جهش‌ تولید ‌مستلزم ‌بهبود ‌متغیرهای‌تأثیرگذار‌در‌تولید‌است
جهش‌ تولید ‌مستلزم ‌بهبود ‌متغیرهای‌تأثیرگذار‌در‌تولید‌است
اقتصادسبز آنلاین: «اولویت صنایع لبنی برای دستیابی به جهش تولید می‌تواند بروز نوآوری و بهره‌وری، توام با به‌کارگیری دانش روز در جهت افزایش کیفیت و کنترل بهای تمام شده باشد که این مهم شرط لازم برای استمرار حیات تولید است.»

اقتصادسبز آنلاین: «اولویت صنایع لبنی برای دستیابی به جهش تولید می‌تواند بروز نوآوری و بهره‌وری، توام با به‌کارگیری دانش روز در جهت افزایش کیفیت و کنترل بهای تمام شده باشد که این مهم شرط لازم برای استمرار حیات تولید است.»

آنچه خواندید فرازهایی از صحبت‌های مهندس بزرگمهر دادگر، رییس هیأت مدیره شرکت دوشه آمل (هراز) است که لحظه‌ای از نوآوری و خلاقیت درنگ نمی‌کند.
با هم ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

مهمترین اولویت‌های صنعت لبنیات برای جهش تولید را تشریح فرمایید؟

جهش تولید مستلزم بهبود متغییر‌های تأثیرگذار در صنایع تولیدی است. نامگذاری که علاوه بر بار مسؤولیت سنگین بر دوش تولیدکنندگان، نگرانی‌هایی هم به‌وجود آورده که تنها در سایه تغییرات اساسی و بازنگری موارد دست و پاگیر صنعت محقق خواهد شد.
در شرایط خاص اقتصاد امروز که تحت تاثیر بیماری همه‌گیر کرونا بسیاری از صنایع سقوط داشتند و اثر تحریم‌های ظالمانه منتج به انزوای بیشتر جهانی شده و نگاهی به درآمدهای نفتی و اثر آن بر اقتصاد کلان، جهش تولید یعنی به کارگیری همه‌جانبه تفکر،تمرکز و عملکرد سازمان‌های تولیدمحور با همراهی دولت.
برای تحقق اهداف سال جهش تولید علاوه بر بایدهایی که تولیدکنندگان می‌بایست بدان عمل کنند موارد زیادی است که مشخصا توسط دولت باید بسترسازی، اصلاح، ایجاد و بهبود یابد.
هموطنان عزیزمان هم باید با اعتماد به کالاهای با کیفیت ایرانی و پرهیز از خرید کالاهای مشابه خارجی به دستیابی به این مهم کمک نمایند.
اولویت صنایع لبنی برای دستیابی به جهش تولید می‌تواند ‌بروز نوآوری و بهره‌وری‌، توام با به کارگیری دانش روز در جهت افزایش کیفیت و کنترل بهای تمام شده باشد که این مهم شرط لازم برای استمرار حیات تولید است.
ازدیگر اولویت‌هایی که باید توسط نهادهای دولتی انجام شود می‌توان اصلاح سیاستگزاری‌ها و قوانین کهنه قدیمی مقرر شده پیشین که مانند ترمزی برای حرکت رو به جلوی تولید بوده نام برد که انتظار می‌رود در سال جاری محقق شود.
گسترش بازارهای هدف خارجی در سایه دیپلماسی قوی وتحکیم روابط با کشورهای خارجی و متعاقباً وضع قوانین تشویقی و بستر‌سازی درست و هوشمندانه برای صادرات به این کشورها می‌تواند راهکار برون رفت از این بحران کلیدی در تولید کشور باشد.
اصلاح قوانین مبهم و دست‌و‌پاگیر، چندلایه، متراکم و فاقد ارزش افزوده گمرکی که در سال قبل در دستور کار قرار گرفته بود در حد یک دستورالعمل باقی‌مانده و هنوز هم بسیاری از کالاهای خوراک اولیه تولید در گمرکات رسوب شده و این در حالی است که ترخیص این کالاها گاهی زمان بیشتری از خرید آن با این شرایط سخت انتقال ارز به خود اختصاص داده است‌. اثر تعطیلی مکرر سازمان‌های دولتی و عدم پیش‌روی امور مرتبط به آنها تضاد آزار دهنده‌ای بین تولیدکنندگان و جهش تولید دارد.

صنعت لبنیات در مواجهه با ویروس کرونا با چه مسائلی روبه‌رو شده است؟

نبود یک سیستم کارآمد و به روز اطلاع رسانی در زمانی که مردم بیشترین اضطراب و نگرانی در خصوص ویروس همه گیر کرونا را داشتند به شدت حس شده بود که عرصه برای سودجویان و شایعه‌‌پراکنان ایجاد شد و گاه و بیگاه در فضاهای مجازی اظهار نظرهای عجیبی در‌خصوص این بیماری و حتی راه‌های پیشگیری و درمان به مردم پیشنهاد میشد.شایعاتی که یا از روی ناآگاهی یا غرض‌ورزانه دامن‌گیر صنایع لبنی نیز شده که کاهش سرانه مصرف را دراین روزهای پرخطر را در پی داشته است. درست در زمانی که باید شاهد اوج مصرف لبنیات به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با کروناست باشیم اشتباهات مکرری در جریان‌سازی‌های نادرست شیب مصرف را نزولی نمود.
در این میان شرکت «لبنی دوشه آمل» با نگاهی تخصصی و متعهدانه تمرکز تولید و اطلاع‌رسانی خود را به درستی روی محصولات سلامتی بخشی که حتی از سالیان قبل پیش از آن که بحث تقویت سیستم ایمنی در جهت حفظ سلامت عمومی و جلوگیری از بیماری‌ها مطرح و داغ شود، گذاشت. محصولات سلامتی بخشی که غنی از باکتری‌های فعال و زنده پروبیوتیک و ویتامین D3 می‌باشد.
حتی در این خصوص عملکردی شایان توجه داشتیم و خانواده محصولات «فلوراکتیو» به بازار عرضه شد که ده برابر بیش از استاندارد ملی با باکتری مفید و فعال پروبیوتیک غنی شده‌اند. در واقع یکی از بهترین راه‌های مقابله با انواع بیماری‌ها همین بحث تقویت سیستم ایمنی بدن است که «هراز» از سالیان قبل کوشش زیادی در زمینه ایجاد فرهنگ مصرف آن دارد.محصولاتی که در کلاس جهانی با استانداردهای عالی تولید و عرضه می‌شوند.

با توجه به مسدود شدن بازارهای صادراتی چه تغییری در روند تولید مجموعه به وجود آمده است؟

بازارهای صادراتی همواره به دلیل عقب ماندگی دیپلماسی ایران در رقابت با سایر کشورها، عرصه پرخطر و پر ریسکی برای تولیدکنندگان بوده و کمترین حمایت در این زمینه از تولیدکنندگان می‌شود. سال ٩٨ با وضع قوانین شتاب زده و بدون بررسی‌های همه جانبه پیکر بی‌رمق صادرات ضعیف‌تر شد و این موتور محرک اقتصادی عملا دچار نقض شد.بسیاری از بنگاه‌های تولیدی تسلیم ضوابط دست و پاگیر صادرات شدند وآسیب زیادی دیدند.خوشبختانه این هوشیاری در مجموعه‌های ما وجود داشته و با تکیه بر عرضه کالا متنوع در بازار داخلی توانستیم بخشی از خسارت‌های از دست دادن بازار سود‌آور صادارتی را جبران کنیم، اما آنچه که مسلم است برای بازگرداندن بازارهای خارجی باید تلاش مضاعفی از جانب دولت و تولیدکنندگان صورت گیرد و به بیانی ساده‌تر پرواز در آسمان‌های صادراتی بدون بال حمایت دولت امکان‌پذیر نیست.

تجربه جسورانه ایجاد خانه پنیر آلیما را چگونه ارزیابی می‌کنید و برای توسعه این فکر متعالی چه برنامه‌هایی دارید؟

خانه پنیر نقطه عطفی در صنعت غذای کشور است. این ایده نو اولین‌بار در ایران توسط «آلیما» مطرح و به ثمر نشست. خانه پنیر با هدف ترویج فرهنگ سلامتی بخش غذای مردم و نقش‌آفرینی در ایجاد و گسترش فرهنگ سلامت غذا شروع به کار کرد.در واقع فضایی امن با طراحی خاص ایجاد شده که علاوه بر عرضه متنوع‌ترین یخچال پنیر تولید شده (بیش از 50 نوع )در کشور هم تراز با بهترین بسته‌بندی، طراحی وکیفیت برترین شرکت‌های جهان، مردم عزیز کشورمان راشایسته مناسب‌ترین انتخاب‌ها نمودیم. در کافه پنیر آلیما علاوه بر عرضه به روز محصولات لبنی و به‌ویژه پنیردر محیطی کاملاً بهداشتی و تحت نظارت متخصصین تغذیه و سلامت امکان سرو انواع غذاهای سلامت محور نیز وجود دارد‌. ولی وجه تمایز خانه پنیر علاوه بر دسترسی به تنوع بی‌نظیر و سرو برترین کیفیت غذاهای تهیه شده با بالاترین استاندارد، دسترسی به رسپی یا نحوه پخت غذاهاست که در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. بعد از تاسیس شعبه اول در آمل، خیلی زود شعبه دو خانه پنیر در شهرستان ساحلی محمودآباد راه‌اندازی شد و با استقبال مخاطبین هم مواجه گشت که امیدواریم با پایان یافتن شرایط خاص کشور به زودی مطابق برنامه به تعدادشعب خانه پنیر اضافه کنیم.

هم‌اکنون واحد R&D هراز روی چه محصولاتی کار می‌کند؟

خوب خیلی مستقیم به محصول نمی‌توانم اشاره کنم ولی بد نیست آخرین تولید محصول سلامتی بخش ماحصل تیم به روز و متخصص تحقیق و توسعه لبنی «هراز» را به شما معرفی کنم، ماست گیاهان دارویی مناسب برای بیماران دیابتی که محصولی خاص که از ترکیب ماستی خوشمزه و بیش از هفت نوع گیاه دارویی که ترکیب اعجازآوری از خوشمزگی و سلامتی را به ارمغان آورده است. همسو با رسالت سازمان واحد تحقیق و توسعه نیز تمام تمرکز و توان خودرا در تولید محصولات سلامتی بخش گذاشته ‌که این محصولات علاوه بر وجه تمایزسلامت، تنوع و نوآوری‌، طعم خوش همیشگی قابل انتظار مشتریان از محصولات هراز را داراست. تحقیق و توسعه شریان دانش و تخصص در هر سازمانی است و خوشبختانه در این حوزه هم با همراهی همیشگی همسرم خانم دکتر فتانه آبادیان که سالیان زیادی در این بخش سوابق درخشانی هم دارند به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

لطفا پیرامون برنامه‌های آتی و سیاست‌های کلان شرکت توضیح دهید.

بالاترین خواسته من ایجاد اشتغال پایدار برای فرزندان این سرزمین و اعتلای تولید ایرانی در مقابل رقبای خارجی است و این مهم برای سازمان ما یک اصل ماندگار شده که کیفیت و سلامت محصول تحت هر شرایطی حفظ شود و خوشبختانه بر این عهد تا به امروز پایبند بوده و هستیم. در سخت‌ترین شرایط همواره بهترین مواد اولیه تهیه شده است و محصولی شایسته ذائقه ایرانی در کلاس جهانی تولید کردیم. همیشه از مشاوران خارجی و متخصصین جهانی در مجموعه بهره‌مند شدیم و بومی کردن دانش نوین و اصرار به واردات فن‌آوری و تخصص بیش از واردات بی‌رویه مواد اولیه با ارز دولتی که برخی از تولیدکنندگان به کار گرفته‌اند وجه تمایز ماست. تاکید بر تحقیقات به روز و مستمر در تیم‌های چند تخصصی پایه‌گذار تولید محصولاتی است که در آینده بسیار نزدیک معرفی خواهند شد. در ادامه هم سیاست‌های کلان ما پیشروی در سایه رقابت سالم و حق انتخاب مصرف کنندگان عزیز است و امیدواریم ریشه‌های نهال سبزمان به یاری خداوند روز به روز محکم تر شود و از میوه سلامت آن همه بهره‌مند شوند.
امروز این توفیق را داریم که حدود 2 هزار نفر مستقیماً در مجموعه‌های ما و در واقع در خانواده ما مشغول به فعالیت هستند و امیدواریم روز به روز این خانواده مستحکم‌‌تر و بزرگتر شود.

لطفاً در‌خصوص میزان و آخرین تنوع محصولات «هراز» در شرایط فعلی توضیح دهید و بفرمایید برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟

میزان شیر مصرفی روزانه در مجموعه‌های ما امروز بالغ بر 600 تن می‌باشدکه از بهترین دامداری‌های صنعتی کشور با نظارت مستقیم واحد بهبود شیر که زنجیره تغذیه تا تولید و حمل را تحت نظارت دارد جذب می‌شود.
این میزان شیر دریافتی در ۶ گروه اصلی محصولات یعنی انواع ماست، شیر، دوغ، پنیر،خامه و کشک، انواع دسرهای لبنی مصرف می‌شوند و هدف ما رشد زیر‌گروه‌های سلامتی بخش به لحاظ تنوع و میزان تولید می باشد.
تنوع موضوعی است که شاید بسیاری از رقبای ما روی آن مانور تبلیغاتی دارند ولی موضوع مهم نوآوری در کنار تنوع و اقبال عمومی مخاطبان و حتی الگوبرداری سایرین از تولیدات ماست که شاید از دید کمتر کسی پنهان مانده باشد.
ما در مجموعه «هراز» برای نخستین بار در کشور انواع ماست‌های طعم‌دار را با بیش از ١۵ طعم به ایران معرفی کردیم. در شرکت لارین لبن پارس با معرفی برند آلیما انقلابی در عرصه پنیر و به ویژه پنیرهای طعم‌دار به وجود آمده است و در مجموعه لبن زاگو برنامه تولید انواع نوشیدنی‌های سلامت محور را دنبال می‌کنیم و به زودی شاهد تولید جدیدترین مجموعه صنعتی مان یعنی داریو لبن در شهر یزد خواهیم بود که بر پایه تولید انواع مواد پودری لبنی بنا شده است.
در یک جمله آنچه در توان داشتم را برای اعتلای وطنم به‌کار گرفته‌ام و امیدوارم شاهد رویش جوانه‌های امید ‌و بالندگی در صنعت و اقتصاد ایران عزیزمان باشیم.