ایجاد پایانه صادراتی ماهیان زینتی در استان مرکزی نهایی شد
ایجاد پایانه صادراتی ماهیان زینتی در استان مرکزی نهایی شد
اقتصادسبز آنلاین: رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: استان مرکزی رتبه پنجم تولید ماهیان زینتی و رتبه اول صادرات این ماهیان را داراست و ایجاد پایانه صادراتی ماهیان زینتی برای اولین بار در استان مرکزی نهایی شده است.

اقتصادسبز آنلاین: رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: استان مرکزی رتبه پنجم تولید ماهیان زینتی و رتبه اول صادرات این ماهیان را داراست و ایجاد پایانه صادراتی ماهیان زینتی برای اولین بار در استان مرکزی نهایی شده است.

علی صفری، رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی ۳ اسفند در ستاد برداشت گندم و کلزا کشور در شرکت کمباین سازی ایران اظهار کرد: استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی مشهور است و رتبه یک تنوع تولیدات صنعتی را دارد.
وی افزود: متأسفانه بخش کشاورزی در استان مرکزی زیر سایه صنعت قرار گرفته و این استان با وجود ظرفیت‌های ویژه به‌عنوان یک استان کشاورزی کمتر شناخته ‌شده است.
رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: در بخش صنعت نیز صنایع تبدیلی از زیرمجموعه‌های مجموعه جهاد کشاورزی است که می‌تواند پیشران بخش کشاورزی باشد و ظرفیت صنایع تبدیلی در استان مرکزی ۳ هزار و ۸۰۰ تن است.
صفری بیان کرد: تولیدات بخش کشاورزی استان مرکزی بیش از ۳ میلیون تن در سال است، استان مرکزی رتبه اول بخش گل و گیاه را داراست و شهر محلات به‌عنوان پایتخت گل و گیاه مطرح است، همچنین با محوریت شهرستان خمین رتبه دوم لوبیا در اختیار استان مرکزی است و در بحث تولید انار و پسته ظرفیت‌های بسیار خوبی را در ساوه و زرندیه داریم.
وی تولید فرآورده‌های دامی در استان مرکزی را مازاد بر نیاز استان دانست و گفت: در گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر و تخم‌مرغ همواره مازاد ۵۰ درصدی داریم.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی رتبه پنجم تولید ماهیان زینتی و رتبه اول صادرات این ماهیان را داراست و ایجاد پایانه صادراتی ماهیان زینتی در استان مرکزی نهایی شده است.
وی با تأکید بر اینکه ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی یک شاخص مهم است اضافه کرد: اگر می‌خواهیم از کشاورزی سنتی به‌ سوی کشاورزی صنعتی حرکت کنیم باید ضریب مکانیزاسیون در تمام بخش‌ها افزایش پیدا کند و برای توسعه مکانیزاسیون باید ورود سرمایه و تسهیلات را به این بخش داشته باشیم ولی سیستم بانکی پشتیبانی لازم را ندارد و تشریفات زیاد و بعضا برخی تبعیض‌ها در پرداخت تسهیلات بانک‌ها از مشکلاتی است که باید رفع شود.
وی افزود: کاهش ۱۵ درصدی سهمیه سوخت مبنای کارشناسی نداشته و این امر برخی کشاورزان ما را با مشکل مواجه کرده است.
علی اصغر حمیدی فرد، مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران نیز افزود: از ۸ سال گذشته تاکنون شرکت رو به شرایط بهتری قرار گرفته بطوریکه این شرکت در گذشته تنها یک نوع کمباین تولید می کرد اما در حال حاضر کمباین برنج نیز در این شرکت تولید می شود.
وی ادامه داد: همچنین پیش از این، کمباین با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شد اما اکنون این کمباین در داخل کشور تولید می شود.
مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران بیان کرد: در کشور حدود ۱۹ هزار دستگاه کمباین فعال وجود دارد، طبق آمار مرکز توسعه مکانیزاسیون، ۴.۸ درصد گندم تولیدی کشور بر اثر ضایعات طبیعی از بین می رود.
حیدی فر اضافه کرد: غلات تولیدی کشور سالانه حدود ۱۸ میلیون تن است که حدود ۸۸۰ هزارتن محصول هدر می رود که برابر با کشت آبی استان فارس است.
وی تاکید کرد: اگر متوسط عملکرد زمین های دیم غلات کشور را حدود یک تن در هر هکتار در نظر بگیریم برابر با تولیدات آذربایجان غربی و شرفی تلفات داریم.
حمیدی فر افزود: شرکت کمباین سازی آمادگی دارد تا در حوزه کشاورزی از ظرفیت این شرکت استفاده شود. مجموعه مدیریت استان مرکزی همکاری خوبی با این شرکت دارد. / ایسنا