قطعی برق باعث از بین رفتن محصولات در سردخانه‌ها می‌شود
قطعی برق باعث از بین رفتن محصولات در سردخانه‌ها می‌شود
اقتصادسبز آنلاین: مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران گفت: با قطعی برق به محصولات کشاورزی در سردخانه‌ها شوک دمایی وارد و موجب از بین رفتن تمام آنها می‌شود.

اقتصادسبز آنلاین: مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران گفت: با قطعی برق به محصولات کشاورزی در سردخانه‌ها شوک دمایی وارد و موجب از بین رفتن تمام آنها می‌شود.

27 اردیبهشت‌ماه محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر نیرو خواستار حذف الکتروپمپ‌های چاه‌های کشاورزی از جدول برنامه‌ قطع برق وزارت نیرو شد.
در بخشی از نامه رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی خطاب به علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو آمده است: «با توجه به ماهیت تولیدی پیوسته در بسیاری از زیر بخش‌های کشاورزی قطع برق واحدهای تولیدی قابل تأمل و تبعات آن برای زنجیره تأمین کالاهای کشاورزی و غذایی و موضوع امنیت غذایی کشور غیرقابل جبران خواهد بود، لذا ضمن تقدیر و تشکر از عنایت خاص جنابعالی به تأمین انرژی موردنیاز بخش کشاورزی و مستند به ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب ۱۶ / ۱۱/ ۱۳۹۰ مقتضی است دستور فرمایید قطع برق بخش کشاورزی از جدول برنامه‌های وزارت محترم نیرو خارج گردد».
بر این اساس کمال یداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در این خصوص گفت: کل اقتصاد بخش کشاورزی وابسته به برق است و زمانی که برق قطع شود و سردخانه‌ها بخواهند دوباره درمدار قرار بگیرند چرخه طولانی‌تری زمان می‌برد و هزینه آن‌ها بیشتر می‌شود.
وی ادامه داد: سورتینگ داران در زمان قطعی برق به‌اجبار تعطیل می‌کنند و کارگران بیکار می‌مانند درحالی‌که این کارگران حقوق می‌گیرند؛ بنابراین متحمل ضرر می‌شوند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران افزود: هزینه‌های صنایع تبدیلی تنها کارخانه نیست به‌عنوان‌مثال در کارخانه کنستانتره هویه صنعتی خریداری می‌شود و متأسفانه اداره برق اعلام کرده است که نمی‌توانید کارخانه را روشن نگه‌دارید و دستورالعملی داده است که باقیمت‌ها بسیار زیادی باید برق را خریداری کنید. در این روند درنهایت قیمت تمام‌شده محصول افزایش پیدا می‌کند و کارخانه‌ها مجبور می‌شوند به دلیل این موضوع کار خود را تعطیل کنند و عملاً کشاورز ضرر می‌کند.
یداللهی افزود: اگر محصولات کشاورز خریداری نشود بخش زیادی از آن‌ها خراب می‌شود و بخش زیادی از آن باید به سمت صنعتی شدن برود و نمی‌توان در بازار آن‌ها را به فروش رساند. بنابراین قطعی برق تأثیر بسیار زیای روی اقتصاد کشاورزی می‌گذارد.
وی با اشاره به تأثیر قطعی برق روی سردخانه‌ها بیان کرد: در سردخانه‌ها زمانی که برق قطع می‌شود موتور آن‌ها خاموش می‌شود و مجدد برای راه‌اندازی و خنک کردن سالن‌ها انرژی بسیار زیادی مصرف می‌شود و با تغییر دما (کم‌وزیاد کردن دما) امکان تخریب میوه‌ها وجود دارد و شوک دمایی باعث از بین رفتن میوه می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران بابیان اینکه درخواست داریم تا بخش کشاورزی از جدول برنامه‌ قطع برق وزارت نیرو خارج شود، بیان کرد: اگر این موضوع محقق نشود کشاورزان بسیار زیادی متحمل خسارت می‌شود و بخش کشاورزی خسارت می‌بیند. اگر سردخانه یک سردخانه‌دار خاموش و تعطیل شود، تعداد زیادی کارگر بیکار می‌شود و همه خسارت می‌بینند زیرا تمام چرخه کشاورزی به یکدیگر وابسته است.
یداللهی اضافه کرد: در حوزه کشاورزی نگه‌داری محصولات همچون صنعت خودرو و یا مس نیست و در صورت وارد شدن شوک به محصول کشاورزی، همه محصولات از بین می‌رود.

  • منبع خبر : ایانا