باورپذیری امکان تولید بذر در کشور
باورپذیری امکان تولید بذر در کشور
اقتصادسبز آنلاین: صنعت بذر در جهان صنعتی بزرگ و رو به رشد با گردش مالی زیاد است.

اقتصادسبز آنلاین: صنعت بذر در جهان صنعتی بزرگ و رو به رشد با گردش مالی زیاد است. صنعت تولید بذر صیفی و سبزی به‌دلیل قابلیت اشتغال‌زایی و بهره‌وری اقتصادی زیاد در ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، البته تولید بذر صیفی و سبزی در تمام دنیا در انحصار تعداد محدودی از شرکت‌های چند ملیتی است. در همین رابطه گفت‌وگویی با مهندس سیروان اردلان‌زاده، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بذر ایران داشته‌ایم که با هم ماحصل آن را می‌خوانیم:

لطفاً کمی در رابطه با چالش‌های تولید بذر در کشور توضیح دهید؟
عدم پرداخت بموقع تسهیلات خرید بذر عدم پرداخت بموقع یارانه های بذر به شرکت‌ها و مشکلات مالیاتی شرکت‌های تولید بذر کشور با توجه به این‌که آنان فعالین بخش کشاورزی هستند از عمده‌ترین چالش‌های این بخش است.
در رابطه با واردات بی‌رویه و بدون حساب و کتاب بذر به کشور با چه مشکلاتی مواجه هستید و این مسأله چه تأثیری به بخش کشاورزی ایران خواهد داشت؟
در حال حاضر با توجه به عدم تخصیص ارز به شرکت‌های وارد کننده، واردات آنچنانی در حوزه بذر صورت نمی‌گیرد ولی چنانچه مقدار آن نیز کم باشد و ارزی هر چند محدود تخصیص داده شود، با راه‌اندازی واحد D & R شرکت‌ها و توسعه صنعت بذر و استفاده از متخصصین و فعالان بخش می‌توان از هدر رفت و خروج ارز از کشور جلوگیری کرد، هرچند که همین واردات محدود بذر با هزینه تمام شده بالا باعث ماندگاری بذور داخلی و رسوب آن می‌شود.

عملکرد معاونت زراعت جهادکشاورزی دولت سیزدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
عملکرد معاونت زراعت با توجه به عدم پرداخت بموقع یارانه های بذر و عدم پرداخت بموقع تسهیلات شرکت‌ها در حد قابل قبولی نبوده و انتظار بیشتری میرفت که آقای مهندس مهاجر با توجه به توانایی و تخصص بالایشان در امور زراعت کشور عملکرد خوبی داشته باشند ولی مطمئناً بسیاری از مسائل و مشکلات حوزه در اختیار معاونت زراعت نیست و از دست ایشان خارج است.

وزارت جهادکشاورزی از جمله وزارتخانه‌های کلیدی کشور است که مستقیم با امنیت غذایی و امنیت ملی کشور در ارتباط است اما متأسفانه در سال‌های اخیر با حاشیه‌های بسیاری همراه بوده در این رابطه چه نظری دارید؟
استفاده از افراد غیرمتخصص و روابط فامیلی در تصدی‌گری امور تخصصی عامل این جریان است، طبیعتاً حاشیه‌های اخیر نیز متأثر از این عامل است، چنانچه دولتمردان از نیروهای متخصص و پاک دست در امور مالی و تخصصی استفاده کنند به‌طور قطع این حاشیه‌ها و معضلات به حداقل می‌رسد.

لطفاً کمی در رابطه با فعالیت‌های انجمن توضیح دهید و بفرمایید انجمن چند عضو دارد؟
انجمن صنفی تولید کنندگان بذر اصلاح شده کشور متشکل از ۲۶۵ شرکت تولید کننده بذر گندم و جو است که وظیفه تولید حدود ۵۰۰ هزار تن بذر لیبل دار جهت تأمین حدود ۱۰ میلون تن گندم و جو‌ خوراکی کشور را به‌عهده دارد. وظیفه بنده و هیأت مدیره این انجمن ‌پیگیری مشکلات و معضلات شرکت‌های تولید بذر است، ضمن این‌که نماینده انجمن در کمیته های تخصصی بذر در وزارتخانه عضو اصلی به‌شمار می‌رود.

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بخش کشاورزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نمایشگاه محل ارائه دستاوردهای بخش خصوصیست چه بهتر که نمایشگاه‌ها زمانی برگزار شوند که شرکت‌های داخلی در حوزه کشاورزی از محصولات جدید و بروز رونمایی کنند. در کل برگزاری نمایشگاه‌ها این امر را برای کشاورزان مهیا می‌سازد که بهترین محصول را با کمترین قیمت با توجه به نمایش و ارائه محصولات در اختیار داشته باشند.

چه دورنمایی را برای بخش کشاورزی ایران متصور هستید؟
شاید اکنون مصلحت نباشد که در مورد بسیاری از مسائل صحبت کرد ولی با توجه به وجود تحریم‌های غرب و دیپلماسی پیش‌رو حداقل تا ۵ سال آینده دورنمای خوبی با این وضعیت نمی‌توان متصور شد.

آیا در تولید بذر خودکفا خواهیم شد؟
اکنون در زمینه تولید بذر گندم و جو‌کشور خودکفا هستیم و هیچگونه وارداتی به جهت کمبود بذر این دو‌ محصول استراتژیک صورت نمی‌گیرد. شرکت‌های بسیاری طی سال‌های گذشته درصدد صادرات بذر گندم به کشورهای همسایه بوده‌اند که تا کنون موفق به انجام آن نشده‌اند، بنده اعتقاد دارم در‌صورت حمایت مستمر دولت و وزارت جهاد کشاورزی این امر محقق خواهد شد.

عمده‌ترین مشکلات تولیدکنندگان بذر در ایران چیست؟
عدم وجود نقدینگی چه در خصوص تسهیلات بانکی و چه در زمینه پرداخت به‌موقع یارانه شرکت‌ها بزرگترین مشکل تولید بذر کشور است. در ایران مشکلات ویژه دیگری بر سر راه تولید بذر صیفی و سبزی وجود دارد که باعث شده کشور نتواند هیچ بذر صیفی و سبزی تولید کند. از جمله این مشکلات می توان به عدم تداوم تحقیقات سبزی و صیفی در مجموعه تحقیقات کشاورزی، سیاست های نادرست وزارت جهاد کشاورزی در توجه بیش از حد به محصولات استراتژیک مانند گندم، ذرت و برنج که ناشی از تعریف غلط از امنیت غذایی است، سواد پایین اصلاح نباتات در تشکیلات باغبانی، قرار نگرفتن صیفی و سبزی در چرخه اصلاح نبات در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، عدم ارتباطات با مراکز بین المللی مربوط به اصلاح سبزی و صیفی اشاره کرد.
پذیرش نیاز کشور به تولید بذر صیفی و سبزی در میان سیاستگذاران، باورپذیری امکان تولید بذر در کشور، تشکیل شرکت های واقعی دانش بنیان در زمینه تولید بذر با دارا بودن سطح بالای دانش اصلاح نباتات، توجه دانشگاه ها به روش های نوین تولید بذر، ایجاد زیرساخت های لازم برای تولید بذر، دسترسی شرکت های دانش بنیان به منابع ژنتیکی، فراهم کردن ژرم پلاسم کافی، ارتباط و همکاری با شرکت های بزرگ در زمینه تولید بذر و وارد کردن دانش فنی تولید بذر، توجه به امکانات بومی از الزامات تولید بذر صیفی و سبزی در ایران هستند که با استفاده از دانش نوین به ایجاد صنعت قوی تولید بذر می انجامد.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا