پاندمی باعث رشد تقاضا برای شکلات‌های «هرشی» شد
پاندمی باعث رشد تقاضا برای شکلات‌های «هرشی» شد
اقتصادسبز آنلاین: سال ۲۰۲۰ سال سختی برای شرکت‌های تولیدی در دنیا بود و هریک برای باقی ماندن در این فضا از سیاست‌های مختلفی استفاده کردند.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:

اقتصادسبز آنلاین: سال ۲۰۲۰ سال سختی برای شرکت‌های تولیدی در دنیا بود و هریک برای باقی ماندن در این فضا از سیاست‌های مختلفی استفاده کردند. اخیراً شرکت «هرشی» اعلام کرده است در دوره همه گیری کرونا تقاضا برای انواع شکلات و اسنک تولیدی این شرکت افزایش یافته است که دلیل آن را می‌توان در تلاش مردم برای عادت کردن به روش تازه زندگی در دوره قرنطینه و صرف زمان بیشتر در داخل خانه‌ها دانست. سی ان بی سی در این مورد نوشت: «در دوره کرونا مردم زمان زیادی را در خانه سپری کردند و به بهانه‌های مختلف برای شاداب نگه داشتن روحیه خود اقدام به برگزاری جشن به همراه اعضای خانواده کردند. به همین دلیل است که تقاضا برای انواع شکلات و آبنبات و اسنک در این دوره رشد کرد.»

میشل باک مدیرعامل شرکت «هرشی» در مصاحبه ای با سی ان بی سی گفت: «در طول سال‌های عادی، میزان تقاضا برای شکلات‌ها با تغییر فصل، تغییر می‌کرد. اغلب در فصول سرد سال و در دوره‌هایی که مردم به‌دلیل سرمای هوا زمان بیشتری در خانه سپری می‌کردند، تقاضا برای شکلات بیشتر می‌شد ولی همه گیری کرونا باعث شد تا عادت مصرفی مردم تغییر کند و ما در تمام سال ۲۰۲۰ شاهد تقاضای زیاد برای شکلات بودیم.»
یکی از محصولاتی که تقاضای آن با شدت بالایی رشد کرد، اسنک‌های شکلاتی S’more بود. مطالعات انجام شده توسط شرکت «هرشی» نشان داده است در سال گذشته تقاضا برای این اسنک شکلاتی ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد. حتی فروش مواد اولیه مورد استفاده توسط شرکت «هرشی» هم در یک سال اخیر با سرعت بالایی رشد کرده است که البته این به دلیل افزایش پخت و پز در داخل خانه‌ها و نگاه کردن مردم به مسأله پخت و پز به عنوان یک تفریح در داخل خانه بود.
میشل باک در ادامه گفت: « در سال ۲۰۲۰ هر زمانی که ما شاهد افزایش شمار مبتلایان به کرونا در یک منطقه بودیم، در همان منطقه تقاضا برای مواد اولیه تهیه S’more افزایش پیدا می‌کرد. این شرایط تنها به این محصول خاص مربوط نبود و تمامی فرآورده‌های شکلاتی و اسنک‌های شیرینی که توسط «هرشی» تولید می‌شد، با رشد تقاضا همراه بود. »
وی ادامه داد: « شرکت‌های خرده فروشی هم در این دوره بسیار هوشمند عمل کردند و با مشاهده این تغییر اقدام به افزایش میزان سفارش خود کردند. اما انتظار می‌رود روند افزایش تقاضا برای شکلات‌ها و شیرینی‌ها در ماه‌های آتی و در فصول بعدی نیز افزایش یابد زیرا با وجود شروع واکسیناسیون در دنیا بازهم بر ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی در دنیا تأکید شده است.»

بیشتر بخوانید: افزایش ۴۰ درصدی قیمت شکر تکذیب شد

طبق گزارش‌های موجود فروش انواع شکلات‌های تولید شرکت «هرشی» در فصل سوم سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش یافت و نرخ رشد فروض شکلات در فصل چهارم برابر با ۸ درصد بود. در فصل سوم «هرشی» افزایش ۴ درصدی درآمد و در فصل آخر افزایش ۶ درصدی درآمد را تجربه کرد. آمارهای ارایه شده در مورد برایند تقاضای شکلات‌های تولید «هرشی» در سال ۲۰۲۰ نشان از افزایش ۱۳ درصدی میزان تقاضا نسبت به سال ۲۰۱۹ دارد. مدیر عامل این شرکت در مورد دلیل رشد تقاضا برای شکلات‌ها گفت: «علاوه بر تغییر عادات مصرفی مردم در دوره کرونا باید به سیاست اجرا شده توسط شرکت در سال ۲۰۲۰ هم اشاره کرد. در اوایل سال و زمانی‌که ما نشانه‌هایی از رشد تقاضا برای شکلات‌ها را مشاهده کردیم، سیاست‌های تبلیغاتی خود را تغییر دادیم و اقدام به افزایش سرمایه‌گذاری برای تبلیغات در زمینه شکلات‌ها و اسنک‌ها کردیم. این مسأله سبب شد تا بازار ما با سرعت بالاتری رشد کند. از طرف دیگر بسیاری از شرکت‌های خرده‌فروشی امکان فروش آنلاین محصولات «هرشی» را فراهم کرده‌اند که این مسأله خود به رشد تقاضا برای این محصولات کمک کرد. در فصل اخر سال قبل ۸۰ درصد از شکلات‌های فروخته شده توسط «هرشی»، به‌صورت آنلاین فروخته شده است و با توجه به توسعه اقتصاد دیجیتال به نظر می‌رسد این روند در بازار ادامه داشته باشد.»

چگونه «هرشی» یک دوره بحرانی را به یک موفقیت شیرین تبدیل کرد

فیل استنلی رییس بخش فروش شرکت «هرشی» در مصاحبه ای با نشریه «یو اس چمبر » گفت: «در سال گذشته فروش بخشی از محصولات ما کاهش یافت و مشکلات مالی در آن حوزه‌ها ایجاد شد. دلیل این مسأله را می‌توان در تعطیلی فرودگاه‌ها، مراکز تفریحی، هتل‌ها و مراکز گردشگری و در نهایت سینما‌ها دانست. ولی رشد تقاضا برای شکلات توانست از بار مشکلات ما بکاهد.»وی در مورد حجم شکلات‌های فروخته شده در سال گذشته گفت:« در سال قبل یک میلیارد پوند شکلات در آمریکا فروخته شد که معادل 1.5 میلیارد عدد شکلات بسته بندی شده است. نرخ رشد فروش شکلات‌های شیری در این سال بی‌سابقه بود و در کنار این دو محصول ، فروش محصولاتی که برای شیرینی‌پزی استفاده می‌شود هم رشد کرد و نشان از افزایش تمایل مردم برای شیرینی پزی و کیک‌‌پزی در کشور داشت.در نتیجه این تحولات بود که ‌ما توانستیم با تجربه رشد ۴ درصدی فروش در فصل سوم سال ۲۰۲۰ ، ارزش فروش خالص خود را به 2.22 میلیارد دلار برسانیم.»

شرکت «هرشی» بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته است

اما موفقیت شرکت «هرشی» در سالی که همه گیری کرونا در دنیا ایجاد شده بود، نشان از تجربه زیاد این شرکت در گذر از بحران‌ها دارد. در طول بیش از یک قرن فعالیت این شرکت در دنیا، بحران‌های بزرگی مانند همه‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی، رکود بزرگ اقتصادی دنیا در دهه ۱۹۳۰ و دو جنگ جهانی ‌را از سر گذرانده است و از پس این بحران‌ها شرکتی قدرتمندتر با محصولاتی بازارپسند‌تر ایجاد شده است.جالب اینجاست که شرکت «هرشی» در سال ۲۰۲۰ و سالی که دنیا درگیر بحرانی بزرگ در عرصه سلامتی و اقتصادی بود، اقدام به معرفی چند محصول جدید کرد که برخی از آنها با استقبال زیادی هم روبه‌رو شد. یکی از این محصولات Kit Kat Duos بود که ارزش فروش ان در سال قبل به۶۲ میلیون دلار رسید. فروش شکلات‌های سفید و بادامی «هرشی» در سال قبل به مرز ۱۹ میلیون دلار رسید و فروش محصول پر مصرف این شرکت یعنی Reese هم در سال گذشته بالغ بر ۲ میلیارد دلار برای شرکت درامد داشت. مدیر فروش شرکت «هرشی» در مصاحبه خود در مورد رفتار مصرفی مردم در سال ۲۰۲۰ گفت: «رفتار مصرفی مردم در سال قبل قابل پیش‌بینی نبود و همین مسأله باعث شد تا شرکت‌ها نتوانند برنامه‌ریزی‌های صحیحی برای تولید آن محصولات مد‌نظر خود با عرضه به بازار بکنند. هیچ‌کس نمی‌دانست در جشن‌ هالوین، در جشن عید پاک و در جشن شکرگذاری مردم چه برنامه‌هایی خواهند داشت و کدام یک از محصولات غذایی مورد تقاضا خواهد بود. همین مسأله سال ۲۰۲۰ را به سالی سخت برای ما تبدیل کرده بود.»

تصمیمی سخت، ولی ثمربخش

استنلی در مورد تصمیماتی که این شرکت اتخاذ کرد و باعث شد تا در سال جاری رشد درامد و فروش را تجربه کند گفت: «در ابتدای همه گیری باید تصمیم می‌گرفتیم که از بازار عقب بکشیم یا این‌که به حضور قدرتمند در عرصه اقتصادی ادامه دهیم. ما می‌دانستیم در صورتی‌که تولید را طبق روال قبل ادامه دهیم، احتمال این مسأله وجود دارد که متحمل زیان شویم ولی تجربه بحران‌های قبلی که شرکت «هرشی» از سر گذرانده بود نشان داد که باید با قدرت وارد میدان شد و با شرایط جدید همسو شد. ما هم تصمیم گرفتیم به فعالیت در بازار ادامه دهیم. در اولین ماه‌ها بود که شاهد تغییر عادات مصرفی مردم بودیم ولی در ابتدا این شرایط موقتی ارزیابی شد. با گذشت چند ماه به این نتیجه رسیدیم که باید محصولاتی که تقاضای بیشتر دارد را تولید کنیم و تولید محصولاتی که تقاضای کمتری در دوره پاندمی دارند را کاهش دهیم. این سیاست درستی بود و باعث شد تا در سال بحران هم بتوانیم سود زیادی به دست بیاوریم.»
وی افزود: «نکته دیگر پاسخگویی به تقاضای بازار بود که برای ما چالش‌های زیادی به همراه داشت. افزایش تقاضا برای گروهی از کالاها باعث شد تا ما نیاز به مواد اولیه زیادی داشته باشیم که بخشی از آن در انبارها وجود نداشت. ولی شرکت «هرشی» مصمم بود به نیاز بازار پاسخ دهد و در این مسیر هم بسیار موفق عمل کرد.»
در پایان باید در نظر داشت که در عصر دیجیتال، ما تصمیم به بازاریابی دیجیتال گرفتیم و تبلیغات زیادی در فیس بوک‌، توییتر و اینستاگرام انجام دادیم. این تبلیغات تأثیر زیادی در افزایش تقاضا برای محصولات ما داشت و زمینه را برای افزایش فروش آنلاین فراهم کرد. استنلی در پایان گفت: «در سالی که مردم ترجیح می‌دهند در خانه بمانند تا از ابتلا به کرونا مصون باشند، تقاضا برای خرید‌های انلاین بیشتر شد و ما بخش زیادی از محصولات را به صورت انلاین فروختیم. نکته مهمی که سال ۲۰۲۰ به ما یاد داد این بود که باید متناسب با شرایط جدیدی که در دنیا ایجاد شده است، سیاست‌های تازه‌ای برای تقویت بازار محصولاتمان وضع کنیم و از این شرایط به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. این دقیقا همان کاری بود که ما انجام دادیم.»