رشد ۳۳ درصدی تولید ماهیان خاویاری در گیلان/ باید طبق قانون عمل کنیم
رشد ۳۳ درصدی تولید ماهیان خاویاری در گیلان/ باید طبق قانون عمل کنیم
اقتصادسبز آنلاین: مدیرکل شیلات گیلان در خصوص تولید یک سال گذشته ماهیان خاویاری در استان گفت: این میزان ۱۵۶۱ تن بود که نسبت به مدت مشابه ۳۳ درصد رشد داشت.

اقتصادسبز آنلاین: مدیرکل شیلات گیلان در خصوص تولید یک سال گذشته ماهیان خاویاری در استان گفت: این میزان ۱۵۶۱ تن بود که نسبت به مدت مشابه ۳۳ درصد رشد داشت.

کوروش خلیلی، مدیرکل شیلات گیلان در برنامه دریچه از شبکه استانی باران در بخشی از سخنان خود در خصوص تولید یک سال گذشته ماهیان خاویاری در استان گیلان اظهار کرد: این میزان ۱۵۶۱ تن بود که نسبت به مدت مشابه ۳۳ درصد رشد داشت که امسال برابر تعهد برنامه تحول باید این مقدار به ۳۰۰۰ تن برسد.
وی با بیان اینکه بیشترین مزارع ماهیان خاویاری را در سطح کشور داریم، گفت: در این حوزه به دنبال استفاده از ظرفیت‌های غیر فعال آبزی پروری استان هستیم تا در برنامه عملیاتی کوتاه مدت توسعه را ایجاد کنیم و در طول برنامه ۱۴۰۴ به دنبال تولید نزدیک به ۱۰ هزار تن هستیم.
وی در ادامه با بیان اینکه صید غیرمجاز و غیرقانونی در سواحل و آب‌های دریایی استان سال‌هاست چالش جدی برای استمرار شغل صیادی است که داریم، اظهار کرد: اذهان عمومی تصور می‌کنند هر قایق‌داری صیاد محسوب می‌شود در حالی که باید ذخیره دریا را در نظر بگیریم ضمن اینکه صید دام‌گستر در دهه ۷۰ عملاً با بودجه عمومی دولت و خریداری شدن کارت‌های صیادی در نواحی ساحلی کشور برچیده شد.
خلیلی با تاکید بر اینکه وظیفه یگان حفاظت در حوزه شیلات کمک به بازسازی ذخایر و حفظ و استمرار شغل صیادی است و این مهم یکی از وظایف پنج گانه حاکمیتی شیلات است قانون حفاظت از منابع آبزیان کشور خود گویای این کار است، گفت: عده‌ای می‌گویند که با مردم مدارا کنید در حالی که طبق قانون باید عمل کنیم و جرائم در این حوزه مشخص است.
وی افزود: صید غیرقانونی در بیشتر سواحل و آب‌های دریاها وجود دارد برابر اطلاعات سازمان خواروبار جهانی سالانه حدود بیش از ۳۰ میلیارد دلار گردش مالی صید غیرقانونی در جهان است و به دلیل اهمیت مبارزه با این پدیده آسیب زا، فائو پنج ژوئن را به عنوان روز جهانی مبارزه با صید غیرقانونی اعلام کرده و ما هم از آن شرایط دور نیستیم.
خلیلی تصریح کرد: تمام کشورهای دنیا که اشتغال قانونی صیادی دارند در این زمینه آسیب دارند و لزوما باید با صید غیر مجاز برخورد کنیم چرا که این کار به حفظ ذخایر، همچنین روند برداشت مسئولانه و پایدار صیادی آسیب وارد می کند.
وی افزود: تورهای منو فلامنت و نایلونی تا سال‌ها می‌تواند ذخیره‌های دریایی را تهدید کند و قاتل پنهان آبزیان محسوب می‌شود. / ایسنا

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا