پای لنگ بازار جهانی لبنیات
پای لنگ بازار جهانی لبنیات
اقتصادسبز آنلاین: صنعت لبنیات، یکی از پایه‌های بازار غذای جهانی، در سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از تغییرات و چالش‌ها مواجه بود. به نظر می‌رسد که پیش‌بینی فروش محصولات لبنیات با کاهش قابل توجهی در قیمت‌ها نسبت به سال‌های گذشته همراه بوده است.

سرویس بین‌الملل: صنعت لبنیات، یکی از پایه‌های بازار غذای جهانی، در سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از تغییرات و چالش‌ها مواجه بود. به نظر می‌رسد که پیش‌بینی فروش محصولات لبنیات با کاهش قابل توجهی در قیمت‌ها نسبت به سال‌های گذشته همراه بوده است. این کاهش فروش سایه‌ای بر روی درآمدهای بسیاری از شرکت‌های برجسته لبنیاتی انداخته است که با حجم‌ ثابت فروش، توانایی مقابله با روند نزولی قیمت‌ها را ندارند. یک عامل مهم در ایجاد استقرار حجم، فشارهای تورمی در حال افزایش در بازارهای مصرف‌کننده حیاتی لبنیات عمدتاً در اروپا است.

آینده فروش؛
مسیریابی در برابر نوسانات قیمت کاهش قیمت‌ محصولات لبنیات به این صنعت زیان زیادی وارد کرده است، علاوه بر اثرات مالی حجم محصولات لبنیات تا حدی زیاد شده است اما این موارد به تنهایی کافی نیستند. در نتیجه کاهش فروش محصولات لبنیات، منجر به کاهش درآمد برای بازیگران اصلی این صنعت شده است که اکنون باید برنامه‌های خود را تنظیم کنند تا با این وضعیت برخورد کنند. به‌خصوص، تأثیر افزایش قیمت‌ها، به‌ویژه در اروپا، وضعیت را بدتر کرده است و محیط فروش را حتی پیچیده‌تر کرده است.

آینده حاشیه سود؛ نوسانات قیمت شیر و افزایش هزینه‌های مواد اولیه
در حالی‌که بازیگران بزرگ مانند فانترا و ساپوتو در ربع اول سال 2023 عملکردی قوی داشتند تولیدکنندگان لبنیات اروپایی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ با چالش‌هایی مواجه شدند. یک نگاه دقیق نشان می‌دهد که اگرچه قیمت‌های شیر کاهش یافت، این کاهش قیمت کندتر از کاهش کلی قیمت‌های کالاهای لبنیات بوده است. این عدم تطابق منجر به افزایش غیرمنتظره هزینه‌های نسبی برای مواد اولیه شده است.

آینده درازمدت؛ سازگاری با دینامیک‌های تغییرکننده
به آینده که مسیر صنعت لبنیات را درازمدت شکل می‌دهد نگاه کنیم و روندهای کلیدی را کاوش کنیم. تنظیم استراتژی «از مزرعه تا سفره» اتحادیه اروپا – بخش لبنیات اروپایی را متحول می‌کند. این استراتژی با هدف کاهش تأثیر محیطی روش‌های کشاورزی را دارد و بدون شک بر تولید لبنیات تأثیر خواهد گذاشت. با انتظار کاهش تولید شیر، تولیدکنندگان لبنیات باید به سمت ایجاد محصولات با ارزش افزوده بالاترحرکت کنند و بر روی بخش‌های خاص تمرکز کنند تا اثرات کاهش خروجی را متعادل کنند. سازگاری موفق با این رویکرد جدید برای تولیدکنندگان اتحادیه اروپا برای حفظ سودآوری و پایداری در این مسیر در حال تحول بسیار حیاتی خواهد بود.
صعود لبنیات ارگانیک با تأکید بر تولید محصولات لبنی و ارگانیک در سال‌های آینده شتاب خواهد گرفت. این رویکرد به عنوان یک راه و نه تنها برای حفظ درآمد کشاورزان بلکه با یک اثر محیطی قابل توجه شناخته می‌شود. روندهای اخیر، پایداری قیمت شیر ارگانیک را نسبت به گزینه‌های سنتی نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال در اولین ماه سال ۲۰۲۳ میلادی، فریزلند‌کمپینا کاهش سالانه 10.7 درصدی قیمت شیر ارگانیک را تجربه کرد که به مراتب کمتر از کاهش قابل توجه 27.9 درصدی در قیمت شیر معمولی بود. یک نمونه دیگر از این روند رشد، شرکت لبنیات بزرگ ساپوتو در پروژه «مسیر محصولات لبنی با انتشار صفر کربن» شرکت کرده است که به بهینه‌سازی‌، بهره‌وری و کاهش انتشار کربن اختصاص دارد که در گزارش سالانه‌شان ذکر شده است.

گسترش و تنوع ؛ فراتر از مرزهای محلی
شرکت‌های لبنیات اروپایی در حال ارزیابی مجدد استراتژی‌های خود هستند تا به رشد خود کمک کنند. در حالی‌که تلاش‌های گذشته بیشتر بر تقویت فروش در بازارهای آسیایی، به دلیل رشد مصرف لبنیات بیشتر در آن مناطق تمرکز داشت تحولات اخیر نشان می‌دهد که علاقه به تنوع منابع و نه فقط گسترش فروش در این مناطق رشد کرده است. به ویژه، تعهد آرلا به تقویت توسعه لبنیات محلی در نیجریه و سرمایه‌گذاری‌های فرایزلند‌کمپینا در تأمین لبنیات در پاکستان نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در تمرکز اصلی بازیگران اصلی لبنیات اروپایی است. این حرکت‌های استراتژیک در کشورهای پر جمعیت به‌عنوان تغییر قابل توجهی در استراتژی شرکت‌ها عملکرد مثبتی را به همراه داشته است.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا