گندم کردستان به تنهایی جوابگوی تولید آرد کیفی نیست
گندم کردستان به تنهایی جوابگوی تولید آرد کیفی نیست
اقتصادسبز آنلاین: سال‌ها در گزارشات خود نسبت به این‌که مردم کردستان نسبت به بی‌کیفیت بودن نان که قوت غالب آنهاست، معترض‌ اند مطلب نوشته‌ایم و اکنون نیز رضایتی از میزان مرغوبیت آن ندارند ولی بدلایل مختلف از جمله مصرف مداوم و زیاد این ماده غذایی به نداشتن کیفیت آن عادت کرده‌اند.

اقتصادسبز آنلاین: سال‌ها در گزارشات خود نسبت به این‌که مردم کردستان نسبت به بی‌کیفیت بودن نان که قوت غالب آنهاست، معترض‌ اند مطلب نوشته‌ایم و اکنون نیز رضایتی از میزان مرغوبیت آن ندارند ولی بدلایل مختلف از جمله مصرف مداوم و زیاد این ماده غذایی به نداشتن کیفیت آن عادت کرده‌اند.

اما با این وجود صنعت‌ آردسازی استان کردستان از استاندارد‌های مطلوب صنعتی در جهت استحصال آرد برخوردار است اما چه چیزی موجب می‌شود که نان استان کردستان از کیفیت لازم برخوردار نباشد.؟
آنچه در این میان مورد توجه قرار می‌گیرد اهمیت کمی و کیفی مواد اولیه برای صنعت آرد یا همان گندم است طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز اطلاع‌رسانی شرکت بازرگانی دولتی ایران، 6استان بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را دارند و قطب تولید این محصول استراتژیک در کشور هستند. خوزستان با خرید ۱۹درصد گندم کشور به میزان یک میلیون و ۳۵8هزار تن، قطب این محصول در کشور است و بعد از آن، به‌ترتیب گلستان با خرید 10.5 درصد و کردستان با خرید 8.5 درصد گندم کشور هستند که مجموع خرید گندم در آنها، معادل خرید گندم خوزستان است.
بعد از این 3 استان به‌ترتیب فارس با خرید ۷ درصد، کرمانشاه با خرید 6.5 درصد و آذربایجان غربی با خرید 6 درصد گندم کشور هستند که مجموع خرید آنها، معادل خرید گندم در 2 استان گلستان و کردستان است. 6 استان پیشتاز خرید تضمینی گندم، بیش 50 درصد از کل گندم خریداری شده در کشور را تولید کرده‌اند.
در واقع استان کردستان از جمله استان‌های معین گندم است که علاوه بر تأمین مصرفی داخل استانی گندم آن به سایر استان‌های دیگر نیز صادر می‌شود. اما با این وجود برای به‌دست آوردن سطح یکسان کیفی یکنواخت نیاز به اختلاط با گندم‌های کیفی احساس می‌شود، از همین‌رو در گفت‌وگویی با پدرام معتمد وزیری، مدیرعامل آرد فجر سنندج و تولیدکنندگان برتر صنعت آرد استان کردستان داشته‌ایم و وی در تشریح وضعیت کنونی صنعت آرد و نان استان کردستان به خبرنگار ما گفت: کردستان یکی از قطب تولیدگندم در کشور به شمار می‌آید که حدود ۹۵ درصد آن به‌صورت دیم کشت می‌شود ۵ درصد باقی مانده که به صورت آبی کشت میشود در هنگام خرید از هم تفکیک نمی‌شود بنابراین میزان گندم آبی و مقدار پروتئین و ایندکس آن تأثیری برای جمع کثیر گندم دیم ندارد.

روند تخصیص گندم وارداتی در استان کردستان با تأخیر همراه هست
وی افزود:خروج گندم از استان به سایر نقاط کشور، به‌طور مستمر انجام می‌شود اما متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌های اداره کل غله، روند تخصیص گندم وارداتی به استان کردستان محدود و با تأخیر است.
مدیر‌عامل آرد فجر سنندج با بیان این‌که برای داشتن یک محصول کیفی و یکنواخت اختلاط گندم داخلی با وارداتی الزامی است‌، گفت: اختلاط گندم‌ها با سطح کیفی متفاوت در بهبود کیفیت آرد بسیار مؤثر است‌، اما متأسفانه نبود گندم کیفی وارداتی و یا تأخیر در صدور مجوز آن در عملکرد ما تأثیر فراوانی داشته و با وجود تلاش‌های. فراوان در جهت رضایت مشتریان اما بازهم نانوایان از کیفیت آردها رضایت چندانی ندارند.
معتمد وزیری اضافه کرد: تأخیر در صدور مجوز‌، موجب شده تابرای استحصال آرد از گندم‌های داخل استان استفاده کنیم‌، آخرین محموله گندم وارداتی که میزان تناژ آن چندان چشمگیر هم نبود در بهمن‌ماه سال گذشته صادر شد و نهایت در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به‌دست‌مان رسید که آن نیز در کوتاه‌ترین زمان به اتمام رسید. در آن برهه زمانی اعتراضات نانوایان فروکش کرد اما بازهم با تمام شدن گندم وارداتی قطعا با اعتراضات نانوایان مواجه خواهیم شد.
مدیر‌عامل آرد فجر سنندج تصریح کرد‌: باید مجوز مصرف گندم‌ها از مبدأ در حداقل زمان ممکن، صورت گیرد تا تکلیف استان‌ها در مصرف گندم روشن شود. ممکن است در بازه زمانی که در انتظار صدور مجوز مصرف هستیم، گندم‌ها دچار بار میکروبی و آفات انباری شوند به‌همین خاطر ضروری است دستگاه‌های ذیربط در صدور مجوز، تعجیل و تسریع داشته باشند.

اختلاط گندم در تولید کیفی محصول الزامی است
معتمد وزیری‌ خاطر نشان کرد: اختلاط در بهبود کیفیت محصول نهایی آرد بسیار اهمیت دارد و با عمل اختلاط می‌توان آردهای یکنواخت با ویژگی‌های مورد نیاز تولید کرد. به این ترتیب که، با در نظر گرفتن عوامل مؤثر در کیفیت، نسبت‌های معین از گندم یا آرد با ویژگی‌های کیفی مشخص، مخلوط شده و در نهایت آردی با ویژگی موردنظر تولید می‌گردد. هدف از اختلاط به‌دست آوردن یک محصول با مشخصات فیزیکی، شیمیایی و پخت مناسب است.
مدیر‌عامل آرد فجر سنندج در خاتمه از تلاش‌های‌ کلیه پرسنل و مدیران فنی و کنترل کیفی این واحد تشکر کرد و گفت‌: در مدت ۲۱ سال حضورم در واحد آرد سنندج همواره شاهد تلاش این عزیزان برای تولید محصول کیفی بودم که ما نیز به عنوان تیم مدیریتی این مجموعه تمام تلاشمان بر این است که به‌روز‌رسانی و بهسازی متوالی و متداوم بتوانیم کارخانه‌ای به‌روز و مطابق با استاندارد‌های جهانی داشته باشیم و یکی از مهمترین اهدافمان نیز ورود به عرصه بازار اقلیم کردستان است‌ که امیدواریم با حمایت مسئولین ذیربط و پرسنل مجموعه فجر سنندج این امر به‌زودی محقق شود.