پپسی‌کو؛ از رونق به رکود در سال 2023
پپسی‌کو؛ از رونق به رکود در سال 2023
اقتصادسبز آنلاین: پپسی‌کو در نتایج سال مالی خود رشد درآمد خالص 5.9 درصد را گزارش کرده است که نشان دهنده سرمایه‌گذاری های انجام شده است.

زهرا مازندرانی

سرویس بین‌الملل: پپسی‌کو در نتایج سال مالی خود رشد درآمد خالص 5.9 درصد را گزارش کرده است که نشان دهنده سرمایه گذاری های انجام شده است.

پپسی‌کو (به انگلیسی: PepsiCo) شرکت صنایع غذایی آمریکایی چندملیتی است، که ستاد مرکزی آن در منطقه هریسن نیویورک قرار دارد. شرکت پپسی در سال ۲۰۱۳ پس از نستله در رتبه دوم فهرست بزرگترین تولیدکنندگان نوشیدنی و مواد غذایی در جهان قرار گرفت.
در این فهرست شرکت‌های کوکاکولا، آرچر دنیلز میدلند و انهایزربوش اینبیف در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. با این حال، درآمد خالص این غول نوشیدنی، با رشد درآمد ارگانیک 4.5 درصد نسبـت به 10.6 درصد در دوره سال قبل 0.5 درصد کاهش یافته و به 27.85 ‌میلیارد دلار رسیده که به عنوان اولین کاهش درآمد این شرکت در 14 فصل است.
مدیران پپسی اعلام کردند که هزینه‌های وام‌گیری بالا و پس‌انداز شخصی کمتر، بودجه مصرف‌کنندگان را تحت فشار قرار داده است.
این شرکت اعلام کرد: تقاضا عمدتاً در ایالات متحده کاهش پیدا کرده است، جایی که مصرف‌کنندگان پس از دو سال که پپسی‌کو هزینه های تولید بالاتری را به مشتریان برای محافظت از حاشیه سود خود منتقل کرد، در برابر قیمت های بالاتر برای نوشابه ها و تنقلات مقاومت می کنند.
در ژانویه 2024 میلادی، بزرگ‌ترین خرده‌فروش مواد غذایی اروپا با نام کارفور( کارفور (به فرانسوی: Carrefour SA) شرکت خرده‌فروشی فرانسوی و چندملیتی است، که شعبه مرکزی آن در بولونی بیانکور، فرانسه قرار دارد.این شرکت، با در اختیار داشتن 1.452 شعبه هایپرمارکت، مالک بزرگترین شبکه هایپرمارکت‌های زنجیره‌ای در جهان است، همچنین از نظر میزان درآمد سالیانه به‌عنوان دومین شرکت خرده‌فروشی و از لحاظ میزان سود دهی پس از وال‌مارت و تسکو، به‌عنوان سومین شرکت خرده‌فروشی جهان شناخته می‌شود. کارفور در فرانسوی به معنی «چهارراه» است.) اعلام کرد که محصولات پپسی‌کو را «به دلیل افزایش غیرقابل قبول قیمت» ذخیره نمی‌کند.
واحد آمریکای لاتین شرکت پپسی‌کو تنها افزایش درآمد خالص سه ماهه چهارم 18 درصدی خود را به ثبت رساند. پپسی‌کو اعلام کرد: که کاهش درآمد خالص سه ماهه تحت تاثیر بازده محصولات مربوط به فراخوان داوطلبانه برخی از کافه‌ها و غلات و توقف فروش محصولات باعث کاهش درآمد این شرکت شده است. سود این شرکت در سه ماهه اخر سال 2023 میلادی در آمریکای شمالی 27 درصد کاهش یافت، که تفاوت شدیدی با رشد 122 درصدی آن در مدت مشابه سال گذشته داشت، در حالی که درآمد خالص واحد اروپایی آن 1 درصد کاهش یافت.
همچنین پپسی‌کو در بخش آمریکای لاتین شاهد افزایش 18 درصدی درآمد خالص سه ماهه چهارم بود. درآمد خالص واحد آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا 4 درصد کاهش یافت و بخش آسیا و اقیانوسیه، استرالیا و نیوزلند و چین برای این شرکت شاهد کاهش 2 درصدی درآمد بود.
مدیرعامل پپسی‌کو ، رامون لاگوارتا، اظهار داشت:«از نتایج سال 2023 خرسند هستیم زیرا این شرکت یک سال دیگر را با سطوح بالا از تورم، نوسانات کلان اقتصادی، تنش های ژئوپلیتیکی و درگیری های بین المللی با موفقیت پشت سر گذاشت.»
وی با بیان اینکه مطمئن است که کسب‌وکارها در سال 2024میلادی عملکرد بهتری خواهند داشت، اعلام کرد: «نرخ‌های رشد دسته‌بندی‌ها در حال عادی شدن هستند، زیرا رفتارهای مصرف‌کننده تا حد زیادی به هنجارهای قبل از کووید بازمی‌گردد و تحقق درآمد خالص تعدیل می‌شود، زیرا انتظار می‌رود فشارهای تورمی کاهش یابد.»
با نگاهی به آینده، لاگوارتا اعلام کرد:« پپسی‌کو به طور تهاجمی هزینه های خود را برای سرعت بخشیدن به بهره‌وری مدیریت خواهد کرد و روی برندها، نوآوری، گسترش کانال و تحول استراتژی خود سرمایه گذاری بیشتری خواهد کرد.
برای سال 2024 میلادی، این غول نوشیدنی اکنون پیش بینی می کند که درآمد ارگانیک خود حداقل 4 درصد افزایش یابد و درآمد ارز ثابت اصلی هر سهم حداقل 8 درصد افزایش یابد. این شرکت قبلاً افزایش درآمد ارگانیک را در بالاترین حد 4درصد تا 6درصد و رشد ثابت ارز اصلی هر سهم را تک رقمی بالا پیش بینی کرده بود.

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا