جهش تولید نیازمند برنامه عملیاتی جدی است
جهش تولید نیازمند برنامه عملیاتی جدی است
اقتصادسبز آنلاین: کریمی تفرشی گفت: رفع موانع مالیاتی و بخشودگی جرایم می‌تواند یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکننده را برطرف و مسیر تولید را هموار نماید.

اقتصادسبز آنلاین: کریمی تفرشی گفت: رفع موانع مالیاتی و بخشودگی جرایم می‌تواند یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکننده را برطرف و مسیر تولید را هموار نماید. در راستای تامین منابع مالی برای تولید و طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه گذاری شرکت‌هایی که در بورس هستند نقش بسیار تعیین کننده ای را می‌توانند ایفا کنند. بنابراین افزایش سرمایه نقدی این شرکت‌ها می‌تواند منجر به افزایش ظرفیت تولید در کشور شود.

به گزارش خبرنگار ما، مهدی کریمی تفرشی، رییس هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان تهران و مشاور عالی در کمیته فناوری‌های نو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در راستای سیاست‌های تبیین شده در سال 98 مبنی بر تمرکز بر رونق تولید، رهبر معظم انقلاب امسال را سال جهش تولید نام گذاری کردند. موضوعی که سال‌هاست سیاست گذاران در کشور بر توسعه هر چه بیشتر آن تاکید و تمرکز کرده‌اند چراکه لازمه اصلی رونق و رشد اقتصادی در کشور رشد تولید است و تاکید مکرر مقام معظم رهبری بر این موضوع حاکی از اهمیت یک حرکت ملی همه جانبه در این راستا بویژه در شرایط حساس اقتصادی کشور است.
وی افزود؛ اما تحقق یک جهش قابل توجه در تولید کشور قطعا مستلزم فراهم شدن ملزومات و بسترهایی است که باید مسئولین نهادهای مختلف و سیاست گذاران بر آن اهتمام ورزند و البته ضروری است تا بر رفع موانع و چالش‌هایی که سال‌هاست سد راه تولید در کشور است یک بازنگری و برنامه ریزی جدی و اساسی داشته باشند.
رییس هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان تهران گفت؛ تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی همواره یکی از بنیادی ترین نیازهای تولید بوده و هست. موضوعی که بویژه در شرایط سخت و حساس فعلی که بشدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده باید در اولویت برنامه‌های دولت قرار گیرد.
کریمی تفرشی گفت؛ اعطای تسهیلات بانکی به بنگاه‌های اقتصادی طبق یک برنامه مشخص و عملیاتی لازمه کمک به چرخه تولید و جلوگیری از رکود یا تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و بویژه کمک به تولیدکنندگانی است که با برنامه، هدف و ایده‌های نو و عملیاتی وارد عرصه تولید شده‌اند و یا پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان که طرح‌های عملیاتی و نوآورانه مورد نیاز کشور را مایلند به عرصه تولید وارد کنند.
ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور گفت؛ استفاده از حداکثر ظرفیت صندوق‌های سرمایه گذاری برای طرح‌ها و پروژه‌های تولیدی از ابزارهای مهم تامین سرمایه تولید است که باید پویایی کافی به این عرصه سرمایه گذای تزریق شود.
وی ادامه داد؛ جهش تولید یعنی یک کار عملیاتی در یک زمان کوتاه که اتفاقی بزرگ را رقم می زند. بنابراین نیاز به یک طرح دقیق، علمی و کارشناسی شده و برنامه ریزی عملیاتی و توجه به بخش‌هایی خاص دارد که قبلا کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
نایب رییس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران گفت؛ بنگاه‌های کوچک و زودبازده از بخش‌های بسیار مهمی است که فعال سازی و حمایت از آنها باید در دستور کار دولت و مسئولین قرار گیرد چرا که نگاه ویژه به این بخش می تواند اتفاق بزرگی را در عرصه رشد تولید رقم زند.
کریمی تفرشی افزود؛ از مهمترین مشکلات این بخش تامین مواد اولیه با قیمت و کیفیت مناسب و خرید ملزومات و ماشین آلات موردنیاز با قیمت و شرایط مناسب است که بویژه در شرایط تحریم و نوسانات ارزی تولیدکنندگان را با چالش جدی مواجه کرده است. اگر مشکلات این بخش مرتفع نگردد و موانع موجود رفع نشود بخش بزرگی از ظرفیت کشور که در این بخش نهفته است مغفول می‌ماند.
وی ادامه داد؛ تشکیل بنگاه‌های دولتی تامین کننده و توسعه گر همانند تجربه‌ای که در چین عملیاتی شد می تواند بخش مهمی از دغدغه بنگاه‌های تولیدی در جهت تامین مواد اولیه با قیمت مناسب را برطرف و نیز فروش محصولات را تسهیل نماید. ضمن اینکه به رشد صادرات این محصولات نیز می تواند کمک کند. به این ترتیب بنگاه تولیدی می تواند بیشترین تمرکز خود را بر ارتقاء کیفیت محصولات خود بگذارد.
مشاور عالی در کمیته فناوری‌های نو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت؛ رفع موانع مالیاتی و بخشودگی جرایم می تواند یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکننده را برطرف و مسیر تولید را هموار نماید.در راستای تامین منابع مالی برای تولید و طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه گذاری شرکت‌هایی که در بورس هستند نقش بسیار تعیین کننده ای را می‌توانند ایفا کنند. بنابراین افزایش سرمایه نقدی این شرکت‌ها می‌تواند منجر به افزایش ظرفیت تولید در کشور شود.
وی افزود؛ از طرف دیگر برای افزایش قدرت خرید مردم و تشویق آنها برای خرید و مصرف کالاهای ایرانی و متعاقبا کمک به تولید هر چه بیشتر این کالاها، اعطای گسترده تسهیلات خرید کالای ایرانی و کارتهای اعتباری عامل بسیار موثری است که می تواند به تحریک تقاضا برای کالای داخلی و استفاده از حداکثر ظرفیت‌های تولید در کشور منجر شود.
کارآفرین برتر جهان اسلام گفت؛ اما نکته بسیار مهم و اساسی که باید بیش از هر زمان به آن توجه شود حمایت از کارآفرینان و جهادگران عرصه تولید و صنعت کشور است که سال‌هاست علیرغم همه فشارها، چالش‌ها و ناملایمات با اراده و تدبیر و همت والا و نبوغ و تعهدی مثال زدنی چرخ تولید کشور را با دستان توانمند خود چرخانده اند و با ایجاد اشتغال به چرخه اقتصادی کشور کمک شایان توجهی کردند. قطعا حمایت هر چه بیشتر از این کارآفرینان و کمک به بخش خصوصی و برداشتن موانع حرکتی این بخش می تواند منجر به یک جهش قابل توجه در تولید و تحقق هر چه بیشتر اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شود.
وی افزود؛ جلوگیری از موازی کاری و حرکت‌ها و تصمیمات سلیقه‌ای می‌تواند بخش عمده از موانع رشد تولید در کشور را برطرف نماید. آنچه مسلم است ثبات اقتصادی و ایجاد امنیت سرمایه گذاری و فضای امن کسب و کار و ثبات هر چه بیشتر بازار ارز از زیر ساخت‌های مهمی است که برای رشد و توسعه تولید در کشور باید فراهم شود.
کریمی در پایان گفت؛ جهش تولید علیرغم فشار تحریم‌های بین المللی نیازمند یک برنامه عملیاتی جدی و مهندسی شده و یک عزم ملی همه جانبه بر پایه سیاست‌های درست و اصولی است. جهشی که در صورت تحقق می تواند کشور را به یک رشد و تحول اقتصادی و خودکفایی جدی در همه عرصه‌ها برساند. / ایلنا