«ایران اگروفود» محلی برای عرضه تفکر است
«ایران اگروفود» محلی برای عرضه تفکر است
اقتصادسبز آنلاین: «بهروز فروتن» را خیلی‌ها با شعار «دوست من سلام می‌شناسند». فردی کاریزماتیک و مشهور در صنعت غذا که به‌‌واسطه همین روابط عمومی منحصر به فردی که دارد امروز خاستگاه بسیاری از دورهمی‌ها و محافلی شده که اهالی صنعت را گردهم می‌آورد.

اقتصادسبز آنلاین: «بهروز فروتن» را خیلی‌ها با شعار «دوست من سلام می‌شناسند». فردی کاریزماتیک و مشهور در صنعت غذا که به‌‌واسطه همین روابط عمومی منحصر به فردی که دارد امروز خاستگاه بسیاری از دورهمی‌ها و محافلی شده که اهالی صنعت را گردهم می‌آورد. در سومین روز از برگزاری «ایران اگروفود» به غرفه «اقتصادسبز» آمد و در گفت‌وگویی کوتاه با ما شرکت کرد که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

حدود سی‌ سال پیش که نخستین دوره نمایشگاه «ایران اگروفود» برگزار شد، خیلی‌ها این نمایشگاه را با نام برندهایی چون «بهروز»، «مهرام»، «یک و یک» و… می‌شناختند. به اعتقاد جنابعالی این نمایشگاه چه تفاوتی با سال‌های آغازین کرده است؟

وقتی فرزندی را متولد می‌کنید، انتظار بزرگ شدنش را دارید.
به اعتقاد من «ایران اگروفود» به خوبی رشد کرده و بزرگ شده است.
امسال به نسبت سال‌های گذشته از کیفیت بالاتری برخوردار شده است.
وقتی ناامیدی در جامعه ایجاد می‌شود، صنایع غذایی به واسطه رسالتی که دارد و وجهه مردمی‌اش حضور گسترده‌تری ایفا می‌کنند تا اعلام کنند که ناامیدی در وجود صنایع غذایی مطرح نیست و ما برای بودن تلاش می‌کنیم.
استقبال پرشور شرکت‌های صنایع غذایی از این نمایشگاه و در کنار بازدیدکنندگان نشان می‌دهد که مردم ایران، مردمی تلاشگر هستند.
خوشبختانه امسال مراکز پژوهشی هم حضور فعال در نمایشگاه «ایران اگروفود» دارند که بسیار حائز اهمیت است.

بی‌شک «ایران اگروفود» بزرگترین آوردگاه نمایشگاهی صنایع غذایی کشور است، اما گاهاً مشاهده می‌شود که برخی برندهای مطرح غیبت دارند، به اعتقاد شما دلیل این رویکرد چیست؟

حضور شرکت‌ها در نمایشگاه «ایران اگروفود» در مرحله نخست نشاندهنده بودن و استوار بودن آنهاست.
اگر برخی‌ واحدهای بزرگ در این نمایشگاه غیبت دارند، به اعتقاد من دلیلش این است که می‌خواهند فضا را برای برندهای دیگر مهیا کنند.
بار این نمایشگاه مطرح کردن شرکت‌ها و در معرض قرار گرفتن آن‌ها برای مخاطبان است که ظاهراً برخی برندهای بزرگ از این مرحله عبور کرده‌اند و امروز بیش‌تر به‌دنبال بازارهای صادراتی هستند.
اعتقاد دارم اگر قوانین نابجایی که امروز در زمینه صادرات وجود دارد اصلاح شود، صادرات صنایع غذایی رونق می‌گیرد.
صنایع غذایی ما امروز یکی از گسترده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی به‌شمار می‌رود، چرا که ظرفیت‌های بسیاری در بخش کشاورزی و صنعت غذای ما وجود دارد.
اعتقاد دارم نمایشگاه «ایران اگروفود» باید محلی برای عرضه تفکر باشد.
حاصل تفکر، این غرفه‌ها هستند.
به اعتقاد من «ایران اگروفود» یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های کشور و خاورمیانه است.

مشکلات تأمین ارز برای واردات مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز تولیدکنندگان صنایع غذایی، از موانع مهم پیشرفت این بخش مهم به شمار می‌رود. در این رابطه چه نظری دارید؟

اگر امروز قیمت تمام شده صنایع غذایی بالا رفته یکی از دلایل مهم‌اش مشکلات موجود بر سر تأمین مواد اولیه است.
برای تأمین نیازهای غذایی جامعه بهتر است دولت برای اعطای تسهیلات به صنایع غذایی به‌گونه‌ای عمل کند که سود خود را در آرامش و آسایش مردم ببیند.

امسال تشکل‌های صنعت غذا به‌صورت پاویون در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی «ایران اگروفود» حاضر شده‌اند. در این رابطه چه نظری دارید؟

به اعتقاد من تشکل یعنی هویت ملی یک بخش و حضور آنها به‌صورت پاویون در بزرگترین نمایشگاه کشاورزی و صنایع غذایی بسیار حائز اهمیت است.
این حرکت نشان می‌دهد که صنعت غذا متولی دارد و متولی‌اش کانون‌ها و تشکل‌های صنعت غذا هستند.

درخصوص «پاتوق یاران» که روز‌به‌روز در حال کامل شدن است توضیح دهید.

«پاتوق یاران» نگاهی به کل صنعت دارد. در حقیقت دوستان قدیمی و جدید در پاتوقی همدیگر را می‌بینند و اطلاعات لازم را به یکدیگر انتقال می‌دهند. این پاتوق محلی است برای ارتباط فرهنگی، خانوادگی، تخصصی و اجتماعی.

 

 

 

 

پایگاه خبری صنعت غذا