خرید تضمینی زعفران توجیه اقتصادی ندارد
خرید تضمینی زعفران توجیه اقتصادی ندارد
اقتصادسبز آنلاین: کاهش تولید 50 درصدی زعفران سبب شد تا قیمت این محصول طی یکسال و نیم 10 برابر شود و به 90 میلیون برسد.

اقتصادسبز آنلاین: کاهش تولید 50 درصدی زعفران سبب شد تا قیمت این محصول طی یکسال و نیم 10 برابر شود و به 90 میلیون برسد. در همین رابطه گفت‌وگوی کوتاهی با احساس مصطفوی، رئیس هیأت مدیره زعفران مصطفوی داشتیم که با هم می‌خوانیم:

ارزیابی جنابعالی از وضعیت زعفران در پایان سال 1402 چیست؟
با توجه به این‌که امسال کاهش تولید حدوداً 50 درصدی زعفران را تجربه کردیم کمبود این محصول در بازار کاملاً احساس شد و بیش از 50 درصد در دوماه گذشته افزایش قیمت را در بازار به‌دنبال داشت و امروز حدود قیمت 90 میلیون تومان را بازار به‌خود دیده است در حالیست که در یک سال و نیم گذشته قیمت زعفران تقریبی 9 میلیون تومان بوده و در یکسال و نیم گذشته 10 برابر شده است این خبر خوبی برای کشاورزان عزیز است و امیدواریم که عملکردشان در واحد سطح و هکتار افزایش یافته و منفعت را برای کشاروز به ارمغان بیاورد. در حوزه صادرات با توجه به این‌که زعفران از دلار عقب بود کشش توسعه فروش را در بازارهای صادراتی دارد و هم‌اکنون گزارش‌هایی که از صادرات زعفران در دنیا داریم نه تنها افزایش قیمت قیمت باعث کاهش صادرات زعفران شده بلکه افزایش فروش هم داشته‌ایم امیدواریم این محصول با ارزش که بنام طلای سرخ معروف است بتواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

به‌دلیل بی‌کفایتی مسئولان افغانستان در کشت زعفران از ایران جلو زده و زمین‌های خشخاش را به زیرکشت زعفران برده‌اند در این رابطه چه نظری دارید؟
از نظر بنده این مسأله تائید نیست اگر همین امروز ایران دیگر زعفران تولید نکند افغانستان شاید سی سال آینده به ایران برسد.
این کاملاً سیاست تبلیغاتی است مثلاً یک نوع زعفران را کشت می‌کنند و می‌فرستند به یک آزمایشگاه آشنایی در کشور اروپا و عنوان می‌کنند بهترین زعفران دنیا شاید با یک شرکت حتی نامعتبر با یک لایسنس با کیفیت عالی، اما به این‌صورت نیست بالاترین کیفیت زعفران مربوط به ایران است با توجه به تغییر اقلیم در گذشته مرغوب‌ترین کشت مختص جنوب خراسان بوده و در حال حاضر بالاترین کیفیت در انحصار شمال خراسان قرار گرفته است در واقع شاهد تغییر اقلیم بوده‌ایم و این کیفیت از جنوب به شمال خراسان تغییر کرده ولی از کشور خارج نشده اگر در حال حاضر افغانستان عملکرد خوبی در زعفران دارد به‌دلیل داشتن تفاهم‌نامه با کشورهای اطراف است که از لحاظ پرداخت گمرک صفر است. به‌همین دلیل راحت‌تر می‌توانند مراوده‌های تجاری موفق با هم داشته باشند و نه اسپانیا و نه افغانستان هیچ‌کدامشان کیفیت زعفران‌شان از کشور ایران بالاتر نیست همانند پسته که عنوان می‌کنند پسته آمریکا پسته اول در سطح دنیاست اما کیفیت این محصول در ایران همچنان کیفیت اول در دنیاست.

آیا موافق خرید تضمینی زعفران هستید؟
خیر به‌هیچ عنوان؛ اگر امسال خرید تضمینی زعفران انجام می‌شد ما سقف زعفران را از طریق دولت بسته بودیم ولی امروز عرضه و تقاضا باعث شده که زعفران قیمت 9 میلیون تومانی را تجربه کند ولی اگر خرید توافقی در زمانی که مبلغ زعفران 40 میلیون تومان بود و دولت تا مبلغ 50 میلیون تومانی خریداری می‌کرد مطمئناً افزایش قیمت زعفران را به این سرعت و در این سطح نداشتیم.

لطفاً کمی در رابطه با بزرگترین قرارداد تجاری سال گذشته زعفران ایرانی با کشور قطر توضیح دهید؟
قرارداد ما با کشور قطر یک قرارداد چند ساله است و در طی چند سال محصول را باید ارسال کنیم در منطقه «الریس» که جزو منطقه آزاد قطر محسوب می‌شود در حال ساخت و ساز هستیم و فراوری زعفران قرار است در آن مکان صورت گیرد. به‌دلیل تحریم‌ها وارد کردن یک سری از دستگاه‌های فراوری به ایران دشوار است و به‌راحتی وارد نمی‌شود به همین دلیل این تغییرات در آنجا آسان‌تر صورت می‌گیرد و هم فروش این محصول به نقاط مختلف دنیا با قراردادی که با شرکت قطری منعقد کرده‌ایم آسان‌تر و راحت‌تر است ضمن این‌که اطلاع‌رسانی در این خصوص بسیار محدود انجام شده و این موضوع را خیلی پررنگ نکردیم. ولی در واقع در حال انجام و در حال پیگیری هستیم و با برند «الرویس پرشین سامرون» به چهارده تا پانزده کشور دنیا صادرات زعفران را آغاز کرده‌ایم.

کمی در خصوص نوآوری زعفران مصطفوی درخصوص محصول زعفران توضیح دهید؟
تولید دستگاه قیمت‌گذاری و اصالت‌گذاری زعفران را در برنامه داریم چرا که وقتی این محصول در داخل دستگاه قرار داده می‌شود می‌توان قیمت زعفران را براساس شاخصه‌های فیزیکی که داراست نشان دهد و جدیداً از طریق پردازش تصویر و پارامترهای شیمیایی زعفران و این‌که API به بورس و قیمت بازار متصل است از طریق اسکن‌ها و دوربین‌های مخصوص تعیین قیمت می‌کند و همچنین با اختلاف حدود 40 درصد تعیین کننده منطقه زعفران نیز هست. همچنین با استفاده از هوش مصنوعی میزان دو رنگ بودن، خالص بودن و ناخالص بودن و میزان گَرد در رطوبت زعفران اندازه‌گیری و تشخیص داده می‌شود در واقع می‌توانیم زعفران شناسنامه‌دار ارائه بدهیم طرح و اجرای بعدی اولین بانک ژن زعفران کشور را راه‌اندازی کرده‌ایم که بیش از 57 مدل ژن زعفران جمع‌آوری شده که عملیات به‌زراعی آن در حال انجام است.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا