یک‌ بام‌ و‌ دو‌ هوای قوانین؛ سهل برای‌خام‌ فروشان‌ سخت‌ برای‌ صادرکنندگان
یک‌ بام‌ و‌ دو‌ هوای قوانین؛ سهل برای‌خام‌ فروشان‌ سخت‌ برای‌ صادرکنندگان
اقتصادسبز آنلاین: «واحدهای تولیدی که در این شرایط چراغ تولید را روشن نگاه داشته‌اند، نیروی کارگری خود را حفظ کرده‌اند و با تمام سختی‌ها مبارزه می‌کنند تا به کشورشان خدمت کنند.

اقتصادسبز آنلاین: «واحدهای تولیدی که در این شرایط چراغ تولید را روشن نگاه داشته‌اند، نیروی کارگری خود را حفظ کرده‌اند و با تمام سختی‌ها مبارزه می‌کنند تا به کشورشان خدمت کنند.
واحدهایی‌هایی که سرمایه خودشان را در بخش تولید هزینه کرده‌اند و ماشین‌آلات به‌روز را با هزینه‌های هنگفت در داخل کشور نصب کرده‌‌اند، نباید نزد مسؤولان با افرادی که ارز کشور را به خارج از کشور برده‌اند با یک نگاه دیده شوند. این افراد نسبت به کشورشان احساس مسؤولیت دارند، از این‌رو مسؤولان باید با هر ترفندی که شده روند تولید آنها را تسهیل کرده و نگذارند عده‌ای با مانع تراشی‌‌های بیهوده آنها را دلسرد کنند.»
آنچه خواندید فرازهایی از صحبت‌های امیر یوسفی، نایب رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران و مدیرعامل شرکت بهاران پیمان گلستان بود که ماحصل آن را می‌خوانید.

به‌عنوان یک تولیدکننده موفق بفرمایید در سال رونق تولید در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
در رابطه با تولید مواد اولیه یا همان محصولات کشاورزی در کشور مشکلی وجود ندارد، امروز در زمینه واردات ماشین‌آلات جدید با مشکلاتی مواجه هستیم.
در گذشته برای تأمین ذرت شیرین مشکلات بسیاری وجود داشت، و ارز بسیاری از کشور خارج می‌شد، اما امروز علاوه بر آنکه مانع خروج ارز شده‌ایم و طی قراردادی که با کشاورزان منعقد کرده‌ایم ذرت شیرین مورد نیاز را از داخل کشور تأمین و فرآوری می‌کنیم، بخشی از تولیداتمان را صادر هم می‌کنیم، یعنی علاوه بر آنکه دیگر ارزی از کشور خارج نمی‌شود، بلکه ارزآوری هم داریم.
اعتقاد دارم در زمینه اقتصاد مقاومتی و تولید ملی توسعه چنین واحدهای فرآوری می‌تواند در اولویت قرار داشته باشد.
در این رابطه لازم است با توجه به اهمیت مقوله تولید غذا در داخل کشور واحدهای صنایع تبدیلی تمهیداتی اندیشیده شود تا به‌گونه‌ای مشکل تأمین ماشین‌آلات این واحدها و سرمایه در گردش موردنیاز به‌گونه‌ای مرتفع شود.

برای برداشتن موانع پیش‌روی تولید در صنایع غذایی چه پیشنهادی دارید؟

متأسفانه در کشور ما موانع دست ساخته بسیاری بر سر راه تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار داده می‌شود.
به اعتقاد من برگشت ارز حاصل از صادرات یکی از سدهای بزرگ پیش‌روی صادرکنندگان است و یکی از موانع عمده به‌شمار می‌رود و درصورت ادامه این روند تمام هزینه‌هایی که بر روی تصاحب بازارهای صادراتی شده به‌راحتی از بین می‌رود.
چرا سیاستگزاران نسبت به خام فروشی همه گونه تسهیلات قائل هستند، اما برای هرگونه فرآوری، ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی مانع تراشی می‌کنند.
امروز هویج روی دست کشاورزان دزفولی باقی‌مانده درصورتی که اگر تسهیلات لازم برای واحدهای فرآوری کننده ایجاد شود نه تنها مشکل کشاورزان مرتفع خواهد شد، بلکه با اشتغالزایی و ارز‌آوری چرخه اقتصاد بهتر به حرکت در خواهد آمد.
اعتقاد دارم سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌ها با مدیریت عباس کشاورز به‌عنوان وزیر جهادکشاورزی بتوانند با اصلاح الگوی کشت چرخ‌های اقتصاد در این بخش را روان‌تر به حرکت در آورند.

لطفاً مختصری درخصوص تولیدات شرکت بهاران پیمان گلستان توضیح دهید.

این شرکت در زمینه تولید فرنچ فرایز سیب‌زمینی آماده پخته و نیمه پخته، تولید باقلا، نخودفرنگی، ذرت شیرین، لوبیا سبز، هویج، انواع سبزیجات برگی، سورتینگ میوه و مرکبات فعالیت دارد و اگر اندکی موانع پیش‌روی تولید و صادرات توسط مسؤولان برداشته شود، این شرکت قادر است در زمینه توسعه خطوط تولید و افزایش صادرات از ظرفیت‌های ایجاد شده‌اش بهتر استفاده کرده و ارز‌آوری بیشتری برای کشور داشته باشد.