واگذاری آزمون‌های فرآورده‌های گوشتی به آزمایشگاه‌های معتبر
واگذاری آزمون‌های فرآورده‌های گوشتی به آزمایشگاه‌های معتبر
اقتصادسبز آنلاین: «با توجه به بحث رقابت میان واحدهای تولیدی صنعت فرآورده‌های گوشتی، هرچه میزان نظارت ارگان‌های دولتی درخصوص آزمون‌ها به‌خصوص آزمون بافت بیشتر باشد...

اقتصادسبز آنلاین: «با توجه به بحث رقابت میان واحدهای تولیدی صنعت فرآورده‌های گوشتی، هرچه میزان نظارت ارگان‌های دولتی درخصوص آزمون‌ها به‌خصوص آزمون بافت بیشتر باشد، واحدهایی که محصول با کیفیت تولید می‌کنند در چرخه خواهند ماند، منتها این آزمون‌ها باید به آزمایشگاه‌های معتبر ارگان‌های نظارتی سپرده شود تا نتایج به‌دست آمده کاملاً مورد تائید بوده و هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای وجود نداشته باشد.»
آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌های دکتر رضی خسروشاهی، عضو کمیته فنی انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی (شرکت بشارت) بود که ماحصل آن در ادامه می‌آید.

مهمترین اولویت‌های تولید صنعت فرآورده‌های گوشتی در سال «مهار تورم، رشد تولید» چیست؟

برای رسیدن به رشد «تولید و مهار تورم» مهمترین اولویت، هدایت اعتبار و تامین مالی بخش تولید است. شکوفایی در تولید نیاز به تأمین مالی دارد، اما نکته مهم اینجاست که نمی‌توان با تسهیلات از تولید به صورت کامل حمایت کرد، زیرا تسهیلات در برخی از موارد می‌تواند رانت‌های سنگینی را در پوشش حمایت از شرکت‌های تولیدی ایجاد کرده و عملاً منجر به افزایش تولید نشود. البته نرخ تسهیلات برای تولید یکی از بهترین و امن ترین روش‌های تأمین مالی برای شرکت‌های تولیدی بوده و می‌توان با راهکارهای مختلف اعم از انتشار اوراق و افزایش سرمایه شرکت‌ها از تولید حمایت کرد.دولت می‌تواند با حمایت ویژه از بازار سرمایه، این بازار را برای سرمایه‌گذاری جذب کرده و هم زمان به تأمین مالی شرکت‌های خصوصی بپردازد همچنین شرکت‌های تولیدی با مدیریت هزینه‌های جاری، تسهیل فضای کسب و کار، جذب نیروی کار، قیمت‌گذاری عادلانه محصولات عدم فرار از مالیات و جذب سرمایه گذاری خارجی می‌توانند به این امر نائل شوند.

صنعت فرآورده‌های گوشتی با وجود آنکه تمام پروانه‌های تولید، استاندارد و… را اخذ کرده‌اند، اما در لیست کالاهای آسیب‌رسان قرار گرفته‌اند، دلیل این رویکرد چیست و چه صحبتی با مسئولان دارید؟

کالاهای آسیب رسان به سلامت با افزایش فشار خون، افزایش قند خون و افزایش چربی‎های بد و ایجاد اضافه وزن عامل مهمی در ابتلا به بیماری‎های قلبی عروقی، دیابت و سرطان می‌باشند. این کالاها امروزه با حجم بالایی در سوپرمارکتها یافت می‏شوند.نتایج مطالعات سیستماتیک نشان داده است که تبلیغات فراورده‌های گوشتی روی ترجیحات غذایی افراد، افزایش تقاضا برای خرید و میزان مصرف تأثیرگذار است. قانونگذار به منظور کاهش آسیب‎پذیری افراد جامعه، مسوولیت اعلام فهرست کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت را برعهده وزارت بهداشت نهاده است. هدف از این برنامه ارتقای آگاهی عمومی مردم در خصوص کالاهای آسیب رسان به سلامت و اینکه تبلیغ این کالاها به منزله امن بودن آنها نیست می‌باشد و همچنین حذف و به حداقل رساندن تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت از طریق کنترل و نظارت منابع تبلیغاتی اعم از صدا و سیما، فضاهای مجازی و بیلبوردهای تبلیغاتی است.
اما صحبت من با مسئولان این است که با توجه به اینکه اکثر مواد غذایی و نوشیدنی‌های تولیدی ممکن است آسیب‌رسان باشند و تبلیغ آنها غیر‌قانونی، لذا حداقل با افزایش دادن آگاهی عموم جامعه نسبت به استفاده صحیح و درست این محصولات از طریق رسانه‌های عمومی اقدام کرده تا دید افراد نسبت به مصرف این محصولات باز شود.

با توجه به سرانه مصرف پایین فرآورده‌های گوشتی در کشور، چه پیشنهادی برای ارتقای سرانه مصرف دارید؟

با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ مصرف سرانه این محصولات افزایش خواهد یافت به شرطی که تمام تولیدکنندگان استانداردهای لازم را در تولید این محصولات با دقت رعایت کنند تا مردم با اطمینان خاطر بیشتری آن را مصرف کنند. همچنین آموزش‌های لازم در جهت افزایش آگاهی مردم نسبت به مصرف درست این محصولات نیز درافزایش سرانه مصرف این محصولات کمک شایانی خواهد کرد.

مهمترین معضلات تولید فرآورده‌‌های گوشتی در کشور را تشریح کنید.

مهمترین معضلات صنعت فراورده‌های گوشتی در کشور کمبود نقدینگی شرکت‌های تولیدی و عدم تامین سرمایه در گردش آنها، کمبود مواد اولیه و افزایش بی رویه قیمت آنها و تورم می‌باشد. در تولید فرآورده‌‌‌های گوشتی بیش از ۸۰‌درصد قیمت تمام‌شده به هزینه مواد اولیه اصلی اعم قیمت گوشت گوساله، گوشت مرغ، روغن ادویه جات و غیره اختصاص دارد و این منجر به آن می‌شود که تامین سرمایه در گردش موردنیاز برای تولیدکنندگان بسیار دشوارتر از قبل شود.از سوی دیگر افزایش قیمت تمام‌شده محصولات موجب کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان شده است و تولید محصولات با بیش از ۷۰‌درصد گوشت به دلیل کاهش تقاضا کاهش چشمگیری داشته است و اکثر مردم به محصولات با درصد گوشت کمتر رو آورده اند.

درخصوص سخت‌گیری‌های ارگان‌های نظارتی نظیر آزمون بافت‌شناسی و… چه نظری دارید؟

به‌نظر من چون در شرایط کنونی بحث رقابت بین واحد‌های تولیدی وجود دارد هر چقدر نظارت ارگان‌های دولتی در خصوص آزمون‌های فرآورده‌های گوشتی به‌خصوص آزمون بافت بیشتر باشد واحدهایی که محصول با کیفیت تولید می‌کنند در چرخه خواهند ماند، منتها این آزمون‌ها باید به آزمایشگاه‌های معتبر ارگان‌های نظارتی سپرده شود تا نتایج به‌دست آمده کاملاً مورد تایید بوده و هیچگونه شک و شبهه‌ای وجود نداشته باشد.

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا