پرورش ماهی در قفس به کمک امنیت غذایی کشور می‌آید
پرورش ماهی در قفس به کمک امنیت غذایی کشور می‌آید
اقتصاد سبز آنلاین:دست‌اندرکاران بخش کشاورزی می‌گویند با وجود محدودیت آب شیرین و تاکید بر اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در برنامه هفتم انتظار می‌رود که طرح توسعه دریا در راستای امنیت غذایی مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به محدودیت منابع آب شیرین و وسعت نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور، پرورش ماهی در قفس یکی از موضوعات مهم در بخش شیلات محسوب می شود.

در اسناد بالادستی از جمله سند اقتصاد مقاومتی بر دست‌یابی به ظرفیت سالانه ۲۰۰ هزار تن تولید ماهی در قفس در مسیر توسعه فناوری‌های پرورش ماهی تاکید شده است.

در همین رابطه محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی می گوید: پرورش ماهی در قفس یکی از طرح‌هایی است که می‌توانیم بر روی آن سرمایه‌گذاری کنیم که علاوه بر تولید، اشتغال آفرین است.

وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم فعالیت‌های اجرایی بخش کشاورزی در کشور تاکید کرد و گفت: باید برای اجرای فرمان مقام معظم رهبری بیشتر تلاش کنیم.

همچنین سید حسین حسینی رئیس سازمان شیلات گفت: در برنامه هفتم امکان تولید ۵۰۰ هزار تن ماهی در قفس هدف گذاری شده است که از این مقدار ۳۱۷ هزار تن در جنوب،۳۱۶ هزار تن در شمال و ۲۰ هزار تن در آب های داخلی امکان تولید دارد.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: اقدامات خوبی در زمینه تکنولوژی سازه های قابل استقرار در دریا و پشتیبانی آنها در سطحی معادل ۱۲ هزار هکتار انجام شده است.

او استفاده از تجارب کشورهای مطرحی چون هند و سایر کشورها را در این زمینه موثر دانست و گفت: سابقه شیلات به حدود ۴۵ سال می رسد، بنابراین ظرفیت های بالقوه ای برای تبدیل شدن به بالفعل همچنان وجود دارد.

بنابر آمار نخستین فاز پرورش ماهی در قفس در سال ۸۶ آغاز شد که با وجود سواحل شمال و جنوب و جزایر پتانسیل این امر به شرط فراهم شدن زیرساخت ها در کشور وجود دارد.

تولید ماهی در قفس ۱۶ برابر افزایش یافت

محمد رنگرز جدی مجری توسعه پرورش ماهی در قفس سازمان شیلات گفت: اکنون پرورش ماهی در قفس در مراحل شروع توسعه است، از این رو میزان تولید طی ۱۰ سال گذشته با افزایش حدود ۱۶ برابری به ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن در سال گذشته رسیده است.

به گفته او، برنامه چشم انداز تولید در پایان برنامه هفتم ۱۰۰ هزار تن است.

جدی با بیان اینکه فرآیندهای صنعت پرورش ماهی در قفس به طور کلی دانش بنیان است، افزود: اکنون حدود ۸۵ درصد از قطعات و تجهیزات سازه های قفس توسط شرکت های دانش بنیان در داخل کشور بومی سازی شده و تنها بخش محدودی از قطعات مانند زنجیره های با قطر بالا، صفحه تقسیم و … از خارج وارد می شوند.

مجری توسعه پرورش ماهی در قفس با اشاره به فعالیت های شاخص توسعه پرورش ماهی در قفس گفت: بررسی مشکلات مراکز تکثیر ماهیان دریایی و مزارع پرورش ماهی در استان های شمالی و جنوبی، پیگیری تامین و ذخیره سازی بچه ماهی در قفس استان های بوشهر و هرمزگان از طریق واردات بچه ماهی، پیگیری تامین منابع مالی مزارع قفس برای جوامع محلی و تحویل گیری موج شکن های مردمی در استان های جنوبی از سازمان بنادر به منظور پشتیبانی مزارع از جمله فعالیت های پرورش ماهی در قفس محسوب می شود.

تولید ماهی در قفس به شرط فراهم شدن زیرساخت ها شدنی است

ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان گفت: ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در دنیا ثروتی غیرقابل تصور است که متاسفانه آن طور که باید و شاید از آن بهره نمی بریم.

به گفته او، با وجود شرایط اقلیمی کشور، امکان تولید پرورش ماهی در قفس به شرط فراهم شدن زیرساخت های تولید قفس و تجهیزات به معنای بومی سازی در کشور وجود دارد.

قاسمی گفت: با توجه به تعداد فارغ التحصیلان شیلات طی یک برنامه ۵ ساله می توان با فراهم کردن زیرساخت های تولید بچه ماهی، سالن فرآوری و عمل آوری سالانه ۳ میلیون تن ماهی در ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی تولید کرد، اما این امر مستلزم برنامه است که متاسفانه برنامه مدون و قابل اجرا وجود ندارد و هر آنچه هست، شعاری بیش نیست.

با توجه به شرایط اقلیمی کشور، در برنامه ششم و هفتم بر طرح توسعه پرورش ماهی در قفس تاکید شده است که امیدواریم سازمان شیلات با کمک بخش خصوصی و همکاری کشورهای موفق در این طرح،ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند./باشگاه خبرنگاران

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا