معرفی 10 غول برتر صنایع لبنی دنیا
معرفی 10 غول برتر صنایع لبنی دنیا
اقتصادسبز آنلاین: به گزارش رابوبانک، مجموع گردش مالی 20 شرکت لبنی برتر سال 2023 میلادی نسبت به سال 2022 میلادی 21 درصد بر حسب یورو افزایش یافت که در نتیجه تورم، نرخ دلار آمریکا و شرایط سخت بازار بود. بر حسب دلار آمریکا، این صنعت شاهد مجموع افزایش گردش مالی 7.4 درصدی بود.

زهرا مازندرانی

سرویس بین‌الملل: به گزارش رابوبانک، مجموع گردش مالی 20 شرکت لبنی برتر سال 2023 میلادی نسبت به سال 2022 میلادی 21 درصد بر حسب یورو افزایش یافت که در نتیجه تورم، نرخ دلار آمریکا و شرایط سخت بازار بود. بر حسب دلار آمریکا، این صنعت شاهد مجموع افزایش گردش مالی 7.4 درصدی بود.
صنایع لبنی یکی از قدیمی‌ترین صنایع جهان است. این صنعت در چرخه عمر خود به مرحله مناسبی از بلوغ رسیده‌ است. با تغییرات منظمی که در بازار لبنیات پیوسته ایجاد می‌شود، بازیگران برتر (صنایع برتر لبنی) همچنان به ارائه محصولاتی با بهترین کیفیت با یکدیگر رقابت می‌کنند. شرکت‌های لبنی انعطاف‌پذیر همیشه موفق شده‌اند تا برنامه‌ها و اقدامات تجاری خود را با نیازهای بازار همسو کنند. بزرگترین شرکت‌های لبنی در جهان از نظر درآمد نستله، لاکتالیس و دانون هستند. در حالی‌که برترین تولید کننده لبنیات در جهان از نظر تولید شرکت «دامداران لبنیات آمریکا» است. لیست زیر شامل 10 شرکت لبنی برتر جهان است که بر اساس درآمد حاصل از محصولات لبنی رتبه‌بندی شده است.

1-‌ شرکت لاکتالیس (Lactalis): این شرکت قبلا با نام «Besnier SA» شناخته می‌شد و یکی از بزرگ‌ترین گروه محصولات لبنی و تولید کننده شماره یک پنیر در جهان است. لاکتالیس توسط آندره بسنیر در سال 1933 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در لاوال، ماین، فرانسه قرار دارد اما با حدود 50 کشور تجارت می‌کند. گروه لاکتالیس موفقیت خود را از استراتژی که دربردارنده تخصص قوی لبنیات با استانداردهای بالای همه محصولات است، کسب می‌کند.
شرکت چند ملیتی لاکتالیس از سال 1933 فعالیت خود را آغاز کرده است. سبد محصولات این شرکت یکی از قابل اعتمادترین محصولات در صنعت است. این برند ماموریت دارد تا به رهبر جهانی صنایع لبنی تبدیل شود. لاکتالیس27 میلیارد دلار از محصولات لبنی جهان را تولید می‌کند که این گروه را به یکی از تولیدکنندگان برتر لبنیات در جهان از نظر درآمد تبدیل کرده است.

2- شرکت دامداران لبنیات آمریکا (Dairy Farmers of America): رتبه دوم صنایع لبنی برتر جهان نیز در اختیار کشاورزان آمریکایی با بیش از 7هزارو500 مزرعه است. این شرکت در سال 1998 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در کانزاس سیتی، ایالات متحده قرار دارد. این شرکت یک تعاونی ملی بازاریابی شیر در آمریکا است. با استفاده از مجموعه‌ استانداردهای یکپارچه، خلاق و جدید، این شرکت محصولات لبنی خود را با کیفیتی بالا عرضه می‌کند.
این برند یکی از پیشگامان صنایع لبنی دنیا است. این غول آمریکایی به دلیل تلاش‌های پایدار خود بر زندگی آمریکایی‌ها تأثیر مثبتی گذاشته است. این شرکت متعهد شده است که به معتبرترین شرکت دوست‌دار محیط زیست در فهرست شرکت‌های لبنی تبدیل شود. با درآمد23 میلیارد دلاری این برند آمریکایی توانسته 3.5 درصد از شیر جهان را نیز تولید کند که آن را به بزرگترین تولیدکننده شیر در جهان تبدیل کرده است.

3-‌ شرکت نستله (Nestle): نستله یک شرکت بزرگ مواد غذایی و نوشیدنی است که دفتر مرکزی آن در شهر «ووه» سوئیس قرار دارد. این برند بزرگ‌ترین شرکت مواد غذایی و لبنیات جهان است و توسط هنری نستله در سال 1866 با هدف ارائه محصولات تخصصی در زمینه لبنیات تأسیس شد.
این شرکت همه چیز از نوشیدنی و اقلام مراقبت از حیوانات خانگی گرفته تا غذاهای آماده و اقلام لبنی را تولید می‌کند. نستله در زمینه تولید غذای کودک قهوه، لبنیات، صنعت شیرینی‌سازی و تولید آب معدنی جایگاه بسیار خوبی در دنیا دارد. فروش محصولات شیر و بستنی این شرکت سالانه حدود 22.1 میلیارد دلار ارزش دارد. علیرغم میلیاردها دلاری که نستله از محصولات لبنی خود به دست می‌آورد، همچنین توانسته است در تولید لبنیات گیاهی روند رو به رشدی داشته باشد. نستله یکی از اعضای مؤسس بازار صنایع لبنی است که محصولات این شرکت مورد علاقه افراد در تمام گروه‌های سنی در سراسر جهان است. این شرکت یکی از محبوب‌ترین شرکت‌ها در جهان است.

4-‌ شرکت دانون (Danone): این شرکت در سال 1919 در بارسلون اسپانیا توسط ایزاک کاراسو تأسیس شد اما با حضور جهانی خود، مقر آن به پاریس فرانسه انتقال یافت. شعار آن‌ها این است که از طریق غذا برای تعداد زیادی از مردم، زندگی سالم به ارمغان بیاورند. لبنیات سالم و خوشمزه آن‌ها در سطح جهانی شناخته شده است. در واقع دانون یک شرکت چندملیتی فرانسوی در زمینه محصولات غذایی و صنایع لبنی به‌ویژه ماست است.
محصولات نوآورانه دانون کاملا ارگانیک هستند و این شرکت در نظر دارد که به یک برند پایدار تبدیل شود. این شرکت همچنین مالک برند لبنیات گیاهی «Silk» است. دانون سالانه 20.1 میلیارد دلار از محصولات لبنی جهان را تولید می‌کند و مسئول تولید یک درصد از کل تولید شیر در دنیا است.

5-‌ ییلی (Yili): یک تولیدکننده محصولات لبنی چینی است که در سال 1993 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر هوهوت چین قرار دارد. این شرکت در دستور کار خود همیشه کیفیت را در نظر دارد و همیشه بر کیفیت 100درصد ایمن تمرکز می‌کند. از زمان تأسیس، ییلی به نوآوری‌های تکنولوژیکی برای تقویت بخش لبنیات اهمیت زیادی داده است.
«Yili» یک شرکت بسیار معروف چینی است که توانسته به بازیگر برتر بازار آسیا تبدیل شود و این برند چینی مترادف با بهترین کیفیت محصولات لبنی در سراسر کشورهای آسیایی است. گروه ییلی با درآمد 17.3 میلیارد دلاری جایگاه پنجمین شرکت بزرگ در صنایع لبنی در جهان، از نظر درآمد را دارد و 0.9 درصد از کل شیر جهان را تولید می‌کند.

6-‌ ‌ آرلا فودز (Arla Foods): آرلا در سال 2000 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر ویبی، دانمارک قرار دارد و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات لبنی در اسکاندیناوی است. این شرکت با ادغام شرکت تعاونی لبنیات سوئدی آرلا و شرکت دانمارکی «MD_Foods» شکل گرفت.
این برند بر ایجاد آینده لبنیات تمرکز دارد تا سلامت را با نوآوری به سطح جدیدی برساند.
آرلا فودز یک تعاونی چندملیتی دانمارکی است. این شرکت یکی از سریع‌ترین شرکت‌های صنایع لبنی در حال رشد جهان است و چهره‌ای پیشرو در صنایع غذایی دارد. آرلا سالانه 13.8 میلیارد دلار از محصولات لبنی را تولید می‌کند و مسئول 1.7 درصد از تولید شیر در جهان است.

7-‌ فریزلندکمپینا (FrieslandCampina): از دیگر صنایع برتر دنیا، فریزلندکمپینا یک شرکت چند ملیتی است که مقر آن در آمرسفورت، هلند قرار دارد. این شرکت در سال 2008 با ادغام فریزلند «Friesland Foods» و کمپینا «Campina» تاسیس شد و هر روز به میلیون‌ها مشتری خود، تغذیه ارزشمندی از شیر و تمام محصولات لبنی ارائه می‌دهد.
این شرکت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در فهرست صنایع لبنی برتر است. فریزلندکمپینا به طور مرتب روش‌های خود را تغییر داده است تا با آخرین تحولات بازار همراه باشد. این برند در 33 کشور جهان شعبه دارد و با درآمد 13.7 میلیارد دلار، 1.6 درصد از شیر جهان را تولید می‌کند.

8-‌ منگنیو (Mengniu): یک شرکت چینی تولید کننده محصولات لبنی است. این شرکت در سال 1999 تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در هنگ کنگ بوده و محصولات متنوعی مانند شیر مایع، بستنی و پنیر را ارائه می‌دهد. این شرکت همچنین جوایز بسیاری را در زمینه بهترین تولیدکنندگان محصولات لبنی کسب کرده است.
این شرکت چینی قصد دارد با فناوری پیشرفته خود بر بازار آسیا تسلط یابد. لبنیات منگنیو سالانه 13.7 میلیارد دلار درآمد از محصولات لبنی را ایجاد می‌کند و مسئول 0.8 درصد از کل تولید شیر در جهان است.

9- فانترا (Fonterra): یک گروه تعاونی مستقر در نیوزلند است که متعلق به 10هزار 500 کشاورز است. این شرکت 30 درصد از صادرات لبنیات جهان را دارد. فانترا یک شرکت تعاونی است که در سال 2001 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در اوکلند، نیوزلند قرار دارد. هنر تولید محصولات لبنی آن‌ها، نام این برند را در بازار لبنیات مشهور کرده ‌است. این برند تجاری چند ملیتی، بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات لبنی در جهان است که در علم و نوآوری لبنیات پیشرو است. فانترا در 50 کشور مختلف فعالیت داشته و از طریق زیرمجموعه‌های خود، انواع محصولات لبنی از جمله شیر، کره و پنیر را تولید و عرضه می‌کند.
درآمد آن از صنعت لبنیات در سال 2023میلادی 13.4 میلیارد دلار بوده که این شرکت را به بزرگ‌ترین شرکت نیوزلند تبدیل کرد. فانترا مسئول 2.8 درصد از تولید شیر در جهان است.

10-‌ ساپوتو (Saputo): یک شرکت لبنیات مستقر در کانادا است که در سال 1954 تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در مونترال، کانادا واقع و توسط خانواده ساپوتو تاسیس شده است. در حال حاضر، ساپوتو طیف وسیعی از محصولات لبنی از جمله شیر مایع، محصولات خامه‌ای، پنیر، شیر با ماندگاری طولانی مدت، محصولات خامه‌ای، محصولات کشت‌ شده و دیگر مواد لبنی را تولید، بازاریابی و توزیع می‌کند.
این شرکت اصلاحات تکنولوژیکی زیادی را در صنعت لبنیات مطرح کرده است. همچنین به عنوان رهبر بازار و صنایع لبنی آمریکای شمالی در نظر گرفته می‌شود. شرکت ساپوتو در سال 2023 میلادی، 13 میلیارد دلار از لبنیات دنیا را تولید می‌کند و مسئول 1.2 درصد از کل تولید شیر در جهان است.

آینده بازار صنایع لبنی جهان
شیر همچنان نقش مهمی در سلامت و تغذیه دارد. مصرف‌کنندگان اصلی محصولات لبنی مردم اروپا و آمریکا و پس از آن آسیا هستند. شیر یک کالای جهانی است و انتظار می‌رود که این بازار همچنان توسط 10 شرکت برتر لبنی در جهان رهبری شود. بازار جهانی لبنیات با سرعتی فوق‌العاده در حال رشد است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 به 587 میلیارد دلار برسد.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا