بسته‌بندی مواد‌غذایی در روزهای کرونایی
بسته‌بندی مواد‌غذایی در روزهای کرونایی
اقتصادسبز آنلاین: بسته‌بندی محصولات غذايی و کشاورزی يکی از مهمترين بخش‌های صنعت غذا در دنيا است زيرا می‌تواند تضمين‌کننده کيفيت و سلامت ماده غذايی باشد که به مصرف کننده نهايی می‌رسد.

اقتصادسبز آنلاین: بسته‌بندی محصولات غذایی و کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های صنعت غذا در دنیا است زیرا می‌تواند تضمین‌کننده کیفیت و سلامت ماده غذایی باشد که به مصرف کننده نهایی می‌رسد.

طبق مطالعات اخیر هم صنعت بسته‌بندی مواد غدایی در دنیا با سرعت تغییر می‌کند و توجه به ممانعت از آلوده شدن به ویروس افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان داده است که روش‌های نوین بسته‌بندی با استفاده از مواد بازیافت شدنی انجام می‌شود تا کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد کند. از طرف دیگر موادی که برای بسته‌بندی استفاده می‌شود اغلب به طولانی‌تر شدن دوره ماندگاری موادغذایی هم کمک می‌کند که موضوع بسیار با اهمیتی است.
اهمیت این بخش از صنعت کشاورزی در روزهای کرونایی امروز بیش از پیش است و باعث شد تا تمایل برای ایجاد تغییر در این صنعت و به‌کار‌گیری پروتکل‌های بهداشتی بیش از پیش شود. به همین بهانه نشریه foodsafetystrategies مصاحبه‌ای با دیوید‌گری مدیر عامل شرکت «گرین سید» انجام داده است و در مورد نوآوری‌های این شرکت در روزهای کرونایی و تغییراتی که در استراتژی آنها به منظور حفظ سلامت و کیفیت مواد غذایی انجام شده است، صحبت کرد. شرکت گرین سید یکی از نوآورترین شرکتهای فعال در دنیای بسته‌بندی در امریکا است که یک دهه پیش کارش در بازار آسیا – اقیانوسیه را آغاز کرد. هدف اصلی شکل‌گیری این شرکت ارایه خدمات به مصرف‌کنندگان شهرهای بزرگ و پر جمعیت قاره آسیا است و به گفته مدیر عامل این شرکت در روزهای کنونی مسؤولیت آنها بیشتر هم شده است. خلاصه‌ای از این مصاحبه را در اینجا می‌بینید:

مونا مشهدی رجبی

در شرایط کنونی حفظ سلامت مواد غذایی از اهمیت بالاتری برخوردار است. سؤوال مهم من این است که شما به عنوان بزرگترین شرکت فعال در بخش بسته‌بندی موادغذایی در آمریکا چه کارهایی انجام می‌دهید که اطمینان حاصل کنید ماده غذایی که بسته‌بندی می‌کنید به ویروس کرونا آلوده نشده است ؟ چگونه از پاکیزگی تمامی پروسه بسته‌بندی اطمینان حاصل می‌کنید؟

رویکرد ما در شرکت ایجاد یک فرهنگ همگانی کار در میان کارکنان مان بود. ما این دیدگاه را مطرح می‌کنیم که تمامی اعضای فعال در شرکت در تمامی سطوح برای اینکه بهترین محصول در بازار عرضه شود، اهمیت دارد و به‌همین دلیل است که همه افراد در فراز و فرودهای صنعت با ما همراه هستند. همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا ما بیش از پیش در مورد ضرورت آموزش به نیروی کار آگاه شویم. آموزش در مورد نحوه عملکرد افراد فعال در بخش‌های مختلف و ممانعت از انتقال احتمالی ویروس به مواد غذایی به طور مستمر و روزانه انجام می‌شود. ضمن اینکه ما تلاش می‌کنیم تا تمامی فرآیند با استفاده از رباتها و تجهیزات باشد و انسان در این فرآیند نقشی نداشته باشد. در ضمن هر شب بعد از اتمام کار روزانه تمامی دستگاه بسته‌بندی با استفاده از وسایل مدرنی که تهیه شده است ضد عفونی می‌شود.

نکته دیگر این است که در وضعیت فعلی شمار نیروها را تنزل دادیم. نه این‌که طرح تعدیل را اجرا کنیم. ما به جای تعدیل نیرو از افراد می‌خواهیم تا در بازه‌های زمانی متفاوت- طبق برنامه ارایه شده از طرف شرکت- کار کنند. بنابراین در بخشی که پیش از همه گیری کرونا 50 نیرو داشته است، هم‌اکنون تنها 20 نیرو فعالیت می‌کنند و این افراد6 ساعت مستمر حضور دارند.20 نیروی دیگر در شش ساعت بعدی روز فعالیت می‌کنند و 10 نیرو هم در شیفت شب و به مدت 6 ساعت کار می‌کنند.
از طرف دیگر ارزیابی سلامتی تمامی نیروها هم در دستور کار ما قرار گرفته است و اگر هریک از کارکنان کوچکترین نشانه‌ای از بیماری را نشان دهند، با دریافت مرخصی با حقوق از شرکت خارج می‌شوند و حداقل 5 روز از آمدن به محیط کار معاف هستند.

ایا پروتکل‌های بهداشتی دیگر هم رعایت می‌شود؟

بله. استفاده مداوم از دستکش و تعویض آن هر دو ساعت یک بار یکی از این پروتکل‌ها است. استفاده مداوم نیروها از ماسک هم یک سیاست دیگر است. مسأله دیگری هم وجود دارد در جریان این همهگیری ما اقدام به تغییر سیستم تهویه شرکت کردیم و از سیستم‌هایی استفاده کردیم که مکش بالاتری دارد و مانع از جریان یافتن ویروس در فضای کار می‌شود. با این دستگاه‌های تهویه جدید حتی اگر ویروسی در محیط باشد، با سرعت از فضا خارج می‌شود.

فرآیند بسته‌بندی آب‌های بطری یکی از مهمترین فرایندها در صنعت غذا است زیرا احتمال و خطر آلوده شدن آب در این فرایند بسیار زیاد هبستاست؟

کاملاً درست است. به همین دلیل سیستم بسته‌بندی آب‌های بطری را کاملاً تغییر دادیم و واحدهای بسته‌بندی را با استفاده از پروتکل‌های بهداشتی و فرایند ضد عفونی اصلاح کردیم.

آیا تغییر راهکارهای بسته‌بندی می‌تواند باعث افزایش حفظ سلامت غذا شود یا خیر؟

ما در از روش‌هایی برای بسته‌بندی محصولات غذایی استفاده می‌کنیم که عمر آنها روی طاقچه‌های فروشگاه‌ها را بیشتر کند. به این معنا که برای دوره طولانی‌تری بتواند در فروشگاه‌ها سالم باقی بماند و دوره مصرف طولانی‌تری داشته باشد. استفاده از کاغذ و کارتن برای بسته‌بندی موادغذایی یا استفاده از بطری‌های پلاستیکی‌ روش‌های قدیمی است و به همین دلیل از ابزارها و راه‌حل‌های تازهای استفاده می‌شود. این روش‌های جدید که اتفاق با قدرت بازیافت بالاتری است می‌تواند ماندگاری مواد غذایی را نیز بالاتر ببرد.
ما در تلاش هستیم که در جریان فرایند بسته‌بندی به محیط‌زیست هم توجه کنیم و از روش‌هایی استفاده کنیم که قدرت بازیافت داشته باشد و در این فرایند کربن کمتری منتشر شود.