شرکت کارخانه آردسازی «شمس آذر» از تولید ماکارونی تا فتح قله‌های افتخار
شرکت کارخانه آردسازی «شمس آذر» از تولید ماکارونی تا فتح قله‌های افتخار
اقتصادسبز آنلاین: ماکارونی یکی از فرآورده‌های مهم گندم است که تولید اولیه آن را به چینی‌ها نسبت می‌دهند و مورخین عقیده دارند که این محصول در قرن 13 میلادی از چین به اروپا و سایر کشورها منتقل شده است.

اقتصادسبز آنلاین: ماکارونی یکی از فرآورده‌های مهم گندم است که تولید اولیه آن را به چینی‌ها نسبت می‌دهند و مورخین عقیده دارند که این محصول در قرن 13 میلادی از چین به اروپا و سایر کشورها منتقل شده است.

در حال حاضر ماکارونی یکی از فرآورده‌های پرمصرف در بسیاری از کشورها است. در ایران اولین کارگاه تولید ماکارونی در سال 1316 و با ظرفیت اندکی آغاز به‌کار کرد و درحال حاضر این صنعت به‌قدری پیشرفت داشته است که محصولات تولیدی کارخانجات ماکارونی هم‌اکنون به بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می‌شود.
کیفیت انواع ماکارونی به آرد سمولینای آن وابسته است که متأسفانه در حال حاضر این نوع آرد که محصول نهایی گندم دوروم می‌باشد در کشور به میزان کافی موجود نیست و امید است تا در آینده‌ای نزدیک این معضل رفع شود.
ماکارونی دارای اشکال مختلفی است و از نظر تکنولوژی جزو فرآورده‌های پاستا قرار می‌گیرد که شامل اسپاگتی، ورمیشل، نودل، لازانیا و راویولی می‌باشد.

در ادامه با فعالیت‌های شرکت «شمس آذر» یکی از تولیدکنندگان بنام صنعت ماکارونی کشور آشنا می‌شویم که علی‌رغم کلیه مشکلات موجود بر سر راه تولید نه تنها فعالیت خود را کاهش نداده بلکه با افزایش خطوط کارخانه سبب افزایش تولید و گردش چرخه اقتصادی و افزایش میزان اشتغالزایی شده است.
مجموعه تولیدی شمس‌آذر در سال 1358، تحت عنوان شرکت آردسازی «شمس آذر» فعالیت خود را آغاز کرد.
در سال 1381 با تغییر در کادر مدیریت و مالکیت شرکت و همچنین سپری شدن عمر مفید ماشین‌آلات کلیه تجهیزات تولید آرد را تعویض و اقدام به واردات مدرن‌ترین دستگاه‌‌های روز دنیا از کشورهای ترکیه و آلمان کرد و کلیت کارخانه مورد بازسازی قرار گرفت.
این مجموعه با سابقه تولیدی 40 ساله در صنعت آرد به مدت 9 سال است که در تولید ماکارونی نیز فعالیت خود را با برند «آذر» شروع کرده است و خوشبختانه با استقبال گرمی از سوی مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی مواجه شده است و همین امر سبب شد تا شرکت شمس‌آذر جهت تولید محصولات موردنیاز کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان اقدام به راه‌‌اندازی خطوط 2 و 3 اسپاگتی در کارخانه کند.
شرکت «شمس آذر» قزوین در حال حاضر با تولید روزانه 120 تن ماکارونی و ماهانه 3 هزار تن در کلیه ایام سال جهت خدمت‌رسانی و تأمین نیاز مصرف‌کنندگان در حال فعالیت است.

در حال حاضر این کارخانه با 2 خط تولید 1.5 تن و یک خط تولید 3 تن در حال فعالیت است که در برنامه‌های آتی این شرکت جایگزینی خطوط تولید 3 تنی به‌جای خطوط قبلی قرار دارد.
در بخش آرد نیز این مجموعه با تولید 400 تن آرد در شبانه‌روز و با بهره‌گیری از جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا در حال فعالیت است و امکان ذخیره‌سازی60 هزار تن آرد در این کارخانه را دارا است
مجموعه «شمس آذر» در ابتدای شروع فعالیت خود در زمینه تولید ماکارونی به فکر راهیابی به بازارهای جهانی بوده و در حال حاضر به مدت 8 سال است که در زمینه صادرات نیز فعالیت دارد.
این شرکت در حال حاضر 60 درصد از تولیدات خود را در بازار داخل و مابقی 40 درصد را صادر می کند.
این امر در این برهه حساس کشور سبب ارزآوری و گردش چرخه اقتصادی کشور خواهد شد.
مجموعه «شمس آذر» قزوین علاوه بر تولید آرد و ماکارونی در زمینه‌های اقتصادی و ورزش نیز گام‌های مؤثری برداشته است که در نوع خود قابل تقدیر است.
این مجموعه به‌عنوان صادرکننده نمونه در سال 1398 استان قزوین اقدام به تأسیس پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان قزوین کرده است که با دارا بودن 30 هزار تن سیلو، 15 هزار تن سوله و انبار عمومی و سردخانه‌ای با ظرفیت 2500 تن اقدام به انبارداری و نگهداری محصولات کشاورزی کرده است که بی‌شک منشاء خدمات فراوان برای استان قزوین خواهد بود.

در زمینه ورزش نیز مدیریت این مجموعه با حمایت از فرهنگ ارتقای خدمات ورزشی در استان قزوین اقدام به خرید امتیاز یک تیم فوتبال در سطح لیگ دسته دوم کرده است که در حال حاضر در این رده با نام «شمس آذر» در حال رقابت با سایر تیم‌ها جهت رسیدن به لیگ برتر کشور است.
زمانی‌ ارزش زحمات مدیریت این مجموعه در امر ورزش را متوجه می‌شویم که مشاهده می‌شود چهره‌های سرشناس فوتبالی در این تیم در حال فعالیت هستند که می‌توان به مدیر فنی فیروز کریمی، سرمربی یوسف بخشی‌زاده و حضور بازیکنان سرشناسی همچون سید ایمان موسوی (بازیکن اسبق استقلال)، اسماعیل فرهادی (بازیکن اسبق ذوب‌آهن)، علی پوراسمعیل و حسین تارتار اشاره کرد.
بی‌شک خدمات و زحمات مدیران این مجموعه تولیدی در سطح استان قابل تقدیر و قدردانی است و مطمئناً کارخانه «شمس آذر» قزوین در راستای پیمودن سیر تکامل خود به‌زودی به مراحل بالاتری در زمینه تولید، صادرات و ورزش دست خواهد یافت. کلیه این اقدامات برگرفته از درایت و مدیریت و همچنین سابقه درخشان کاری مدیران خلاق و توانمند مجموعه بوده که در نهایت منجر به پیشرفت استان قزوین خواهد شد.

مهندس داود پوراسمعیل – مدیرعامل شرکت «شمس آذر» قزوین

سوابق اجرایی:

از سال 1360 تا 1380 مدیریت شرکت عمرانی و ساختمانی از سال 1372 الی 1381 مدیریت سردخانه میوه در ارومیه و از سال 1381 تا الان مدیریت شرکت «شمس آذر»

بیشتر بخوانید: اما و اگرهای کشاورزی در سالی که گذشت

مهندس مهرزاد نجفیان – رییس هیأت مدیره شرکت «شمس آذر» قزوین

سوابق اجرایی:

15 سال فعالیت در امور بازرگانی و تجاری ، مدیریت کارخانه آرد طراوت میاندوآب از سال 1374 الی 1381 و از سال 1381 تا الان رییس هیأت مدیره شرکت «شمس آذر»