آینده نامعلوم غذای شرق آسیا
آینده نامعلوم غذای شرق آسیا
اقتصادسبز آنلاین: ژاپن که زمانی بزرگترین کشور ماهیگیری جهان بود، اکنون در پایین ترین رده در میان ده کشور پیشرو در بخش شیلات و آبزی پروری قرار دارد. چگونه این اتفاق افتاد؟

زهرا مازندرانی

اقتصادسبز آنلاین: ژاپن که زمانی بزرگترین کشور ماهیگیری جهان بود، اکنون در پایین ترین رده در میان ده کشور پیشرو در بخش شیلات و آبزی پروری قرار دارد. چگونه این اتفاق افتاد؟

حجم تولید صنعت ماهیگیری در ژاپن
در سال 2022 صنعت ماهیگیری ژاپن تقریباً 3.9 میلیون تن تولیدات داشت که در مقایسه با سال 2013 با تولید تقریباً 4.8 میلیون تن روند نزولی خود را نشان داده است. شیلات دریایی از اصلی‌ترین محصولات دریایی، صید گونه‌های محبوب ماهی و غذاهای دریایی مانند ماهی تن، ماهی خال مخالی و خرچنگ است.

فرهنگ غذایی ژاپنی
در سال‌های گذشته ماهیگیری و آبزی پروری ژاپن به طور مداوم بیش از 1.5 تریلیون ین ژاپنی تولیدات داشته است. به عنوان یک کشور جزیره ای، غذاهای محلی و سنتی سرشار از ماهی و غذاهای دریایی‌. به‌طور کلی اغلب ادعا می‌شود که راز طول عمر ژاپنی‌ها رژیم غذایی کم چرب همراه با موادمغذی بالا است.

حجم تولید شیلات دریایی در ژاپن
حجم تولید ماهیگیری دریایی در ژاپن به کمتر از 32.9 میلیون تن در سال 2022 رسید و روند نزولی در بازده ماهیگیری برای گونه‌های محبوب ماهی و غذاهای دریایی مانند ماهی تن، ماهی خال مخالی و خرچنگ ادامه داشت.

حجم تولید آبزی پروری‌های دریایی در ژاپن
تولید آبزی‌پروری‌های دریایی ژاپن در سال 2022 به حدود 911 هزار تن رسید، ماهی نوری، رایج‌ترین محصول پرورشی آبزی پروری‌های دریایی در ژاپن بود.

حجم تولید آبزی پروری آب داخلی در ژاپن
در سال 2022، تولید آبزی پروری‌های داخلی ژاپن به حدود 31 هزار تن رسید، مارماهی رایج‌ترین گونه پرورشی آبزی پروری آب‌های داخلی در ژاپن بود.

حجم تولید شیلات آب‌های داخلی در ژاپن
تولید شیلات آب‌های داخلی ژاپن در سال 2022 به حدود 23 هزار تن رسید، صدف معمولی‌ترین گونه صید شده در ماهیگیری آب‌های داخلی در ژاپن بود.

بازده تولید شیلات و آبزی پروری در ژاپن
در سال 2021، ارزش تولید شیلات دریایی در ژاپن تقریباً 806 میلیارد ین ژاپنی بود، در حالی‌که ارزش تولید شیلات داخلی حدود 4/15 میلیارد ین ژاپن بود. گفتنی است که در سال‌های اخیر تولید انواع شیلات و آبزیان کاهش یافته است.

شرکت‌های بزرگ شیلات ژاپن بر اساس کل دارایی‌ها
از مارس 2022 شرکت Maruha Nichiro پیشرو در بخش محصولات دریایی با دارایی کل به ارزش بیش از 548 میلیارد ین ژاپن و شرکت Nippon Suisan Kaisha Ltd با حدود 7/505 میلیارد ین دارایی به ترتیب رتبه اول و دوم را در جدول به نام خود نوشتند.

بازده تولید بخش شیلات ژاپن
صنعت شیلات و آبزی پروری ژاپن تقریباً 1.3 تریلیون ین ژاپن در سال 2020 تولید کرد که در حدود 1.5 تریلیون ین در سال گذشته کاهش یافته است. شیلات دریایی بیشترین بازده را در این بخش به خود اختصاص داده است و به دنبال آن آبزی پروری دریایی قرار دارد.

دلایل اصلی برای اجتناب از خرید ماهی ژاپن
بر اساس یک نظرسنجی که در مارس 2022 در ژاپن انجام شد، نزدیک به 53 درصد از پاسخ‌دهندگان عنوان کردند که از خرید ماهی اجتناب می‌کنند زیرا فرآوری آن مشکل ساز است. بوی بد زباله، دومین دلیل اعلام شده برای نخریدن ماهی بود.

محبوب‌ترین غذاهای دریایی ژاپن
بر اساس یک نظرسنجی که در مارس 2022 انجام شد، 85 درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که در دو سال گذشته سوشی خورده‌اند، ماهی کبابی نیز با نزدیک به 82 درصد پس از آن در رتبه دوم غذاهای پرمصرف قرار دارد.

فراوانی مصرف غذاهای دریایی در خانه
بر اساس یک نظرسنجی که در مارس 2022 در ژاپن انجام شد، نزدیک به 23 درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که تقریبا هر روز غذاهای دریایی را مصرف می‌کنند و بیش از 24 درصد ذکر کردند که بین 2 یا 3 روز در هفته غذاهای دریایی را در خانه مصرف می‌کنند.

جمهوری چین بزرگترین تولید کننده محصولات آبزی در جهان است که حدود 35 درصد از حجم تولید جهانی ماهی و غذاهای دریایی در سال 2021 را به خود اختصاص داده و تخمین زده می‌شود که در سال 2028 به حدود 130 میلیارد دلار برسد.

حجم تولید غذاهای دریایی در چین
در سال 2022، کل حجم تولید ماهی و غذاهای دریایی در چین به حدود 68.69 میلیون تن در سال رسید. اکثر محصولات آبزی از تولیدات کشت شده (یعنی کشاورزی) به‌دست آمدند.

کشورهای صادر کننده اصلی ماهی و محصولات شیلات در سراسر جهان
در سال 2020 چین با 20.8 میلیارد دلار صادرات ماهی و شیلات در رتبه دوم در سراسر جهان بود.

درآمد بازار ماهی فرآوری شده و غذاهای دریایی
رتبه بندی درآمد در بخش «ماهی و غذاهای دریایی» از بازار مواد غذایی توسط چین با 26.8 میلیارد دلار آمریکا و پس از آن ژاپن با 23.8 میلیارد دلار آمریکا قرار دارد.

حجم تولید غذاهای دریایی در چین
در سال 2022، کل تولید ماهی و غذاهای دریایی در چین به حدود 68.7 میلیون تن رسید.
در حالی‌که تولید غذاهای دریایی کشت شده به طور پیوسته در دهه‌های گذشته افزایش یافته است، حجم تولید صید در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

سهم آبزی‌پروری در تولید ماهی و غذاهای دریایی در چین
در سال 2020، سهم آبزی پروری در کل حجم تولید ماهی و غذاهای دریایی (به استثنای جلبک) در چین به حدود 79 درصد رسید.

تولید ماهی و غذاهای دریایی آبزی پروری در چین
در سال 2021، حجم تولید ماهی و غذاهای دریایی (به استثنای جلبک) در آبزی پروری در چین به حدود 51.2 میلیون تن رسید. حجم کل آبزیان تولید شده در آبزی‌پروری آبهای داخلی در چین بیشتر از مناطق دریایی بوده و به حدود 31.8 میلیون تن رسید.

تولید آبزی پروری حیوانات آب شیرین در چین
در سال 2022، کل حجم تولید ماهی‌های پرورشی و سایر آبزیان از آبزی پروری آب شیرین در چین به حدود 32.9 میلیون تن رسید. حجم تولید ماهی باله به تنهایی در آن سال حدود 27.1 میلیون تن بود.

تولید آبزی پروری حیوانات دریایی در چین
در سال 2022، کل حجم تولید ماهی‌های پرورشی و سایر آبزیان از آبزی‌پروری دریایی و ساحلی در چین به حدود 20 میلیون تن رسید. چین با اختلاف بزرگترین تولید کننده نرم تنان از آبزی‌پروری در جهان است و در آن سال حدود 15.7 میلیون تن نرم تن دریایی تولید کرد.

حجم تولید جلبک‌های پرورشی در چین
در سال 2021، حجم تولید جلبک در آبزی پروری در چین حدود 21.58 میلیون تن برآورد شد. رایج‌ترین نوع جلبک‌های پرورشی جلبک‌های دریایی هستند که عمدتاً در آبزی‌پروری دریایی یا ساحلی پرورش می‌یابند.
آبزی پروری داخلی در چین تنها حدود 83 هزارو500 تن جلبک در سال 2021 تولید کرد.

حجم تولید غذاهای دریایی پرورشی در چین
در سال 2021، حجم تولید غذاهای دریایی کشت شده در استان گوانگ دونگ چین به حدود 7.6 میلیون تن رسید که بیشترین سهم از کل تولید غذاهای دریایی کشت شده در چین را در آن سال به‌خود اختصاص داد.
استان شاندونگ با حدود 6.4 میلیون تن متریک حجم تولید غذاهای دریایی در رتبه دوم قرار گرفت.
کل حجم تولید غذاهای دریایی کشت شده در چین در آن سال به حدود 53.9 میلیون تن رسید.
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا