خرید مواد اولیه وارداتی، پاشنه آشیل صنعت ماشین‌سازی
خرید مواد اولیه وارداتی، پاشنه آشیل صنعت ماشین‌سازی
اقتصادسبز آنلاین: هرگاه در یک زمین کشاورزی محصولی کشت شود در زمان برداشت با رشد کردن انواع زیادی از آفت‌ها و گیاهان هرز مواجه می‌شویم.

اقتصادسبز آنلاین: هرگاه در یک زمین کشاورزی محصولی کشت شود در زمان برداشت با رشد کردن انواع زیادی از آفت‌ها و گیاهان هرز مواجه می‌شویم. اکثر این آفت‌ها از زمانی که بذر گیاه در حال کشت بوده همراه آن است و طبیعتاً برای کشاورز مستلزم زمان، هزینه و مشکلات فراوانی است. در دهه‌های اخیر ساخت ماشین‌آلات بوجاری راه‌حلی برای این معضل بوده، به‌طوری‌که با استفاده از این نوع ماشین‌آلات بذر نهایی جهت کشت با بالاترین خلوص در دسترس کشاورزان قرار می‌گیرد که علاوه بر کاهش هزینه‌ها سبب افزایش راندمان تولید نیز خواهد شد. از همین‌رو بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های حمیدرضا قاسمی مدیرعامل شرکت رام صنعت بهاره بنشینیم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانیم:

امیرحسین ابره‌دری

لطفاً در رابطه با مزایای استفاده از دستگاه‌های بوجاری توضیحاتی بفرمایید.
استفاده از ماشین‌آلات بوجاری در بسیاری از مزارع مدرن دنیا صورت می‌گیرد. بوجاری سبب خواهد شد تا بذر برداشت شده از زمین از لحاظ کیفی در حد استاندارد بسیار بالایی قرار بگیرد. بوجاری سبب خواهد شد که محصول پس از برداشت از طریق چندین آیتم غربال شود و محصول نهایی با کیفیت خلوص حدود 98 درصد در دسترس قرار بگیرد. با توجه به این‌که بسیاری از دانه‌های روغنی همچون گلرنگ، کلزا، آفتابگردان و… به‌صورت واردات در دسترس قرار می‌گیرد می‌توان با استفاده از ماشین‌آلات بوجاری میزان کشت این نوع محصولات را در کشور افزایش داد. از دیگر اهداف استفاده از این ماشین‌آلات در کشت گیاهان دارویی و فرآوری مالت را می‌توان اسم برد.

در مسیر ساخت و عرضه این نوع ماشین‌آلات با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
مشخصاً این بخش نیز همانند سایر اصناف دیگر با مشکلات فراوانی مواجه است و باید عنوان کنم که بزرگترین معضل در مسیر تولید تهیه مواد اولیه و نوسانات قیمت در بازار است. بخش عمده مواد اولیه مورد مصرف برای ما به‌صورت وارداتی است و دو مشکل تهیه و خرید آن همواره پاشنه آشیل این صنعت بوده است. نوسانات ارزی نیز سبب شده است تا ما هیچ‌گاه نتوانیم یک قیمت ثابت برای محصولات خود در بازده زمانی حتی یک هفته‌ای متصور شویم.

هدف شما از تولید و ساخت این نوع ماشین‌آلات چیست؟
ما همواره در راستای کمک به صنعت کشاورزی در این عرصه حضور داشتیم و چندین دهه است که تلاش کردیم تا بتوانیم بهترین ماشین‌آلات بوجاری را با کیفیت همتایان اروپایی خود و با نازلترین قیمت در دسترس هموطنان خود قرار دهیم تا بتوانیم نقشی در مسئولیت اجتماعی و اشتغالزایی کشور داشته باشیم.

با توجه به این‌که شرکت رام صنعت بهاره در سالیان اخیر عناوین متعددی را کسب کرده است توقع شما از متولیان دولتی چیست؟
همانطور که مستحضر هستید این شرکت در سال 1396 به عنوان تولیدکننده برتر در بخش مکانیزاسیون انتخاب شد و قطعاً کسب این عنوان مستلزم داشتن استانداردهای متعددی بود که ما موفق به اخذ آنها شدیم. اما متأسفانه دولت هیچ‌گاه امتیازی را برای این نوع شرکت‌ها قرار نداده، کمترین توقعی که از مسئولین این بخش داریم تخفیفات مالیاتی و بیمه‌ای است. به‌طور مثال شرکت‌های کشاورزی طبق گفته مسئولین همواره معافیت‌هایی را دارا می‌باشند در حالی‌که ما هیچ‌گاه نتوانستیم از این امتیازات استفاده کنیم و هر ساله مجبور به پرداخت کامل مالیات شدیم.

استفاده از ماشین‌آلات بوجاری چه مزایایی برای کشاورزان دارد؟
اساساً دستگاه‌های بوجاری مختص جداسازی بذر از ناخالصی‌ها می‌باشد. به طور مثال گندم در زمان برداشت به‌همراه سایر گیاهان خودرو مانند یولاف، جو‌، چاودار، تخم گل و… برداشت می‌شود که علاوه بر این‌که باعث کاهش کیفیت گندم می‌شود سبب خواهد شد تا در کشت دوباره بذر نیز شاهد رویش سایر آفت‌ها باشیم. استفاده از ماشین‌آلات بوجاری سبب خواهد شد تا بذر به‌طور کامل و با خلوص 98 درصد غربال شود و محصول نهایی عاری از هرگونه آفت باشد. از طرفی نیز قابلیت دیگر این دستگاه این است که بذرهای ناقص و شکسته شده را از محصول نهایی برداشت شده جدا کند. این مراحل سبب خواهد شد تا بذر نهایی با خلوص 98 درصد در دسترس کشاورز قرار گیرد که باعث افزایش راندمان تولید به طرز قابل توجهی خواهد شد.

تأثیرات استفاده از این نوع ماشین‌آلات چیست؟
قطعاً حضور ما در این عرصه و ساخت ماشین‌آلات بوجاری بر پایه اهدافی صورت گرفته است.
این شرکت با ارائه محصولات خود در وهله اول سبب افزایش راندمان تولید برای کشاورزان می‌شود. در بخش اشتغالزایی نیز خرید و استفاده از این نوع ماشین‌آلات در سایر نقاط کشور به علت لزوم اپراتور جهت کیسه‌گیری، توزین، سم‌زنی و… سبب ایجاد شغل خواهد شد.
در بخش اقتصادی نیز ساخت این نوع ماشین‌آلات با سیستم مهندسی معکوس سبب عدم خروج ارز از کشور خواهد شد به‌طوری‌که در اکثر محصولات می‌توان با 10 درصد مبلغی که بابت واردات هزینه می‌شود این نوع ماشین‌آلات را در داخل کشور ساخت. از لحاظ زیستی نیز با توجه به این‌که بذر نهایی عاری از هرگونه آفت است سبب خواهد شد تا کشاورز در مراحل کاشت تا برداشت از سموم استفاده نکند و همین امر سبب تأثیرات مثبت این نوع ماشین‌آلات در مبحث زیست‌محیطی خواهد شد.

آیا متولیان بخش صنایع و جهادکشاورزی می‌توانستند در مسیر تولید به شما کمک کنند؟
در بخش صنعتی و تهیه مواد اولیه وزارت صنایع چندین سال قبل با ایجاد سایت بهین‌یاب سعی نمود تا تولیدکنندگان بتوانند ورق‌های موردمصرف خود را پس از کسب استانداردهای مربوطه و ارائه مدارک از این سامانه دریافت کنند و ما توانستیم پس از طی مراحل اداری طولانی مجوز خرید 3600 تن ورق را به‌عنوان سهمیه کسب کنیم. اما متأسفانه باید عنوان کنم که تا به‌حال حتی به اندازه یک گرم از این سهمیه نصیب ما نشده است و این سامانه و مراحل خرید و تهیه ورق از تولید 7 میلیون تنی شرکت فولاد مبارکه تنها سرابی بیش نبود.
از سوی دیگر نیز وزارت جهادکشاورزی برای خرید ماشین‌آلات بوجاری تسهیلاتی را به‌عهده گرفته است که متأسفانه آن هم به علت این‌که کشاورز پس از اخذ پیش‌فاکتور از ما و اخذ وام از بانک باید پروسه طولانی‌ مدتی را طی کند که به علت ثابت نبودن قیمت ماشین‌آلات عملاً بر این اقدام وزارتخانه نیز جامه عمل پوشانده نشد.

لطفاً در رابطه با شرکت رام صنعت بهاره توضیحاتی را بیان کنید.
شرکت رام صنعت بهاره در سال 1374 با همکاری برادران قاسمی رامین و حمیدرضا قدم به این عرصه گذاشت و توانست خیلی زود انواع مختلفی از ماشین‌آلات بوجاری را با مهندسی معکوس نمونه‌های اروپایی در داخل کشور تولید کند. این شرکت در حال حاضر ماشین‌آلات بوجاری را در ظرفیت‌های متفاوت ساخته و در این راستا توانسته است نیاز کشاورزان را در سطح کلان و جزئی برآورده نماید.
این مجموعه در حال حاضر با 12 شرکت زیرمجموعه خود توانسته است برای 70 نفر به‌طور مستقیم و برای بیش از 300 نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کند.
ما همواره هدف‌مان از حضور در این صنعت کمک به کشاورزان بوده است و در این مسیر عمر و جوانی و سرمایه خود را صرف نمودیم. امیدواریم در آینده شرایط به‌گونه‌ای رقم نخورد که ما نیز مانند سایر اصناف از عرصه تولید خارج شویم.

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا