اداره امور مجامع و سهام شرکت‌های زیر مجموعه است و انجام این مسأله، به انضمام کمی نگاه کنترلی برای هلدینگ‌ها کفایت می‌کند. اما حقیقت این است که این نقش، نقش حداقلی هلدینگ‌ها در اداره شرکت‌های زیرمجموعه آنها است و می‌توان بهره‌های بسیار بیشتری از وجود هلدینگ‌ها -‌ به شرط مدیریت حداکثری – عاید بنگاه‌های اقتصادی کرد. بهره‌ها و منافعی که هلدینگ‌ها می‌توانند در راستای عملکرد بهتر برای شرکت‌های زیر مجموعه خود به ارمغان‌ آوردند، از گستره بسیار وسیعی برخوردار است.
هدف اصلی تشکیل هلدینگ‌ها‌، هدایت، حمایت نظارت همراستا با کمک به توسعه و پیشرفت شرکت‌های زیر‌مجموعه می‌باشد. در شرایطی که مدیریت شرکت‌ها درگیر حل مسائل روزمره و حفظ شرکت به‌خصوص در شرایط پیچیده اقتصادی است هلدینگ به عنوان سهامدار شرکت‌های تابعه می‌تواند نقش پیگیری کننده برای توسعه شرکت‌های زیر مجموعه را ایفا کند از این نگاه، هلدینگ می‌تواند ضمن پیگیری توسعه شرکت‌های زیر مجموعه خود از قابلیت‌های ویژه‌ای که در اختیار دارد -‌ نظیر استفاده از قدرت سهامداری و مالکیت امکان اتصال تجاری بین شرکت‌های زیر مجموعه امکان استفاده از کل اعتبار هلدینگ برای یک شرکت امکان کنترل فعالیت‌های شرکت‌ها امکان سیاستگذاری برای حرکت شرکت‌های زیرمجموعه برای تقویت و تسریع در روند توسعه شرکت‌ها استفاده کند.
اگر هلدینگ‌ها پای خود را فراتر از وظایف مالکانه و حل و فصل مشکلات جاری شرکت‌های زیر مجموعه گذاشته و از توانایی‌ها و قابلیت‌های خود برای به جریان انداختن و تسریع در روند توسعه شرکت‌ها استفاده کنند می‌توان شاهد موجی از توسعه شرکت‌های تابعه در هلدینگ‌ها بود.
در بنگاه‌های اقتصادی پیشرو، بخش عمده‌ای از توسعه شرکت‌ها – گرچه در خود آنها برنامه‌ریزی می‌شود با بهره‌گیری از قابلیت‌های هلدینگ تسریع شده و این موضوع می‌تواند از افول روند توسعه شرکت‌های در میان‌مدت زیر مجموعه جلوگیری کند.
در مقیاسی‌، بالاتر هلدینگ می‌تواند جریان توسعه شرکت‌های زیر مجموعه را طوری طراحی کند که توسعه آنها توسعه‌ای هم‌افزا باشد. ایجاد یک جریان توسعه هم‌افزا در مجموعه شرکت‌های هلدینگ سطحی از توسعه را در تک‌تک شرکت‌ها رقم خواهد زد که در هیچ یک از آنها به تنهایی قابل تصور نیست این نقش بسیار ویژه‌ای است که تنها از عهده هلدینگ برآمده و در صورتی امکان‌پذیر است که هلدینگ مبحث توسعه شرکت‌های زیر مجموعه را در دستور کار خود قرار دهد بنابراین در محیط پیچیده فعلی که مدیریت اجرایی برخی از شرکت‌ها را محدود به گذران امور روزمره کرده و آنها را از پرداختن به توسعه بازداشته هلدینگ ها می‌توانند به طور جدی‌تری به موتور محرک توسعه در شرکت‌های زیر مجموعه خود تبدیل شوند.

*‌ رئیس هیأت مدیره هلدینگ سامانه افق دلپذیر
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا

 

  • نویسنده : محمداسماعیل قدس