پینگ‌پنگ سریالی بانک‌ها و سازمان مالیاتی
پینگ‌پنگ سریالی بانک‌ها و سازمان مالیاتی

دکتر محمد‌حسین شهسوار بانکداری غیر اسلامی و بدون ضابطه بانک‌های دولتی با سیستم‌های کند قدیمی چنان صدای مردم را درآورده بود که قانونگذار مجبور شد به بانک‌های خصوصی مجوز تأسیس بدهد تا این چرخه آهسته خدمات به مردم شتاب بیشتری بگیرد و ای کاش این اتفاق نامیمون هیچگاه نمی‌افتاد. بانکداری غیر اسلامی و بدون ضابطه […]

دکتر محمد‌حسین شهسوار

بانکداری غیر اسلامی و بدون ضابطه بانک‌های دولتی با سیستم‌های کند قدیمی چنان صدای مردم را درآورده بود که قانونگذار مجبور شد به بانک‌های خصوصی مجوز تأسیس بدهد تا این چرخه آهسته خدمات به مردم شتاب بیشتری بگیرد و ای کاش این اتفاق نامیمون هیچگاه نمی‌افتاد.
بانکداری غیر اسلامی و بدون ضابطه بانکهای دولتی با سیستم‌های کند قدیمی چنان صدای مردم را درآورده بود که قانونگذار مجبور شد به بانکهای خصوصی مجوز تاسیس بدهد تا این چرخه آهسته خدمات به مردم شتاب بیشتری بگیرد و ای کاش این اتفاق نامیمون هیچگاه نمی افتاد.
با آمدن بانک‌های خصوصی تولید ثروت از راه‌های غیر خدمات بانکی باب شد و بانکها یادشان رفت که داستان بانکداری چیست و‌خودشان را به کوچه علی چپ زدند.
قبل از بانکداری خصوصی کوچه علی چپ آنها فقط بازی با حساب‌های قرض الحسنه و رسوب حساب‌های جاری بود، ولی بانک‌های خصوصی به دولتی‌ها هم یاد دادند که از قافله عقب نمانید و قرض‌الحسنه بازی و رسوب حساب‌های جاری دیگر دمده شده است و بازی‌های جدید انجام دهند.
این بود که بنکاه داری با مدل‌های سهامداری و مدیریتی عرضی و طولی و املاک داری و خاکبازی بصورت مدرن و سود حاصله از نرخ تسعیر ارز هم به دپوهای پول در جاری بدون دسته چک و رسوب پولهای سپرده کوتاه مدت اضافه شد.
سواری بانک‌ها بر پوله‌ای بدون سود باد آورده و ‌بنگاه‌داری و خاکبازی آنقدر شیرین بود که حضرات یادشان رفت تسهیلات چیست مردم کیستند تولید یعنی چه، اقتصاد مفهومش چیست و شرکت‌های تولیدی برای چه منظوری تاسیس شده اند و خدمات بانکی چه نوع خدمتی است و این وسط هم سازمان مالیاتی به کمک آنها آمد و با ماده ای بنام ۱۸۶ آب به آسیاب آنها ریخت.
حالا بانک‌ها به بهانه مالیات و هزار مدل استعلام و صدها بهانه دیگر، مردم ضعیف و در حال له شدن را به بهانه مالیات و سایر موانع خود ساخته از تسهیلات محروم می کند تا پولهای همین مردم را تجمیع و به جای ارائه تسهیلات در ارز بازی،خاکبازی و بنگاه داری،مصرف کنند و کار به‌جایی رسیده که حتی فرمایش مقام معظم رهبری را هم قبول ندارند و یکه تازانه دارند اقتصاد یک کشور را زیر منافع خود له می‌کنند و این ارمغان بانکداری خصوصی است که قرار بود کمک به بانک‌های دولتی در جهت تسهیل امور مردم باشد ولیکن سر از روش‌های مدرن برای سودآوری بیشتر سهامداران خود در آورد.
و‌ حالا با این همه مشکل که سر راه مردم برای اخذ تسهیلات وجود دارد سازمان مالیاتی هم به ساز ناکوک آنها می‌رقصد و یک خاکریز بزرگ و مرتفع هم به نفع بانک‌ها ایجاد کرده است و ظاهراً هم خیلی علاقه مند است که بانک‌ها هم خاکبازی کنند و هم بنگاه‌داری چون اگر منابع در جهت تسهیلات خرد مصرف شود که اداره مالیات عایدی از این جریان حاصل نمی‌کند، اما مالیات‌های کلان شرکت‌های بانک‌ها و خرید و فروش املاک غول پیکر با اعداد درشت خیلی به مذاق حضرات خوش می‌آید و چرا هیچکس پاسخگوی این مردم صبور و انقلابی و این ولی نعمتان انقلاب و جمهوری اسلامی نیست.
چرا بانک‌ها و سازمان مالیاتی گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب نیستند، چرا آنها مانند مقام عظمای ولایت دغدغه مردم را ندارند
وچرا بانک‌ها فکر می‌کنند بهتراز رهبر معظم به مسائل مردم و کشور واقف هستند.
این چراها دغدغه و پرسش مردم جان برکف و انقلابی کشور است واین چراها مطالبه‌گری جوانانی است که بانک‌ها برای اشتغال و ازدواج به آنها تسهیلات نمیدهندواین دغدغه همه مردم ایران است که چرا بانک‌ها با ندادن تسهیلات جوانان نخبه و انقلابی را مجبور به مهاجرت می کنند.
چرا بانک‌ها به مقام معظم رهبری و مردم پاسخگو نیستند؟
آیا سود و پول و ثروت بیشتر، ارزشش بیش از خدمت به مردم صبور و متین است؟

*اقتصاد دان

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا

 

  • نویسنده : محمد‌حسین شهسوار