«کشاورزی» گرفتار در چاله پس از تولید
«کشاورزی» گرفتار در چاله پس از تولید
اقتصادسبز آنلاین: «تولیدکنندگان نباید دغدغه بازار داشته باشند، این‌که ثبات بازار ایجاد شود یک علم است، نه این‌که بگذاریم بازار دچار مشکل شود و بعد به‌دنبال راه‌حل بیفتیم.

حضور اتحادیه باغداران به منظور تثبیت بازار است و به‌هیچ وجه به‌دنبال ماندن در بازار نیستیم

اقتصادسبز آنلاین: «تولیدکنندگان نباید دغدغه بازار داشته باشند، این‌که ثبات بازار ایجاد شود یک علم است، نه این‌که بگذاریم بازار دچار مشکل شود و بعد به‌دنبال راه‌حل بیفتیم. نکته‌ بعدی این‌که قیمت‌گذاری غیرواقعی محصولات کشاورزی، نه تنها به‌معنای حمایت از تولید‌کننده نیست، بلکه منجر به خروج خریداران از بازار شده و در نهایت تولیدکننده ناگزیر به فروش محصولاتش با قیمت‌های پایین می‌شود.» آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌های مهندس کمال یداللهی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

عکس‌ها: اقتصادسبز- شکوفه خوش‌نثار

به‌عنوان نخستین پرسش چه ارزیابی از برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی میوه و سبزیجات دارید؟

به اعتقاد بنده یکی از نقاط مغفول‌مانده در بخش کشاورزی ما صنایع فرآوری پس از تولید است. شاید اگر فرضیه‌ این‌گونه مطرح شود که ما امروز در کشور مشکل تولید نداریم و مسایل پس از تولید و بازار، گریبان بخش کشاورزی را گرفته است، بهتر باشد.
اهمیت نمایشگاه در اینجا عینیت می‌یابد که در چه سطح کیفی این نمایشگاه برگزار می‌شود تا کشاورزی ما بتواند به فناوری روز دنیا در بخش پس از تولید دست یابد. امروز کاهش ضایعات تولیدات محصولات کشاورزی یکی از دغدغه‌های اصلی بخش کشاورزی به‌شمار می‌رود و به نظر می‌رسد برگزاری اولین نمایشگاه میوه و سبزیجات نقطه عطفی در رویدادهای سال‌جاری برای بخش کشاورزی محسوب شده و گام بلندی در راستای زدودن این نارسایی در بخش به‌شمار می‌رود.

چه نقاط ضعف و قوتی را برای این نمایشگاه متصور هستید؟

با توجه به این‌که یکی دو بار زمان برگزاری نمایشگاه به تعویق افتاد باعث شد تا برخی شرکت‌ها امکان حضور در نمایشگاه را نداشته باشند، لذا پیشنهاد دارم که از همین امروز برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه در سال آینده انجام شود و این نمایشگاه می‌تواند همزمان با چند نمایشگاه دیگر بخش کشاورزی با هم برگزار شود. به اعتقاد بنده وزارت جهادکشاورزی هم به این نمایشگاه باید توجه ویژه‌تری داشته باشد.
باردیگر تأکید می‌کنم که مشکل امروز بخش کشاورزی ما پس از تولید است و در این بخش هم رقبای ما با بهره‌گیری از اقدامات پس از تولید، بسته‌بندی مناسب و … عملاً گوی رقابت را از بخش کشاورزی ایران در بازار جهانی بوده‌اند.
ناگفته نماند که ما ایرانی‌ها خیلی زودتر از تصور به آن‌چیزی که مدنظرمان هست، دست می‌یابیم و از این‌رو اگر درست تمرکز کنیم یکساله می‌توانیم عقب‌افتادگی 10 ساله را جبران کنیم.

لطفاً مختصری درخصوص عملکرد اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران توضیح دهید.

استفاده از ضایعات بخش کشاورزی یکی از دغدغه‌های ما به‌شمار می‌رود و از این‌رو حجم فعالیت در بخش کنسانتره را به شدت افزایش دادیم. کنسانتره پرتقال، سیب، انار، خرما و مرکبات را تولید کردیم و در حقیقت ما تلاش کردیم تا با خارج کردن ضایعات از بخش تولید، بهره‌وری را ارتقا دهیم.
وقتی میوه‌های درجه دو و سوم را از چرخه تولید جدا کنیم طبیعتاً میوه‌های درجه یک از ارزش و مرغوبیت بیشتری برخوردار می‌شوند.
امسال درخصوص لیموترش شاهد افت شدید قیمت در کشور بودیم، اتحادیه باغداران به سرعت وارد بازار شد و مبادرت به خرید لیموترش به قیمت تمام شده (تقریباً کیلویی 5 هزارتومان گران‌تر از بازار) از استان‌های جنوبی کرد.
در محصول گوجه‌فرنگی نیز شاهد افزایش سطح زیرکشت در استان‌های جنوبی بودیم، اما متأسفانه قیمت گوجه‌فرنگی دچار افت شدید شد که متعاقباً اتحادیه باغداران به ایفای نقش پرداخت و با انعقاد قرارداد با واحدهای فرآوری، گوجه‌فرنگی‌های تولید شده را جمع‌آوری کرد تا گوجه‌فرنگی با قیمت واقعی عرضه شود.
در حقیقت حضور اتحادیه باغداران به‌منظور تثبیت بازار است و به هیچ‌وجه به‌دنبال ماندن در بازار نیستیم. اتحادیه تنها برای به تعادل رساندن بازار وارد عمل می‌شود و پس از به تعادل رسیدن به سرعت از بازار خارج می‌شود. امسال در مرکبات به‌خصوص نارنگی شاهد این بودیم که محصول با قیمت‌های نازلی خریداری می‌شد. از این‌رو به سرعت وارد بازار شده و با خرید اندکی از محصولات، قیمت‌ها را به تعادل رسید.

در بخش باغبانی شاهد گپ معنادار قیمتی در حدفاصل باغ تا بازار هستیم، برای حل این معضل چه پیشنهادی دارید؟

به اعتقاد بنده ابتدا باید تولیدکننده اعتماد لازم را به تشکل‌ها داشته باشد. از آنجایی‌که تشکل‌ها منابع مالی محدودی دارند، نیاز است دولت با اختصاص تسهیلات کم‌بهره، تشکل‌ها را یاری کند تا در مقاطع زمانی موردنیاز وارد عمل شوند.واسطه‌ها ضرورت بازار هستند، اما ساماندهی واسطه‌ها اقدامی لازم است.
در کشور در بحث مرکبات واسطه‌ها به محض آنکه متوجه شدند اتحادیه در حال خرید مرکبات با قیمت بالاتر است، به سرعت قیمت‌هایشان را افزایش دادند و ما هم به سرعت از بازار خارج شدیم. به عبارتی نقش ما در حقیقت ارزان‌سازی تولید است.

اگر نکته ناگفته‌ای دارید، بفرمایید.

امنیت غذایی در هر کشوری نقش قابل توجهی در ثبات آن کشور دارد.
به‌عنوان نمونه اگر کشوری، از قدرت بالایی برخوردار باشد، اما نتواند غذای مردم کشورش را تأمین کند، آن‌ کشور،کشوری ضعیف خواهد بود.
ما در کشورمان هیچ‌گونه محدودیتی از نظر تولید نداریم، اما نیاز به ساماندهی تولید داریم.
تولیدکنندگان نباید دغدغه بازار داشته باشند، این‌که ثبات بازار ایجاد شود یک علم است، نه این‌که بگذاریم بازار دچار مشکل شود و بعد به‌دنبال راه‌حل بیفتیم. اگر دولت به‌دنبال ثبات بازار در سال آینده است، باید از امسال برنامه‌ریزی و اقدام شود و در نظر داشته باشیم که ورود غیرکارشناسی در مقاطع نامناسب خود رأساً برهم زننده بازار است.
نکته بعدی این‌که اگر گمان شود با افزایش قیمت‌ها به تولیدکننده کمک می‌کنیم، تصوری اشتباه است. اگر قیمتی بالاتر از میزانی‌که باید، تعیین شود، طبیعی است که خریداران از گردونه بازار خارج و تولیدکننده در نهایت متضرر خواهد شد. قیمت‌های غیرواقعی نه تنها حمایت از تولیدکننده نیست، بلکه منجر به خروج خریداران از بازار شده و در نهایت تولیدکننده ناگزیر به فروش محصولاتش با قیمت‌های پایین می‌شود.