آنچه درباره آب این مایه حیات بهتر است بدانید
آنچه درباره آب این مایه حیات بهتر است بدانید
اقتصادسبز آنلاین: بحث استفاده از آب‌های معدنی و قدرت درمانی آنها قدمتی چند هزارساله دارد و بر پايه تحقيقات علمی اين آب‌ها بر حسب نوع املاح موجود در آنها خواص متفاوتی داشته و هر کدام براي گروهی از افراد مناسب هستند؛ به‌عنوان مثال استفاده از آب‌هاي گرم معدنی به بيماران فشار خونی، قلبی، عروقی، مسلول، کليوی و سرطانی توصيه نمی‌شود.

اقتصادسبز آنلاین: بحث استفاده از آب‌های معدنی و قدرت درمانی آنها قدمتی چند هزارساله دارد و بر پایه تحقیقات علمی این آب‌ها بر حسب نوع املاح موجود در آنها خواص متفاوتی داشته و هر کدام برای گروهی از افراد مناسب هستند؛ به‌عنوان مثال استفاده از آب‌های گرم معدنی به بیماران فشار خونی، قلبی، عروقی، مسلول، کلیوی و سرطانی توصیه نمی‌شود.

ضمناً باید دوره درمان، فصل استفاده و نیز منظم بودن درمان رعایت گردد. حتی ممکن است عکس‌العمل افراد در دوره‌های مختلف درمان با هم متفاوت باشد و مثلاً فردی در یک دوره، عکس‌العمل مناسب و در دوره دیگری واکنش نامناسب نشان دهد که در این‌صورت نباید درمان را قطع نمود.
عده‌ای از افراد پس از استفاده از آب‌های معدنی دچار برخی عوارض می‌شوند که به بحران آب معدنی معروف است. مواردی همچون خستگی، تعرق زیاد، بالارفتن فشار خون و دمای بدن، تنگی نفس‌، کوفتگی، بدخوابی، اضطراب افزایش ضربان قلب، بی‌اشتهایی و بی‌حوصلگی از آن جمله‌اند.
با وجود خواص بسیاری که آب‌های معدنی دارند؛ اغلب افراد دانش کمی نسبت به مزایا و معایب این محصول داشته و تنها به منظور رفع تشنگی
آن هم در شرایطی که امکان دسترسی به آب سالم شهری وجود ندارد از این نوع از آب‌ها استفاده می‌کنند و این موضوع باعث شده سرانه مصرف آب‌های معدنی به‌خصوص در شهرهایی که آب لوله‌کشی از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار است، چندان قابل توجه نباشد؛ در این شماره از «اقتصاد سبز» به بررسی این محصول پرداخته‌ایم.

اعظم صفایی

برندهای مطرح آب معدنی در کشور کدامند

«دماوند» برند نام آشنای آب معدنی

پیشرو و پایه‌گذار صنعت آب‌های بسته‌بندی ایران، دماوند فعالیت خود را از سال 1352 توسط یک شرکت فرانسوی به‌نام «پریر» آغاز نمود و در سال 1388 عمده سهام این شرکت توسط شرکت «دنون» یکی از پیشتازان صنعت غذایی خریداری شد و در طی این سال‌ها با مدیریت کامل این شرکت جدیدترین خطوط تولید آب‌های بسته‌بندی با آخرین تکنولوژی روز دنیا وارد این کارخانه شده است. کارخانه دماوند به مساحت 66هزار متر مربع با زیربنای تولید 22هزار متر مربع و ظرفیت تولید 66 هزار بطری آب در ساعت، بزرگترین واحد تولیدی در شهر دماوند است.
این کارخانه با خط تولید کرونس با ظرفیت 36 هزار بطری در ساعت و دو خط تولید سیدل با ظرفیت 20و10 هزار بطری در ساعت، یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین کارخانه‌ها در تولید آب بسته‌بندی، ایران است.

برخی از افتخارات این شرکت صنعتی عبارتند از:

-تندیس زرین برند محبوب برای سال‌های 93.96.97.98
-تندیس طلایی در اولین سمینار صنعت غذا و استاندارد در سال 2011
-حامی همایش بیماری‌های کلیه و سالمندان در روز جهانی کلیه در سال2013

«زمزم» قدیمی با کیفیت

شرکت زمزم در سال 1334 هجری شمسی با تأسیس اولین شرکت تولید نوشابه گازدار بنام زمزم تهران فعالیت خود را آغاز نمود. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زمزم محصولات خود را تحت لیسانس شرکت‌های خارجی و پس از انقلاب به همت پرسنل مجرب و کارآزموده خویش با نام زمزم تولیدات خود را به بازار عرضه نموده است.
زمزم در سال‌های اخیر گسترش قابل توجهی در فعالیت‌های خود ایجاد نموده است. این در حالی است که در ابتدا فعالیت خود را با یک خط تولید آغاز نمود، ولی هم‌اکنون 13 شرکت در شهر‌های مختلف ایران و همچنین چند شرکت خارجی در دیگر کشور‌ها تحت لیسانس زمزم ایران، محصولات مختلف زمزم را تولید می‌کنند. از آنجا که مدرن‌ترین واحد عصاره‌سازی خاور میانه متعلق به زمزم ایران است، می‌تواند نوشیدنی با طعم و مزه‌های متنوع و مختلف تولید نماید.
دریافت و بررسی و تحقیق در خصوص درک نیازمندی‌های منطقی حال و آینده مشتریان از طریق بازاریابی و تحقیقات لازم، زمزم را بر آن داشت تا با ارایه بیش از 100 نوع محصول مختلف، حضوری چشمگیر در سطح ملی و بین‌المللی داشته و تولیداتی با طعم‌ها، اندازه‌ها و بسته‌بندی‌های متفاوت، خود را به‌عنوان الگویی توانا در صنعت آشامیدنی معرفی نماید.
زمزم علاوه بر دارا بودن پروانه‌های استاندارد تولید محصول، دارای گواهینامه استاندارد مدیریت کیفیت HACCP، ISO و … نیز می‌باشد و هدف اساسی آن بهبود مستمر کیفیت برای جلب رضایت بیشتر مشتریان، رقابت سالم با دیگر تولید کنندگان داخلی و خارجی نوشابه برای تولید محصول با کیفیت برتر و متنوع‌تر است.
تنوع، کیفیت و محبوبیت محصولات زمزم، فرصتی را فراهم آورد تا در کشور‌های اروپایی، آفریقایی و آسیایی به گسترش بازار بپردازد و افتخاری برای کشور بیافریند. آب معدنی تولید شده در زمزم از سرچشمه کوه‌های سهند و فاقد نیترات و نیتریت بوده و بسیار سبک است.

«واتا» چه گوارا

کارخانه آب معدنی واتا در سال 1381 در زمینی به مساحت 3 هکتار و با زیر‌بنای 13000 متر‌مربع در استان اردبیل در فاصله 10 کیلومتری جاده سرعین به پیست اسکی آلوارس ساخته شده است.
چشمه گورگور که در شمال غربی کوه سبلان واقع شده تامین کننده آب واتا است و در ارتفاع 2700 متری از سطح دریای آزاد قرار دارد. فاصله چشمه تا محل کارخانه 7 کیلومتر بوده و به‌وسیله لوله‌گذاری و عبور از مسیر صعب‌العبور آب چشمه به محل کارخانه انتقال داده شده است. جهت حذف ذرات میکرونی معلق در آب سه مرحله فیلتراسیون (10، 1 و 0.2 میکرون) انجام گرفته و پس از آخرین مرحله آب وارد خط بسته‌بندی می‌شود. آ‌ب معدنی واتا موفق به اخذ تاییدیه از انستیتو فرزنیوس کشور آلمان که یکی از معتبرترین مراکز و لابراتوارهای تحقیقاتی در زمینه مواد‌غذایی می‌باشد گردیده و این نظارت به‌صورت مستمر و منظم در دوره‌های زمانی مشخص انجام می‌شود.
واتا دارای آزمایشگاه بسیار مجهر بوده که از سه قسمت شیمیایی، میکروبی و محیط کشت تشکیل شده است. متخصصین آزمایشگاه روزانه در هر ساعت از خط تولید و نقاط مختلف نمونه‌برداری کرده و آزمایش‌های مورد نیاز را انجام می‌دهند. کلیه محصولات پس از توقف 48 ساعته و مشخص شدن نتیجه آزمایش در صورت تایید کنترل کیفی اجازه ارسال به بازار مصرف را پیدا می‌کنند.

«اُ» حس حیات در تک تک سلول‌هایتان

قلب کوه دنا در لیوان شما می‌تپد

آب‌معدنی طبیعی اُ از چشمه ته تی تاک دنا سرچشمه می‌گیرد. این چشمه در یکی از بکرترین مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد در دل کوه دنا در ارتفاع 3000 متری از سطح دریا واقع شده است. آب‌معدنی طبیعی اُ پس از عبور از دل سنگ‌ها به سفره‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند و پس از بسته‌بندی بدون هیچگونه دخالت شیمیایی در دسترس شما قرار می‌گیرد.

اُ یعنی تمایز

تمایز را نه تنها در طعم بلکه در ترکیبات معدنی متعادل اُ می‌توان حس کرد. اُ به طور طبیعی دارای کلسیم، منگنز و سدیم می‌باشد. اُ می‌تواند بخشی از نیاز روزانه شما به مواد معدنی مفید را از طریق نوشیدن آب تأمین نماید. علاوه بر این، وجود حداقل نیترات ممکن در اُ دلیل دیگری بر تمایز آن باشد.

آب آشامیدنی نستله

طعم گوارای چشمه‌های پلور

مجموعه نستله در ایران متشکل از 467 نیروی متخصص، متعهد و آموزش دیده است که برای هدفی مشترک تلاش می‌کند. همچنین 200 شغل دیگر در مقام تامین کنندگان نستله (که سرویس‌های تخصصی ارایه می‌دهند) ایجاد شده است. سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران که به مدد قانون جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی میسر شده است، این امکان را به شرکت نستله داده است که با همکاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و تأسیس شرکت نستله ایران تعدادی از محصولات شناخته شده خود را در ایران تولید کند.
شرکت نستله واترز، یکی از شرکت‌های زیرشاخه نستله اس.آ نیز در شرکت آناهیتا پلور سرمایه‌گذاری کرده است و تولید و توزیع آب آشامیدنی با کیفیت عالی، تحت نام تجاری نستله پیور لایف (NESTLÉ PURE LIFE) از سرچشمه پلور آمل را بر عهده دارد.
نستله واترز، با ارایه آب آشامیدنی با ویژگی‌هایی نظیر امکان استفاده از بطری‏‎های آب آشامیدنی قابل حمل، آسان و مقرون ‎به‎صرفه، جایگزین سالم برای نوشیدنی‌های پرشکر و پرکالری و نوشیدنی‌هایی با فواید مغذی مانند کلسیم و منیزیم که به‌صورت طبیعی در آب‌های معدنی موجود هستند، متعهد به خدمت‌رسانی به مصرف‌کنندگان است.

«خوشگوار» طعم گوارای آب

کارخانه خوشگوار مشهد در شهرک صنعتی توس در وسعتی بیش از 10 هکتار واقع شده و با پیشرفته‌ترین خطوط تولید کرونز آلمان و سیدل فرانسه انواع نوشیدنی را در بسته‌بندی‌های شیشه در گردش، بطری یک‌بار مصرف و قوطی تولید می‌نماید و زمینه اشتغال بیشتر از 2000 نفر را فراهم نموده است.
سبد محصولات این شرکت بسیار متنوع بوده و شامل انواع نوشابه گازدار با طعم‌های کولا، پرتقال، لیمو، انواع نوشابه گازدار رژیمی، آب آشامیدنی(دسانی)، سودا (آب گازدار)، انواع ماءالشعیر ساده و طعم‌دار، انواع آبمیوه، نکتار، نوشیدنی میوه‌ای بدون گاز، نوشابه ورزشی و انرژی‌زا، دوغ بدون گاز و گازدار می‌باشد. محصولات با نام‌های تجاری کوکا‌کولا، کوکا‌کولا لایت و زیرو، فانتا و فانتا لایت، سپرایت و سپرایت زیرو، مینوت مید، هی‌دی، دسانی، کانادا درای، پاوراید از محصولات تحت لیسانس کمپانی کوکا‌کولا بین‌الملل بوده و محصولات با نام تجاری خوشگوار از محصولات داخلی این شرکت می‌باشد. شرکت خوشگوار با تنوع محصولات و عرضه بهترین کیفیت و توزیع محصول در سراسر کشور در صنعت نوشابه و آبمیوه بی‌رقیب محسوب می‌گردد.

آب معدنی «عالیس»

سوغاتی از چشمه‌های خراسان

گروه تولیدی «عالیس»، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع نوشیدنی در کشور است. این گروه سال‌ها پیش با هدف تولید فرآورده‌های لبنی پاستوریزه، در زمینی به وسعت 10 هکتار واقع در شهرک صنعتی چناران آغاز به کار کرد و فعالیت خود را در جهت تحقق اهداف و سیاست‌های معین خود ادامه داد.
«عالیس» از همان ابتدا، کیفیت جهانی و کسب رضایت مشتری را سرلوحه کار خود قرار داد و در این راستا با پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت کیفیت ISO 18001:2007 – ISO 14001:2004 – HACCP – ISO 22000:2005 – ISO 9001:2008 به منظور ارتقای سطح کیفی و سلامت محصولات تولیدی، پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی و افزایش سطح سلامت مصرف‌کنندگان راه خود را پیش گرفت. شرکت «چشمه نوشان خراسان» که از شرکت‌های وابسته به «عالیس» محسوب می‌شود، محصولات خود اعم از انواع نوشابه‌های گازدار، دوغ‎های گازدار و بدون گاز، آب معدنی، آب آشامیدنی و آبمیوه‌های گازدار را با تکیه بر دانش فنی و تکنولوژی روز اروپا تهیه می‌کند و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‎دهد. شرکت «نیک رز چناران»، از دیگر شرکت‌های زیرمجموعه «عالیس»، 12 طعم متفاوت ماءالشعیر را برای هر نوع ذائقه‌ای تولید می‌کند. آب‌ معدنی عالیس حاوی ویتامین A و مواد معدنی چون کلسیم، نیتریت، منیزیم، سدیم، فلوئورید، کربنات‎کلسیم، کلراید، پ.اچ، نیترات، بی‌کربنات و سولفات است که هر‌ کدام به تنهایی خواص خود را دارند. از مزایای این آب معدنی سالم می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع تشنگی و تنظیم تعادل آب در بدن، کمک به دفع سموم از بدن، کاهش درجه حرارت بدن، دفع سموم و شستشوی دهان و معده، کمک به دفع عفونت‌ها و سنگریزه‌های کلیه و نیز افزایش مصرف اکسیژن و افزایش دفع ازت و گوگرد اشاره کرد.
اما مصرف کنندگان در خرید آب معدنی به چه نکاتی توجه دارند و کدام برند را انتخاب می‌کنند؟
برای رسیدن به پاسخ این پرسش سری به چند فروشگاه زنجیره‌ای و سوپرمارکت در سطح شهر زده‌ایم تا این پرسش را با مشتریان و فروشندگان این مراکز مطرح کنیم.

مشتری به دنبال برند خاصی نیست

محمد صندوقدار یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در پاسخ به این پرسش که کدام برند آب معدنی طرفداران بیشتری دارد؟ می‌گوید: ما در فروشگاه دو برند آب معدنی را به مشتریانمان عرضه می‌کنیم؛ «نستله» و«دسانی»؛ مشتری‌ها معمولا در رابطه با خرید آب معدنی حساسیت زیادی ندارند و کمتر پیش می‌آید که به‌دنبال برند خاصی باشند؛ اما از بین این دو برند «نستله» طرفداران بیشتری دارد.

مردم اطلاعات کمی از آب معدنی‌ها دارند

محسن یکی از فروشندگان همان فروشگاه با ما وارد صحبت می‌شود و می‌گوید: به نظر من تفاوتی بین برندهای مختلف نیست و اغلب کیفیتی مشابه دارند. مردم در رابطه با آب معدنی اطلاعات زیادی ندارند و زمانی که آب خریداری می‌کنند، هدفشان تنها رفع تشنگی است.

انتخاب من «نستله» و «دسانی»

ندا 43 ساله و کارمند، یکی از مشتریان این فروشگاه است و نظر متفاوتی دارد به عقیده او سلامت و کیفیت آب اهمیت زیادی دارد و در خرید آن باید دقت زیادی کرد و صرفا نباید به آب به‌عنوان مایعی برای رفع تشنگی نگاه کرد، او از میان برندهای آب «نستله» و «دسانی» را انتخاب می‌کند به این علت که جزو برندهای معتبر و نام آشنا هستند.

هر برندی ارزان باشد مشتری بیشتری دارد

علی صاحب یکی از سوپرمارکت‌های بزرگ که دو برند آب معدنی «دماوند» و «عالیس» را به مشتریان خود عرضه می‌کند؛ در پاسخ به پرسش ما می‌گوید: کمتر کسی برای خرید آب به‌دنبال برندی خاص است؛ معمولاً مشتری تقاضای آب معدنی می‌کند اما نمی‌گوید آب معدنی فلان برند را می‌خواهم؛ تنها نکته‌ای که در این زمینه ممکن است نقش داشته باشد بحث قیمت است؛ هرچه برندی ارزان تر باشد، مشتری آن بیشتر است اما از بین این دو برند شاید بتوان گفت «دماوند» به‌دلیل نام و سابقه‌ای که دارد پرطرفدارتر است.

آب معدنی «واتا» کیفیت خوبی دارد

مژگان 42 ساله می‌گوید‌: ما فقط آب معدنی استفاده می‌کنیم به این دلیل که آب لوله‌کشی ناخالصی‌های زیادی دارد؛ از طرفی آب معدنی خواص درمانی دارد؛ مادر من با استفاده از همین آب معدنی سنگ کلیه خود را مداوا کرد. برندی که استفاده می‌کنیم «تک سو» هست که بیشتر در شهرستان میانه توزیع می‌شود و در تهران کمتر پیدا می‌شود، اما برند «واتا» هم کیفیت خوبی دارد و زمانی که به «تک سو» دسترسی نداریم، از این برند استفاده می‌کنیم.

همه برندها مثل هم هستند

مهسا 34 ساله که تنها در زمان سفر اقدام به خرید آب معدنی می‌کند، می‌گوید: ما از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنیم به‌نظرم آب تهران کیفیت خوبی دارد و دلیلی ندارد برای آب هزینه کنیم؛ اما در سفر هر برندی باشد برای ما فرقی نمی‌کند و همان را می‌خریم به نظر من تمامی برندها مثل هم هستند و این‌که واقعا آب معدنی باشند را نمی‌دانم.
همانطور که انتظار داشتیم از مجموع این صحبت‌ها این گونه برداشت می‌شود که دانش عموم مردم درخصوص آب به‌ویژه آب‌های معدنی در حد پایینی است؛ اغلب مردم به آب تنها به چشم مایعی برای رفع تشنگی نگاه می‌کنند و تنها درصد کمی از افراد درجامعه دید علمی و دقیقی راجع به آن دارند.
به نظر می‌رسد افزایش دانش مردم در این خصوص کمک بزرگی به حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و افزایش سرانه خرید آب‌های بسته‌بندی شده اعم از معدنی و غیره خواهد کرد که این مهم نیازمند تبادل اطلاعات میان اصحاب‌رسانه و تولید کنندگان این محصول حیاتی است.