۲۵ هزار هکتار زمین زیر سطح کشت گیاهان دارویی
۲۵ هزار هکتار زمین زیر سطح کشت گیاهان دارویی
اقتصادسبز آنلاین: مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون ۲۵ هزار هکتار زمین زیر سطح کشت گیاهان دارویی قرار دارد.

اقتصادسبز آنلاین: مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون ۲۵ هزار هکتار زمین زیر سطح کشت گیاهان دارویی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ما، حسین زینلی، مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، در برنامه روی خط خبر از راه اندازی سامانه گیاهان دارویی توسط وزارتخانه جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: بسیاری از محصولاتی که توسط کشاورزان تولید و فرآوری می‌شوند، توسط این سامانه قیمت گذاری خواهد شد.
او ادامه داد: با ایجاد این سامانه سعی خواهیم کرد، دلالان و واسطه گران را حذف و کیفیت محصولات را ارتقا دهیم.
مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی به حوزه تولید گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و افزود: ۲۲۷ هزار روستا در کشور، ۲۵۰ هزار تن ماده اولیه در رابطه با گیاهان دارویی تولید می‌کنند.
او با اشاره به اینکه ۲۵۰ واحد در کشور در بحث صنایع فرآوری گیاهان دارویی فعال هستند گفت: با حضور ۲۵ هزار نفر در بحث تولید گیاهان دارویی توانستیم ۵۵۰ میلیون دلار صادرات در کشور داشته باشیم.
زینلی تاکید کرد: ۲۵ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی داریم و در حال گسترش و توسعه کشت این گیاهان و افزایش ارز آوری در این زمینه هستیم.
مدیر طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در تمام بخش‌های صنایع تبدیلی و همچنین صنایع فرآوری سعی خواهیم کرد به بحث تولیدکننده و مصرف‌کننده ابعاد گسترده‌ای بدهیم، افزود: سعی خواهیم کرد خریدار و کارخانه‌ها را به تولیدکنندگان متصل کنیم.
زینلی با تاکید بر اینکه هزینه تولید، میزان هزینه و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا را با استفاده از سامانه گیاهان دارویی نهادینه خواهیم کرد گفت: تا اواسط خرداد ماه با حضور بخش خصوصی این سامانه راه اندازی می‌شود.
مدیر طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی در ادامه از راه اندازی سامانه جامع بازار گیاهان دارویی خبر داد و گفت: یکی از مشکلات گیاهان دارویی در کشور نبود زنجیره بین تولیدکننده و خریدار است.
او ادامه داد: نبود این زنجیره بین خریدار و تولیدکننده باعث ایجاد نابه سامانی و همچنین افزایش قیمت در بازار گیاهان دارویی شده است.
مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه راه اندازی این سامانه برای بازار گیاهان دارویی می‌تواند خلع قیمتی تولیدی موجود در این بازار را رفع کند بیان کرد: این سامانه توسط بخش خصوصی تولید و اجرا می‌شود و دولت در این زمینه نقش نظارتی دارد.
زینلی اظهار کرد: هدف ما آن است که در آینده نزدیک، تمامی کشاورزان و مصرف کنندگان را با این سامانه آشنا کنیم.
مجری طرح گیاهان دارویی با اشاره به اینکه هر فرد تولیدکننده و خریدار می‌تواند با عضویت در این سامانه محصولات خود را با قیمت عرضه کند، افزود: با متخصصان و مشاوران دوره‌های علمی و آموزشی قرار بسته‌ایم تا بتوانند از طریق دوره‌های آموزشی مشکلات را رفع کنند.
زینلی اظهار کرد: خریداران و تجار با عضویت در این سامانه می‌توانند فعالیت کنند، اما تولیدکنندگان و کشاورزان در راستای جهش تولید می‌توانند آزادانه و بدون هیچ واسطه‌ای فعالیت داشته باشند.
مجری طرح گیاهان دارویی در پایان تصریح کرد: ما در مرکز گیاهان دارویی میزان هزینه تولید را مشخص کرده‌ایم و براساس آن قیمت گذاری را برای خریداران انجام داده‌ایم. / باشگاه خبرنگاران جوان