گذر از باتلاق اوکراین -‌ روسیه با کشتی تهاتر
گذر از باتلاق اوکراین -‌ روسیه با کشتی تهاتر
تمام اخبارهای جهانی و سایت‌های اقتصادی روی محور قیمت طلا، نفت و بورس‌های مهم جهان مثل نیویورک، لندن و توکیو فوکوس کرده‌اند و خبرگزاری‌های معروف دنیا سال‌هاست با این نام‌ها سرتیتر خبرهای خود را به خورد جهانیان می‌دهند، ولی همه اینها در گروی نان هستند و اگر محصول استراتژیک گندم و مشابه‌های آن مثل جو، ذرت، سویا و... نباشد و امنیت غذایی دنیا متزلزل شود، طلا، الماس، نفت، بورس وسایر فلزات گرانبهای دنیا هیچ ارزشی نخواهند داشت.

دکتر محمدحسین شهسوار *

تمام اخبارهای جهانی و سایت‌های اقتصادی روی محور قیمت طلا، نفت و بورس‌های مهم جهان مثل نیویورک، لندن و توکیو فوکوس کرده‌اند و خبرگزاری‌های معروف دنیا سال‌هاست با این نام‌ها سرتیتر خبرهای خود را به خورد جهانیان می‌دهند، ولی همه اینها در گروی نان هستند و اگر محصول استراتژیک گندم و مشابه‌های آن مثل جو، ذرت، سویا و… نباشد و امنیت غذایی دنیا متزلزل شود، طلا، الماس، نفت، بورس وسایر فلزات گرانبهای دنیا هیچ ارزشی نخواهند داشت.
امنیت غذایی جهان این روزها با تحولات منطقه‌ای کمیتش لنگ می‌زند و کشورهای جریان ساز جهانی روی موج‌های سیاسی ناشی از جنگ‌های بیهوده بعضی کشورها و به‌خصوص تولیدکنندگان مطرح غلات جهان به‌شدت در حال موج سواری هستند و این تلاطم امواج دریاها را برای تردد مواد‌غذایی و به‌خصوص گندم و ذرت به باتلاقی تبدیل کرده است که ارزهای حاصل از صادرات انرژی و سایر محصولات هم نمی‌تواند این موج‌ها را آرام کند.
دنیای امروز سی درصد مردمش از بد غذایی یا مصرف ناقص غذا و‌کمبود غذا رنج می‌برند و این با جهان پیشرفته امروز خیلی منافات دارد.
کشور ما که به‌زودی در آستانه نود میلیونی شدن جمعیت قرار می‌گیرد، بایستی با آینده‌نگری و حساسیت خاصی، داستان امنیت قوت غالب مردم را دنبال کند.
هر‌چند برنامه‌های خوبی برای این نیاز در دست اقدام است، اما کافی نیست و بایستی حتما قراردادهای بلند مدت حداقل بیست ساله در تهاتر محصولات پتروشیمی با محصولات استراتژیک غذایی منعقد گردد تا جامعه نگران ضروری ترین نیازها نباشد و در این فاصله دو حرکت همزمان اصلاح الگوی کشت و کشت فراسرزمینی نیز با قدرت و شدت اجرا شود.
تهاتر با قراردادهای بلندمدت از یک طرف باعث آرامش در تأمین محصول می‌شود و ‌از طرف دیگر تا حدودی باعث ثبات قیمت محصولات استراتژیک می‌شود.
این آرامش باعث می‌شود تا متولی امور بتواند در حوزه‌های اصلاح الگوی کشت و استفاده از پتانسیل‌های موجود برای کشت فراسرزمینی فرصت به‌دست آورد و بهره‌برداری مناسب‌تری انجام دهد.
در‌صورت برنامه‌ریزی برای تهاتر در بازه زمانی بیست ساله در صنعت دام و طیور و جیره نویسی برای تغذیه این صنعت مهم می‌توان یک انقلاب به‌وجود آورد، انقلابی که منجر به پایان دادن به آقایی و یکه‌تازی نژاد راس می‌شود و نژاد آرین می‌تواند کشور و حتی کشورهای همسایه را هم تسخیر کند. خرید‌های موردی و قیمت‌های توربولانسی، آفت صنعت دام و طیور شده است و‌قیمت محصولات خروجی مثل جوجه یکروزه و مرغ گوشتی و تخم‌‌‌مرغ مدام در حال نوسان و حرکت به‌سوی افزایش هستند که این مسأله بخش عمده‌ای از وقت متولیان این صنعت را هدر می‌دهد. تنظیم بازار محصولات غذایی استراتژیک بدون ثبات و برنامه‌ریزی و‌ بدون تثبیت قیمت نهاده‌های کشاورزی یک کار نشدنی است و برای حوزه تجارت محصولات کشاورزی کلان مصرف باید یک حرکت انقلابی و بسیجی و جهادی انجام داد، زیرا سیر افزایش قیمت‌ها امنیت غذایی به‌خصوص در حوزه پروتئین را با مشکل روبه‌رو کرده است و خبرها حاکی از حذف پروتئین را از سفره مردم دارد و این ادامه دار شدنش با منویات مقام معظم رهبری و‌ فرمایشات ایشان و برنامه‌های دولت مردمی به‌شدت در تضاد است. این سه حرکت لازم اجرای تهاتر بلند‌مدت، اصلاح الگوی کشت و کشت فراسرزمینی یکی از راه‌های گذر از بحران است و ادامه جنگ بی حاصل غرب و شرق با نوک‌های پیکان روسیه و‌اوکراین می‌تواند انگیزه‌ای باشد تا یکبار برای همیشه به قطع وابستگی اقدام کنیم. دستور خردمندانه رهبر عزیزمان مبنی بر افزایش جمعیت و اطاعت مردم و روند امیدوار کننده فرزند‌آوری، چشم انداز یکصد میلیون نفری شدن ایران را نوید می‌دهد و بایستی امروز برای آن روز برنامه مدون و قابل اجرا داشته باشیم تا غافلگیر نشویم. اهمیت دادن به مردم در سایه ایجاد امنیت و تامین نیازهای حیاتی مردم حاصل می‌شود.

* عضو سابق هیأت مدیره گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا

 

 

  • نویسنده : محمدحسین شهسوار