کلید پربازده‌ترین سالن‌های پرورش طیور در دستان متخصصان گروه گندم
کلید پربازده‌ترین سالن‌های پرورش طیور در دستان متخصصان گروه گندم
اقتصادسبز آنلاین: با توجه به شرایط سخت اقتصادی، مردم به‌دنبال راهکاری برای سرمایه‌گذاری امن و در پی آن درآمدزایی هستند.
اقتصادسبز آنلاین: با توجه به شرایط سخت اقتصادی، مردم به‌دنبال راهکاری برای سرمایه‌گذاری امن و در پی آن درآمدزایی هستند. انواع کسب و کارهای کوچک نظیر تولید قارچ، کار با چوب تزئینی، احداث گلخانه و هر کسب و کار دیگری که زودبازده هستند بر سر راه قرار دارند و در این بین کسب و کارهای حوزه دام و طیور به‌دلیل برطرف کردن ابتدایی‌ترین نیاز انسان یعنی خوراک و غذا امن‌ترین و زودبازده‌ترین مورد برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود.
چنین نیازی غیرقابل گذشت و اجتناب‌ناپذیر است و از این‌رو بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های مهندس ساسان گلداری، مدیرعامل کارآفرین و مؤسس گروه تخصص طیور گندم بنشینیم و از چگونگی و جزییات راه‌اندازی سالن‌های زودبازده و پردرآمد پرورش طیور مطلع شویم که ماحصل آن را با هم می‌خوانیم.
برای راه‌اندازی سالن‌های پرورش طیور چه در سطح صنعتی و چه در سطح نیمه صنعتی چه باید کرد؟
در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی در کشور تنها راهکار موجود نگاه به هرم احتیاجات مردم در سطوح مختلف است.
در حال حاضر مهم ترین موضوع تامین خوراک و احتیاجات غذایی مردم در اولویت قرار داد، لذا ما هم باید همگام و در همین راستا قدم برداریم تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم. به عنوان گام اول برای استارت‌آپ طیور و آغاز کارآفرینی ما باید اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کنیم، به این‌صورت که اطلاعات تئوری و عملی خود را در یک راستا بالاببریم، چرا که گاهی اطلاعات ما سطح تئوری مغایر با آنچه در عمل تجربه می‌کنیم خواهد بود، در گام دوم باید بازار هدف خودمان را مشخص کنیم و بیابیم که پتانسیل کار ما در کجاست، همیشه یک تاجر موفق می‌تواند یک تولید کننده موفق باشد ولی الزاما یک تولید کننده موفق نمیتواند تاجر خوبی باشد پس ابتدا باید تجارت را آموزش ببینیم و سپس به سمت تولید بریم و در گام سوم باید تجهیزات و ماشین‌آلاتی که مورد استفاده ما هست را در سطوح مختلف کیفی بررسی کنیم که من این تجهیزات را به ۳ دسته با کیفیت، بی‌کیفیت و دست دوم تقسیم می‌کنم که طبق طرح توجیهی و استاندارد‌هایی که سازمان دامپزشکی ارایه می‌کند تجهیزات ما در هر‌کدام از این دسته‌ها باید مطابق با این استاندارد‌ها باشد.
وضعیت صنف طیور را در این مقطع سخت اقتصادی چطور ارزیابی می‌کنید ؟
گمان کنم تنها صنفی که موقعیت به نسبت خوبی در مقایسه با سایر اصناف دارد همین صنف طیور خودمان است که دایما و بدون وقفه مسؤول تامین خوراک با کیفیت مردم می‌باشد، خوب است مردم عزیزمان چه در  سطح صنعتی و چه در سطح خانگی اقدام به تولید با شرایط گفته شده در این صنف کنند تا بتوانیم در خاورمیانه حرفی برای گفتن داشته باشیم کشور ما شرایط بسیار خوبی را برای تولید در این باب دارد، خوشبختانه در بهمن ماه سال ۹۸ هم به همت دولت مجوزهای لازم تولید در این عرصه مجدداً صادر شد و مردم می‌توانند علاوه بر اقدام برای صدور مجوز بعد از ۱۰ سال که خبر بسیار خوبی است تسهیلات بانکی را هم در همین زمینه دریافت کنند. لذا گروه گندم به عنوان پیشرو در امر آموزش، اشتغال و کارآفرینی در همین راستا فعالیت می‌کند‌.
با توجه با بالابودن هزینه‌های اولیه آیا تولید در این زمینه توجیه اقتصادی دارد ؟
البته بالابودن هزینه‌های اولیه در تمامی تولیدی‌های کشور صدق می‌کند و فقط مختص این رشته نیست ولی این مطلب درستی است.
نسبت به سال‌های گذشته هزینه خوراک و تجهییزات بسیار بالا رفته و میزان سرمایه‌گذاری ریالی برای آغاز به‌کار چند برابر شده است، به‌عنوان مثال در سال ۹۳ برای آغاز به کار یک تولیدی کوچک مثل پرورش بلدرچین با ۱۰۰۰ قطعه با سرمایه‌ای حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان این کار امکان‌پذیر بود اما در انتهای سال ۹۸ و در آستانه ورود به سال ۹۹ این عدد حدود ۲٫۵ برابر شده است، اما نکته حایز اهمیت این که سود این کار با همین افزایش قیمت‌ها نیز افزایش داشته است، یعنی همچنان سرمایه‌گذاری در این صنعت بسیار ارزشمند و سودآور خواهد بود، اما بهتر است برای ورود به گرایش‌های گوشتی و پروار کمی دقت نظر بیشتری داشته باشیم چرا که این گرایش‌ها علاوه بر داشتن ریسک بالا سود کمتری برای تولید کننده خواهند داشت در عوض البته میزان سرمایه‌گذاری پایین و بازار سخت‌تری دارند.
حمایت‌های دولتی و ارگانی از کسب و کارهای کوچک سایر ماکیان مثل بلدرچین، کبک، بوقلمون و… چطور است ؟
آیا می‌توانید کشوری را به  من معرفی کنید که بدون عبور از ۷ خوان رستم به شما اجازه افتتاح یک مجموعه تولیدی را بدهد ؟
خیر البته که نیست، در این کشور شما می‌توانید به سادگی تولید کنید، اشتغال ایجاد کنید و به سود برسید فقط کافیست آموزش ببینید و راهکار‌ها را آموخته باشید، علاوه بر حمایت‌های دولتی که من آن را به دو دسته خانگی از طرف بسیج سازندگی و صنعتی از طرف جهاد کشاورزی تقسیم می‌کنم، پیدا کردن مواد اولیه تولید در ایران بسیار ساده است، برای مثال باید اشاره کنم که اگر اقدام به تاسیس فارم کوچک و به عنوان مثال زیر ۱۰ هزار قطعه کنید می‌توانید از طریق بسیج سازندگی کل کشور اقدام و به نتیجه برسید.
اگر بخواهید فارم صنعتی احداث کنید کمی مشغله تان بیشتر می‌شود و با ارگان‌هایی مثل جهادکشاورزی، اداره دامپزشکی، وزارت بهداشت، وزارت کار، محیط‌زیست در ارتباط خواهید بود که این ملی‌کردن این سلسله مراتب جزو ضروریات است، چرا که تولید در این سطح احتیاج به مراقبت و رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای دارد که اگر رعایت نشود سلامت غذایی میلیون‌ها نفر تحت الشعاع قرار می‌گیرد. به علاوه تسهیلات بانکی که از طرف دولت به این‌کار اختصاص داده شده با شرایط بسیار عالی و مطلوب است لذا، فعالیت در این حوزه در هر زمانی می‌تواند سود آور باشد و نگرانی هم از بابت حمایت‌های ارگانی وجود ندارد.
لطفاً کمی در رابطه با فعالیت‌های شرکت توضیح دهید.
گروه تخصص طیور گندم با داشتن تیم متخصص در زمینه آموزش و تجهیز سالن‌های پرورش طیور و با این هدف که تیم در سال ۱۴۰۰ سرآمد تمام حوزه‌های طیور در امر کارآفرینی خواهد بود از سال ۱۳۹۱ در حال فعالیت است و تا کنون اقدام به راه اندازی و کارآفرینی برای بیش از ۲۱۰ شغل کرده است.
آموزش، تجهیز، بازدید دائم و مشاوره از وظایف اصلی مجموعه گندم است و برای عزیزانی که استارت کار پرورش طیور را می‌زنند مهره‌ای بسیار کارآمد به حساب می‌آید.
این گروه با داشتن آموزش‌هایی رسمی زیر نظر سازمان فنی حرفه ای به روز ترین اطلاعات در این زمینه را در اختیار پروش دهندگان می‌گذارد.
گروه گندم با داشتن متخصص‌ترین تیم نصب و راه‌اندازی تجهیزات سالن‌های پرورش طیور نخستین شرکتی است که به صورت رسمی خدمات آنلاین و در محل را برای گله‌داران فراهم نموده و امید است به یاری خداوند و با همیت دستان توانمند تیم گندم بتوانیم خالصانه در خدمت مردم کشورمان باشیم در اینجا پیشاپیش نورووز باستانی را خدمت تمام مردم عزیز تبریک عرض می‌کنم و یاد‌آور می‌شوم که (هر ایرانی یک کار آفرین‌)