تخصیص جایزه تحویل؛ راهکاری برای پایداری تولید گندم
تخصیص جایزه تحویل؛ راهکاری برای پایداری تولید گندم
اقتصاد سبز آنلاین:مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت که با توجه به افزایش قیمت تمام شده، تخصیص جایزه تحویل راهکاری مناسب برای پایداری تولید گندم محسوب می‌شود.

علیقلی ایمانی گفت: بنابر بررسی‌های صورت گرفته در اکثر استان‌ها وضعیت بارش و سبزینگی مزارع گندم مناسب است، اما کمبود کود هنوز کاملا مشهود است به طوری که هرکیسه ۵۰ کیلویی کود را با نرخ ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزارتومان باید خریداری کنند که با نرخ دولتی ۳۰۰ هزارتومان اختلاف دارد.

به گفته او، با توجه به اهمیت خودکفایی گندم و پایداری تولید، وزارت جهاد باید تدابیری اتخاذ کند تا استان‌هایی که در مرحله داشت هستند، از لحاظ کمبود کود دچار آسیب نشوند.

ایمانی ادامه داد: برآورد‌ها حاکی از آن است که اگر حوادث غیرمترقبه‌ای نظیر سیل و تگرگ نداشته باشیم و همواره کشاورزان به توصیه‌های فنی توجه کنند و سموم مورد نیاز برای مبارزه با بیماری‌ها در اختیارشان قرار بگیرد، میزان خرید به ۱۱ میلیون تن می‌رسد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه قیمت تمام شده گندم وارداتی بالای ۲۰ هزارتومان تمام می‌شود، افزود: قیمت هر کیلو گندم در مبدا ۲۵۰ تا ۲۷۰ دلار است که با احتساب دیگر هزینه‌ها بالای ۴۰۰ دلار تمام می‌شود، درحالیکه اخیرا برخی افراد از گوشه و کنار که با کشاورزی آشنایی ندارند، اظهارنظر‌هایی مبنی بر ارزان بودن قیمت گندم وارداتی نسبت به داخلی دارند.

او ادامه داد: براساس قانون خرید تضمینی، نرخ خرید تضمینی هرکیلو محصول در شورای قیمت گذاری ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب شد که متاسفانه اظهارنظر‌های غیرمنطقی برخی کارشناسان موجب شد تا قیمت خرید ۲ هزارتومان کاهش یابد. ناگفته نماند مقایسه قیمت گندم داخلی و خارجی با یکدیگر کاملا اشتباه است چراکه آن‌ها با آب سبز کشاورزی می‌کنند، درحالیکه کشاورزان داخلی ۲۵ درصد قیمت تمام شده آن‌ها به خاطر آبیاری با آب چاه گرانتر است که برای افزایش بهره وری در واحد سطح راهی جز اصلاح زیرساخت‌ها نداریم که این امر مستلزم منابع است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید کمکان پیگیر تخصیص جایزه تحویل به کشاورزان هستیم تا به نوعی با حمایت از قشر و جامعه کشاورزی از هدررفت گندم جلوگیری شود.

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا