بخش کشاورزی نیازمند به‌کارگیری علم و دانش در کنار تجربه است
بخش کشاورزی نیازمند به‌کارگیری علم و دانش در کنار تجربه است
اقتصادسبز آنلاین: 70 درصد نیاز کود یک کشاورز در سبد کالایی شرکت موجود است.

اقتصادسبز آنلاین: ۷۰ درصد نیاز کود یک کشاورز در سبد کالایی شرکت موجود است.

آرش اردلان، مدیرعامل شرکت «اکسیر شرق» ضمن بیان این مطلب به خبرنگار «اقتصادسبز آنلاین» گفت: تنوع تولید محصول کود در شرکت بسیار بالاست که در حدود ۵۰ قلم را تولید و به‌دست کشاورزان می‌رساند.
اردلان افزود: در حال حاضر به‌عنوان بزرگترین تولید شرق کشور ۷۰ درصد نیاز کشاورزان را به غیر از کودهای پایه تأمین می‌کنیم و این یکی از مزیت‌های شرکت اکسیر شرق است.
وی افزود: خوشبختانه طی سه سال همکاری مستمر با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان‌رضوی ۲۱ قلم از محصولات شرکت در سبد کالایی کشاورزان با قیمت‌های رقابتی، کیفیت بالا و در قالب بسته‌بندی مرغوب توزیع شده است.
وی در رابطه با مشکلات تهیه مواد اولیه نیز گفت: بخشی از محصولات و مواد اولیه شرکت از خارج وارد می‌شود که با توجه به افزایش نرخ ارز سبب بروز مشکلاتی شده است، همچنین بخشی از مواد اولیه هم با وجود آنکه تکنولوژی تولید آن در کشور وجود دارد به‌خاطر بالا بودن هزینه تمام شده تولید آن مقرون به صرفه نیست و در اصل توجیه اقتصادی ندارد که برای مثال می‌توان از منوآمینوفسفات یاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: با وجود تمامی مشکلات باید عنوان کنم که خوشبختانه در تولید و مواد اولیه ۹۵ درصد به خودکفایی رسیدیم که در مقایسه با ۲ سال قبل این عدد ۵۰ درصد بود.
ایشان در ادامه با تأکید بر این‌که تولیدات شرکت اکسیر شرق در مقایسه با نمونه‌های خارجی از مزیت رقابتی و دسترسی آسان مشتری برخوردار است تأکید کرد: با توجه به این‌که در ایران برای واردات کود ارز ۴۲۰۰ تعلق می‌گیرد تولید کود در داخل از حجم قابل توجه خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.
وی تصریح کرد: در بحث سولفات آمونیوم ایران دومین کشور دنیا از لحاظ دارا بودن ذخایر است و همچنین در رابطه با تأمین گوگرد سومین کشور در خاورمیانه هستیم و اگر بخواهیم کود سولفات آمونیوم را در کشور تولید کنیم می‌توانیم از این مزیت جهت تولید رقابتی استفاده نماییم برخوردار باشیم چرا که این کود ترکیبی از گوگرد و آمونیاک است و دیگر لازم نیست این کود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی از ازبکستان وارد کرد.
وی ادامه داد: با اندکی حمایت و تلاش در تولید داخل می‌توانیم نه تنها جلوی واردات را گرفت بلکه می‌توانیم علاوه بر تأمین بازار داخل صادرات نیز داشته باشیم.
اردلان ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد بخش کشاورزی ایران در سال‌های اخیر افزود: ایران کشور ثروتمند و چهارفصل است و پتانسیل‌های فراوانی دارد اما به شرط آنکه در کنار تجربه علم کشاورزی را نیز داشته باشیم.
وی ادامه داد: تعداد مهندسین کشاورزی در کشور بی‌شمار است اما بخش کشاورزی همچنان به‌صورت سنتی اداره می‌شود و این یک خلاء بزرگ در این بخش است.
مدیرعامل شرکت اکسیر شرق افزود: وقتی می‌توان با تکیه بر علم و دانش روز میزان برداشت یک محصول را تا ۳۰۰ درصد افزایش داد چرا باید با کشت سنتی منابع محدودمان را بی‌دلیل هدر نماییم.
وی با اشاره به این‌که علم مدیریت کوددهی و بهره‌گیری از سیستم‌های نوین آبیاری می‌تواند فاصله‌ها را کوتاه کند تأکید کرد: باید از دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در عرصه کشاورزی استفاده کرد تا در کنار تجربه علم هم بتواند تولیدات و بهره‌وری این بخش را ارتقا دهد.