رفع موانع تولید با تسهیل در روند اعطای مجوزها
رفع موانع تولید با تسهیل در روند اعطای مجوزها
اقتصادسبز آنلاین: متأسفانه هم‌اکنون باغدار یا تولیدکننده ناچار است برای دریافت یک مجوز سالیان سال دوندگی کند، اما از آن جا که مشغله رسیدگی به تولید را نیز دارد...

اقتصادسبز آنلاین: متأسفانه هم‌اکنون باغدار یا تولیدکننده ناچار است برای دریافت یک مجوز سالیان سال دوندگی کند، اما از آن جا که مشغله رسیدگی به تولید را نیز دارد، نمی‌تواند تمامی وقت خود را صرف مراجعه از یک اداره به اداره دیگر کند. از مسئولان تقاضا می‌شود که دست‌کم در این رابطه با تولیدکننده همکاری کنند. هم‌اکنون ما در باغات خود سالانه برای 35 هزار نفر شغل ایجاد می‌کنیم که اگر دولت با ارائه تسهیلات و مجوزها کمک کند تا کار خود را توسعه دهیم، می‌توانیم افراد بیشتری را به کار گرفته و از این راه به اشتغال‌زایی استان کمک کنیم. از طرفی، تولیدات نیز افزایش خواهند یافت…
عابدین کشتکار، باغدار و تولیدکننده میوه‌ در حاشیه شهرستان قزوین که در سال زراعی 1402- 1401 به عنوان نمونه ملی انتخاب شده است در گفت‌وگویی با خبرنگار «اقتصادسبز» ضمن اشاره به سخنان فوق، سؤالات مطرح شده از سوی وی را به شرح زیر پاسخ گفت:

لطفاً خودتان را معرفی کرده و بفرمایید که چه شد که به بخش کشاورزی روی آوردید؟

بنده، اهل روستای حسین‌آباد امینی از بخش بوئین‌زهرا هستم که در سال 55 متولد شده‌ام. از یازده سالگی به بخش کشاورزی ورود کرده و سپس با همکاری برادرم، اقدام به خریداری زمین جهت این فعالیت کردیم. در سال 79 هم اقدام به احداث یک چاه شخصی کرده و از سال 90 به باغداری روی آوردیم. در حال حاضر در بخش زراعت و باغداری فعالیت داریم. باید تأکید کنم که کشاورزی در خانواده ما شغل موروثی نبوده و ما زمین‌های خود را از پدرم به ارث نبرده‌ایم و در واقع اینجانب و برادرم آقای حسین کشتکار از با سعی و تلاش شبانه‌روزی توانستیم به‌تدریج، این زمین‌ها را خریداری کرده و فعالیت‌های خود را توسعه دهیم. در حقیقت، عشق و علاقه ما به کار و خدمت به جامعه باعث شد تا به تولید بپردازیم تا هم کشور و هم خودمان از آن استفاده کنیم.

روستای حسین‌آباد امینی از نظر موقعیت جغرافیایی در کجا واقع شده است و کار مردم آن چیست؟
حسین‌آباد امینی از توابع قزوین است و در مجموع 100 خانوار دارد که مردم آن معمولاً به فعالیت دامداری و کشاورزی می‌پردازند، ولی در مجموع، اقتصاد مردم منطقه، ضعیف بوده و از زمین‌های محدودی برخوردارند و حدوداً 2 تا 3 چاه آب برای 90 کشاورز موجود است که این تعداد چاه، آب کشاورزی مورد نیاز کشاورزان را تأمین نمی‌کند. از طرفی در این جا بیشتر، کشاورزی سنتی رایج است، البته تعداد محدودی نیز به صورت صنعتی فعالیت دارند که زمین‌های آنان نیز زیاد نبوده و حدود 3 تا 4 هکتار است، اما زمین‌های من و برادرم، حول و حوش 52 هکتار است که در 30 هکتار از آن، اقدام به باغداری کرده و 22 هکتار آن هم زراعی است.

نهال‌های باغات خود را از کجا تأمین کرده‌اید؟
نهال‌ها را از کرج در سال 91 خریداری و سپس اقدام به احداث باغ کردیم. به لطف خدا از نهال‌ها رضایت کامل داریم و تعهدات فروشنده در رابطه با کیفیت آنها عملی شده است؛ به طوری که برداشت ما نیز به‌دلیل استفاده از نهال مناسب و رسیدگی‌های اصولی‌ از باغ، بسیار مطلوب و مورد رضایت است؛ زیرا همانگونه که می‌دانید، خصوصیات یک باغ خوب، تنها داشتن نهال مناسب نیست و رسیدگی به درخت هم بسیار عامل مهمی است و در باغداری همواره باید به مسائلی همچون آفت‌ها، بیماری‌ها، نحوه آبیاری و یا میزان سم و کوددهی و کمبودهای درخت توجه کرد.

در باغات تحت مالکیت شما، چند نوع نهال کشت شده و به طور میانگین، برداشت شما در هر سال چقدر است؟
در باغات ما 6 نوع نهال کشت شده است که عبارتند از؛ شلیل شمس، شلیل مغان، هلوی انجیری، هلوی آلبرتا و گلابی. ارقامی که اقدام به کشت آن کرده‌ایم نیز ایرانی است و با منطقه سازگاری دارند. میانگین برداشت ما هم سالانه حدود 126 تن در هکتار است.

آب مورد نیاز باغات را چگونه تأمین می‌کنید؟

ما دارای یک چاه شخصی هستیم که شش‌دانگ آن به نام خودمان است. از طرفی، سیستم آبیاری ما هم قطره‌ای تحت فشار است؛ به این صورت که ابتدا آب از چاه به استخر وارد شده و سپس توسط یک پمپ به صورت قطره‌ای تحت فشار، پمپاژ شده و برای آبیاری درختان مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک سیستم دیگر هم مخصوص زراعت خود داریم. در رابطه با محصولات زراعی نیز باید اشاره کنم که
محصولات زراعی عبارتند از؛ ذرت، گوجه فرنگی، یونجه و … که بسته به شرایط نسبت به کشت آنها اقدام می‌کنیم. در رابطه با عرضه محصولات نیز باید بگویم که میوه‌های درجه یک ما معمولاً به کشورهای همسایه به خصوص بلاروس، دبی، امارات و … صادر می‌شوند و محصولات درجه دو را نیز به تهران، اصفهان و شمال عرضه می‌کنیم.

آیا از نظر قیمت، عرضه محصول با هزینه تولید تناسب دارد؟

به هیچ عنوان بین این دو، همخوانی و تناسب وجود ندارد. در واقع، هزینه‌های تولید بسیار بالاست؛ برای مثال هم‌اکنون قیمت یک کیسه کود 2 میلیون و 200 هزار تومان و یا انواع کودهای ریزمغذی، چندین برابر افزایش قیمت یافته است. از طرفی، هزینه‌های آب و برق بسیار بالاست که مشکلات قطعی برق در دو سال اخیر را نیز باید به آن افزود؛ به طوری که برق واحدهای تولیدی را به ویژه در ما‌ه‌های گرم سال، چند ساعت در روز قطع می‌کنند و برداشت ما هم کلا 4 ماه، یعنی از اول فروردین تا آخر شهریور است؛ از این رو بیشتر با این معضل مواجه‌ایم و با قطعی برق، کل سیستم آبیاری ما نیز قطع می‌شود. تمام این‌ها باعث می‌شود که هزینه تولید با قیمت فروش محصول همخوانی نداشته باشد. دولت نیز حمایت چندانی از ما نمی‌کند؛ در حالی که می‌تواند مثلاً یارانه‌ای برای ما در نظر گرفته و یا دست‌کم در رابطه با سازمان‌دهی و فروش محصول با ما همکاری کند تا دغدغه‌ کمتری داشته باشیم. در مجموع، فروش محصول برای ما حائز اهمیت فراوانی است، زیرا ما یک سال تلاش می‌کنیم و از طرفی، محصول ما توانایی بیش از دو ماه ماندن در سردخانه را ندارد و باید هر چه سریع‌تر به فروش برسد؛ به این ترتیب، زمانی که صادرات، رونق خود را از دست می‌دهد، محصول ما نیز قیمت خود را از دست خواهد داد و یا برای مثال ممکن است در یک سال با مسائلی مثل سرمای بیش از حد هوا و سرمازدگی محصول مواجه شویم. البته به لطف خدا تاکنون محصول ما دچار سرمازدگی نشده، چون ما از باغات خود به خوبی مراقبت کرده و حتی در کل زمستان هم به مسائلی همچون کود، آب و … رسیدگی می‌کنیم. علاوه بر آن، تجهیزات و دستگاه‌های ما مکانیزه و برند آن ایتالیایی است، اما با وجود این، بسیاری از اوقات مشکلات ما را اذیت می‌کند البته ما دارای تمام اداوات از جمله تراکتور، سمپاش، رتیواتورهای پیشرفته و… هستیم و در مجموع صفر تا صد ماشین‌آ‌لات مورد نیاز در زراعت و باغداری را در اختیار داریم.

با توجه به این که از مجموعه بزرگی برخوردار هستید، آیا از کارشناس مقیم هم بهره می‌گیرید؟
بله؛ با وجود این که خودم از تجربیات بسیاری در زمینه زراعت و باغداری برخوردار هستم و 80 درصد از کار را در رابطه با آفات، بیماری‌ها، آبیاری و… می‌توانم مدیریت کنم، اما بعضی اوقات از وجود کارشناسان حرفه‌ای نیز بهره می‌گیریم؛ کارشناسانی مثل مهندس آذرمندی، دکتر پیله‌فروش و … و همچنین از کارشناسان سازمان جهادکشاورزی نیز مشورت می‌گیریم و آنان نیز در چارچوب وظایف خود به ما کمک می‌کنند و بیش از این نیز از آنان انتظار نمی‌رود، چون در مجموع دولت باید امکانات را در اختیار آنان قرار دهد تا بتوانند به ما بیشتر رسیدگی کنند.

از چه امکاناتی نظیر سوله، سردخانه و… برخوردار هستید؟
ما دارای یک سوله حدوداً 500 متری هستیم که چاه آب و سیستم آبیاری هم در داخل آن قرار دارد. در واقع با این سوله به صورت 3 زمانه کار می‌کنیم؛ برای مثال در زمان برداشت میوه، پس از برداشت، آن را در سوله نگهداری و در آن جا بسته‌بندی کرده و به سردخانه منتقل می‌کنیم. علاوه بر آن، مجوز یک واحد حدوداً 100 متری بسته‌بندی میوه را هم اخذ کرده‌ایم که تقریبا 50 درصد ساخت آن انجام شده است، اما چون از نظر مالی امکانات محدودی داریم و از طرفی دولت نیز وامی در اختیار ما قرار نمی‌دهد برای به پایان رساندن آن با مشکل مواجه‌ایم. از طرفی، طرح یک سردخانه تقریباً 2 هزار تنی را نیز تهیه کرده که امیدواریم بتوانیم سریع‌تر مجوز آن را اخذ کنیم. همچنین قصد داریم یک واحد تولید سبد میوه را نیز راه‌اندازی کنیم، چون هم‌اکنون ما سبدهای مورد نیاز خود را به سختی و با هزینه‌کرد‌ سنگین از شمال تهیه می‌کنیم، اما اگر این واحد راه بیفتد خودکفا خواهیم شد و حتی می‌توانیم مشکل تهیه سبد میوه منطقه را نیز برطرف سازیم. در واقع راه‌اندازی سردخانه و تکمیل شدن این مجموعه برای منطقه نیز کمک مهمی به شمار می‌رود.

خانواده شما در مسیر فعالیت، تا چه اندازه حامی‌تان هستند؟
نخست لازم می‌دانم از رهنمودها و حمایت‌های همیشگی برادرم آقای حسین کشتکار، همسر و فرزند پرتلاششان آقای علیرضا کشتکار تقدیر و تشکر کنم، ضمناً از همکاری خانواده‌ام، بسیار رضایت دارم؛ برای مثال در زمان برداشت میوه، همه خانواده دست به دست هم داده و حتی دامادهایم تمام تلاش خود را کرده تا کار را به پایان برسانیم و اگر غیر از این بود تاکنون به نتیجه نمی‌رسیدیم، زیرا کشاورزی به همکاری نیاز دارد و تنها از یک نفر کاری ساخته نیست. در مجموع اگر خانواده در کنار ما نبودند ادامه فعالیت غیرممکن می‌شد.

مجموعه شما از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان و وزارت جهادکشاورزی به عنوان نمونه ملی شناخته شد؛ به نظر شما چه عاملی باعث شد که به این موفقیت دست یابید؟
ابتدا این که از کارکنان سازمان جهادکشاوزی به خصوص آقای عطایی و رؤسای پیشین آن تشکر می‌کنیم، زیرا واقعاً همراهی و همکاری لازم را با ما داشته‌اند. دیگر آن که ما نیز تلاش زیادی کرده‌ تا به این درجه رسیده‌ایم. باید گفت که هر چقدر تولید افزایش یابد به نفع تولیدکننده و دولت است. از طرفی، عشق و علاقه اینجانب و برادرم از کودکی به باغداری و همچنین کمک به تولید و اشتغال‌زایی در کشور باعث شده است به این موفقیت دست یابیم. اگر خدا یاری کرده و از نظر اقتصادی، امکان آن را بیابیم و دولت نیز تسهیلاتی را برای ما در نظر بگیرد، قصد داریم در حد توانمان به رونق اشتغال‌ کمک نموده و فعالیت‌های خود را توسعه دهیم. در واقع قصد داریم تا با اخذ مجوز واحد بسته‌بندی و همچنین راه‌اندازی سردخانه و واحد تولید سبد میوه، افراد بیشتری را به کار بگیریم. در ضمن، امسال زمستان هم 30 هکتار را به مجموعه باغات خود اضافه خواهیم کرد.

آیا در زمینه صادرات محصول خود به کشورهایی که نام بردید با مسائل و مشکلاتی مواجه نیستید؟
در واقع خود بنده هیچگاه به صورت مستقیم اقدام به اخذ مجوز صادرات نکرده‌ام، اما برخی افراد در زمان برداشت محصول به صورت شراکتی و یا خریداری محصول از ما اقدام به صادرات آن می‌کنند و صادرات به طور مستقیم توسط خود ما صورت نمی‌گیرد.

به نظر شما مسئولان با ارائه چه خدماتی می‌توانند مفید واقع شوند تا با طیب خاطر بیشتری به تأمین بخشی از میوه موردنیاز کشور بپردازید؟

اگر به ما کمک کرده و تسهیلات مناسبی را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم سردخانه و واحد سبدسازی خود را راه‌اندازی کنیم و در رابطه با ارائه مجوز، ما را با موانع مختلف مواجه نسازند، بسیار کارساز خواهد بود. متأسفانه هم‌اکنون برای دریافت یک مجوز سالیان سال باید دوندگی کنیم و از آن جا که مشغله رسیدگی به باغات خود را نیز داریم نمی‌توانیم تمام وقت خود را صرف مراجعه از یک اداره به اداره دیگر و … کنیم؛ از این رو از مسئولان تقاضا داریم حداقل در این رابطه با ما همکاری کنند. هم‌اکنون ما در باغات خود سالانه 35 هزار نفر کارگر را به کار می‌گیریم و اگر دولت با ارائه تسهیلات و مجوزها کمک نماید تا کار را توسعه دهیم، می‌توانیم تعداد افراد شاغل را حتی به بیش از این‌‌ها برسانیم و از طرفی، تولیدات خود را دو برابر کنیم. در واقع باید حامی ما بوده و ما را با مشکل مواجه نسازند. متأسفانه با تورم موجود در کشور، تمامی هزینه‌های تولید از قبیل سموم، کود و حتی دستمزد کارگر به چندین برابر افزایش قیمت یافته است؛ از طرفی اگر محصول نیز به قیمت خوبی به فروش نرسد واقعاً دلسرد می‌شویم.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا