سرویس بینالملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:
اقتصادسبز آنلاین: همهگیری کرونا باعث شد تا شرکتهای بزرگی مانند کوکاکولا هم با چالشهای زیادی روبهرو شوند. در این دوره شرکتها فرصت داشتند تا تغییراتی کلیدی در نظام اداره شرکت و تغییراتی اساسی در سیاستهای شرکت ایجاد کنند. جیمز کویینسی، مدیرعامل شرکت کوکاکولا اخیراً مصاحبهای با وبسایت رسمی این شرکت انجام داده است و در مورد فرصتی که این بحران در اختیار شرکت قرار داد و باعث شد تا ضعفهای زیر ساختی شرکت برطرف شود صحبت کرد. بخشی از این مصاحبه را در اینجا میبینید:
در دوران همهگیری بخش زیادی از بازار کوکاکولا از بین رفت ولی بررسی آمارها نشان میدهد که شرکت در ماههای اخیر توانسته است شرایط را بهبود بخشد. در مورد سیاستهای کوکاکولا در این سال بحرانی برای ما بگویید؟
در این سال با چالشهای زیادی روبهرو بودیم. البته باید بپذیریم که از سال ۲۰۱۲ تغییر وضعیت در بازار محصولات کوکاکولا شروع شده بود و بحران کرونا به این مساله دامن زد. طی یک سال اخیر ما تلاش کردیم فرمول تولید نوشیدنیهای خود را اصلاح کنیم و تلاش کنیم تا محصولاتی کم شیرینیتر و کم کالریتر به بازار عرضه کنیم.از طرف دیگرسرمایه گذاری روی خط تولید و مدرنیزه کردن آن هم در این دوره اتفاق افتاد. ما تلاش کردیم از این دوره سخت به بهترین شکل استفاده کنیم و با اصلاح ضعفهای خود زمینه را برای افزایش سودآوری و درآمد بعد از اتمام کرونا فراهم کنیم.
در حوزه روشهای مدیریتی هم تغییراتی ایجاد کردید یا همان روشهای قبلی را به کار گرفتید؟
بدون شک در این دوره بحرانی نمیتوان از تمامی سیاستهای قبلی استفاده کرد. ما هر هفته جلسهای برای بررسی وضعیت بازار در شرایط کرونایی تشکیل میدادیم و در جریان مهمترین تحولات بازار قرار میگرفتیم. اضافه شدن تیم مدیران مالی که مسولیت تحلیل ریسک و بازار در این روزهای کرونایی را برعهده داشتند، از مهمترین تغییراتی بود که در روش مدیریت ما ایجاد شد. ما در شرکت به این نتیجه رسیدیم که در روزگاری که حوادث غیرمنتظره زیادی اتفاق میافتد باید مدیران ارزیابی ریسک و مدیران ارزیابی سیاستهای تولیدی و تبدیل کردن آنها به سیاستهایی که تابآوری بالاتری در مواجهه با بحرانها را داشته باشد را به جمع مدیران خود اضافه کنیم.
شبکه مدیریتی جهانی شرکت را توسعه دادیم و بخشهایی که قبلاً در زمره بخشهای تولیدی قرار داشتند و در تصمیمگیریهای مدیریتی نقشی نداشتند را وارد حوزه مدیریت کردیم. هماکنون 9 واحد اجرایی، پنج واحد بازاریابی به تیم مدیریتی کوکاکولا اضافه شدهاند. همچنین بخش خدماتی پلت فرمها که مسؤولیت مدیریت دادهها، تحلیل بازارهای مصرفی و بازاریابی دیجیتال را برعهده دارند هر دو هفته یک بار با تیم مدیریتی جلسه داشتند و آخرین اطلاعات در مورد عملکرد شرکت را در اختیار ما میگذاشتند. در این تیم کارشناسان خبره حوزه نرم افزاری و رسانه فعالیت میکنند.
در تمامی تصمیمهایی که در این دوره اتخاذ شد، تلاش اصلی بر این بود که نیازهای مصرفکنندگان به عنوان اصلیترین فاکتور مد نظر قرار بگیرد.
آیا در این دوره طعمهای تازه یا محصولات تازهای هم تولید شده است؟
همیشه نیاز مصرفکنندگان مهمترین مسأله در تصمیمگیریهای ما است. استراتژی اصلی کوکاکولا توجه به نیازهای مصرفکنندگان و تلاش برای عرضه محصولاتی با طعمهای جدید است. در این بازه زمانی هم ارایه طعمهای تازه توسط کوکاکولا متوقف نشد ولی اقدام به عرضه محصول تازهای نکردیم زیرا بر این باور هستیم که شرایط اقتصادی و بازاری برای عرضه کالایی تازه مناسب نیست. بخش تحقیق و توسعه همچنان به کار خود ادامه میدهد و برای تولید محصولات تازه سرمایهگذاری کرده است ولی عرضه محصولات تازه به پسا کرونا موکول شده است.از ماه آوریل تاکنون تولید محصولات مختلف توسط شرکت کوکاکولا افزایش یافته است و محصولاتی با طعمهای جدید وارد بازار شده است . ما بر این باوریم که مصرفکنندهها نیاز دارند با محصولات متنوعی در بازار مواجه شوند. این تنوع هم از نظر نوع برندهای موجود در بازار و هم از نظر نوع محصولات عرضه شده توسط هر برند وجود دارد و به همین دلیل ما برای حرکت در این مسیر آماده هستیم.
شما این بازه حدود یک ساله که دنیا درگیر کرونا بود را چگونه ارزیابی میکنید؟
این بازه را میتوان سختترین و بهترین بازه زمانی برای کوکاکولا دانست. اصلیترین سختی به این دلیل بود که ما در فضایی بیثبات زندگی میکردیم و نمی دانستیم که چه زمانی این بحران تمام میشود. مردم نگران بودند و از خرید بسیاری از کالاهای غیرضروری اجتناب میکردند و حتی کالاهای ضروری را هم کم مصرف میکردند. این شرایط سختی برای شرکتهای بزرگی مانند کوکاکولا است. ولی ما تلاش کردیم از این فرصت استفاده کنیم و تغییراتی در خط تولید و سیستم کار خود ایجاد کنیم. توسعه کار در حوزه آنلاین، بهکارگیری کارشناسان خبره برای بازاریابی اینترنتی و تغییر روش بازاریابی در این دوره انجام شد. نظام مدیریتی ما تغییر کرد و حال شرکت برای پساکرونا آماده است.