چرا نستله‌ برای بیش از یک‌ قرن برترین‌ تولید کننده محصولات غذایی دنیاست؟
چرا نستله‌ برای بیش از یک‌ قرن برترین‌ تولید کننده محصولات غذایی دنیاست؟
اقتصادسبز آنلاین: نستله بزرگترین شرکت تولید‌کننده محصولات غذایی و نوشیدنی در دنیا است که از سال ۱۸۶۶ میلادی در سوییس کار خود را شروع کرده است و هم اکنون در سراسر دنیا فعالیت می‌کند.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:

اقتصادسبز آنلاین: نستله بزرگترین شرکت تولید‌کننده محصولات غذایی و نوشیدنی در دنیا است که از سال ۱۸۶۶ میلادی در سوییس کار خود را شروع کرده است و هم اکنون در سراسر دنیا فعالیت می‌کند.

این شرکت در سال ۲۰۱۸ میلادی ۹۱٫۳ میلیارد فرانک سوییس درآمد داشت و سود خالصی معادل ۱۰٫۴۶ میلیارد فرانک را به‌دست آورد. ارزش دارایی‌های این شرکت در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۳۷٫۰۱ میلیارد فرانک بود و ارزش سهام آن در بازار بالغ بر ۵۸٫۴۰ میلیارد فرانک اعلام شد. این شرکت بزرگ در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۳۵۲ هزار کارمند در سراسر دنیا داشته است.
این شرکت بزرگ اروپایی سهم اعظم درآمد خود را از قاره آمریکا به‌دست می‌آورد. در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۳ درصد از کل درآمد نستله از امریکا بدست آمد در حالیکه ۲۸ درصد از قاره اروپا و ۲۹ درصد از آسیا و اقیانوسیه کسب شد. اما این روند رشد در سال ۲۰۱۹ هم ادامه پیدا کرد. نکته مهمی که در مورد این شرکت بزرگ غذایی وجود دارد این است که آنها تنها به عرضه محصولات غذایی و کسب درآمد فکر نمی‌کنند بلکه به مشتریان و مصرف‌کنندگان محصولاتشان نشان می‌دهند که به نیازهایشان توجه دارند و حتی شرایط جدید محیط‌زیست را نیز درک می‌کنند. شبکه سی‌ان‌بی‌سی نوشت شرکت نستله از شرکت‌هایی است که با زمان پیش می‌رود، نوآوری دارد و از ابزارهای مختلف برای اصلاح شرایط استفاده می‌کند. این شرکت نمی‌خواهد دنباله رو باشد به‌همین دلیل فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی بخش مهمی از کار نستله را تشکیل می‌دهد و همیشه هم در میان پیشگامان ایجاد یک تغییر جدید در صنعت غذا، بسته‌بندی و حتی تولید پایدار محصولات غذایی در جهان است. تولید پایدار محصولات غذایی به معنای تولیدی است که کمترین اثر منفی را روی محیط‌زیست داشته باشد.
شبکه سی‌ان‌بی‌سی به تازگی مصاحبه‌ای با «مارک اشنایدر» مدیر عامل شرکت نستله انجام داد که متن کامل آن را در اینجا می‌بیند:

به‌عنوان اولین سؤوال می‌خواستم بدانم به‌نظر شما چرا شرکت نستله توانسته است در بازار باقی بماند؟ چه اتفاقی افتاد که با گذشت بیش از ۱۵۰ سال از راه‌اندازی این شرکت در دنیا، هنوز محصولاتش در میان پر فروش‌ترین محصولات غذایی در دنیا است؟

شاید اولین و اصلی‌ترین مسأله این باشد که ما تلاش می‌کنیم با زمان حرکت کنیم. حتی اگر سیاستی که در حال اجرای ان هستیم مثبت و اثر‌گذار باشد، بازهم اجرای ان برای دوره طولانی نمی‌تواند برای ما منفعت داشته باشد. ما سیاست‌های خود را ارزیابی می‌کنیم و با توجه به نیازهای روز تغییراتی در آن ایجاد می‌کنیم. خلاقیت و نوآوری در تولید و بسته بندی از مهمترین دلایل موفقیت ما در بازار است.
در شرایط فعلی که تغییرات جوی چالش‌های زیادی را برای دنیا ایجاد کرده است، موظف هستیم این نکته را هم مد‌نظر قرار دهیم بنابراین زمانی که می‌خواهیم محصولی تازه عرضه کنیم به روش تولید بیش از قبل توجه می‌کنیم.

در سال گذشته خبری در مورد مشارکت نستله با استارباکس منتشر شد که رسانه‌ها آن را یک توافق برد-برد برای هر دو طرف معرفی کردند. در مورد این توافق بگویید؟

در سال گذشته نستله ۷٫۱۵ میلیارد دلار به شرکت استارباکس داد تا حق بازاریابی، فروش و توزیع قهوه sbux را به‌دست آورد. این یک بازی برد- برد برای هر دو طرف است زیرا هر دو شرکت در میان بزرگترین شرکت‌های فعال در صنعت غذا در دنیا هستند و هر دو مشتریان زیادی دارند. با این مشارکت ما می‌توانیم بخشی از بازار شریک خود را نیز استفاده کنیم و درآمد بیشتری به‌دست آوریم. از طرف دیگر ما در ۱۹۰ کشور دنیا فعالیت می‌کنیم و بر طبق این قرارداد مشارکت، محصولات استارباکس برای مصارف خانگی هم می‌تواند از طریق شرکت نستله وارد این بازارهای تازه شود.

شما در مورد پایداری فرآیند تولید صحبت کردید. لطفا در مورد ابعاد این مسأله برای شرکت نستله بیشتر توضیح دهید؟

پایداری فرآیند تولید مسأله امروز دنیا است. ما با شرایط زیست محیطی سختی روبه‌رو هستیم که یک دلیل آن بی‌توجهی به ضرورت رشد پایدار است. نستله در تلاش است تا در کنار تسریع فرآیند رشد و سودآوری از آسیب‌های وارد شده به محیط‌زیست بکاهد.
یکی از مهمترین کارهایی که ما در شرکت نستله انجام می‌دهیم این است که بسته‌بندی محصولات خود را به‌گونه‌ای انجام دهیم که قابل بازیافت باشد. این موضوع در فرآیند طراحی در نظر گرفته می‌شود. موادی که در تولید بسته‌های استفاده می‌شود تغییر کرده است و قابلیت بازیافت بیشتری دارد. از طرف دیگر ما سعی کردیم تا برچسب‌های محصولات را به‌گونه‌ای روی بطری‌های پلاستیکی نصب کنیم که به سرعت قابل جدا شدن باشد و از این طریق حجم محصولات بازیافتی را افزایش دهیم.
مسأله دیگر تلاش برای استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی برای بسته‌بندی محصولات است. ما بر این باور هستیم هرچه تولید پلاستیک کمتر باشد و استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی بیشتر شود، کمک بیشتری به محیط زیست خواهد شد. در سال گذشته ۳۷ درصد از پلاستیک استفاده شده برای تولید بطری‌های آب و نوشیدنی‌های نستله از مواد بازیافتی بود و ما در تلاشیم این سهم را بیشتر کنیم.
استفاده از آلومینیوم برای بسته‌بندی کپسول‌های قهوه یکی از تغییرات دیگری بود که ما ایجاد کردیم. بسته‌بندی با آلومینیوم مزایای زیادی دارد از جمله این‌که می‌تواند در تولید محصولات دیگر دوباره استفاده شود. یکی از محصولاتی که با کمک آلومینیوم‌های بازیافتی تولید کردیم، یک دوچرخه است که اغلب مردم از آن استفاده می‌کنند و شاید کمتر تصور شود که امکان تولید چنین محصولی با استفاده از بازیافتی‌های نستله وجود دارد. ما در نظر داریم تولید این دوچرخه‌ها با استفاده از محصولات بازیافتی را افزایش دهیم زیرا بر این باوریم می‌تواند تصویر بهتری در مورد ثمره بازیافت ‌بسته‌بندی‌های پلاستیکی و آلومینیومی نستله به مصرف‌کنندگان ارایه می‌دهد.

برای این‌که مصرف‌کنندگان انگیزه بیشتری برای بازیافت داشته باشند، چه سیاستی را در پیش گرفتید؟

ما طرحی را در نستله ایجاد کردیم که مصرف‌کنندگان می‌توانند بطری‌ها و بسته‌بندی‌های محصولات نستله را به فروشگاه‌ها بازگردانند ‌و در ازای این کار مبلغی از هزینه خرید محصولاتشان به آنها بازپرداخت خواهد شد. آنها هم می‌توانند وجه نقدی را دریافت کنند و هم می‌توانند در ازای آن ‌مبلغ از محصولات نستله خریداری کنند. این سیاست می‌تواند انگیزه بازیافت را در میان مصرف‌کنندگان هم بیشتر کند. شرکت نستله بطری‌های خالی یا بسته‌بندی‌های پلاستیکی و آلومینیومی که به فروشگاه‌ها تحویل داده شده استُ را دریافت می‌کند و بعد از بازیافت در تولید محصولات دیگر از آنها استفاده خواهد کرد. با این‌کار ما به مردم می‌گوییم که هزینه بطری‌هایی که برای بسته‌بندی استفاده می‌شود از شما دریافت نمی‌شود و شما تنها قیمت محصولی که مصرف می‌کنید را می‌پردازید. از طرف دیگر همه با هم برای حفظ محیط‌زیست تلاش می‌کنیم و این تلاش هیچ آسیبی به استاندارد زندگی ما وارد نمی‌کند.
به تازگی شما طرحی برای حمایت از بیماران سرطانی اجرا کردید. در مورد این طرح بیشتر بگویید؟
بیماران سرطانی علاوه بر دارو و درمان نیاز به مواد غذایی خاصی هم دارند که ما به تولید محصولاتی متناسب با نیاز این عده پرداختیم.به عنوان نوشیدنی‌هایی که به دلیل داشتن شکر کمتر یا مواد مغذی بیشتر، برای مصرف افراد سرطانی مناسب است.
با این طرح ما به مردم نشان دادیم که تنها به فروش محصولات و کسب درآمد فکر نمی‌کنیم بلکه اهدافی انسانی و اجتماعی داریم. از طرف دیگر ما از متخصصان خبره در این زمینه کمک گرفتیم و سامانه‌ای را راه‌اندازی کردیم که افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند در مورد محصولات نستله و مناسب بودن یا نبودن آن محصولات برای بیماریشان با این متخصصان صحبت کنند. نستله نشان داده است که در درجه اول سلامت جامعه برایش اهمیت دارد و سلامت جامعه شامل سلامت تمامی بیماران و بهبود وضعیت محیط‌زیست هم می‌شود. این‌که یک بیمار حس کند یک شرکت بزرگ غذایی خدمات خاصی به او ارایه می‌دهد و می‌تواند در مورد مفید بودن یک محصول برای شرایط وی یا مضر بودن آن نظر تخصصی پزشکی ارایه دهد، ‌مسأله مهمی است. آنها بخشی از جامعه هستند و توجه به نیازهای آنها و تلاش برای کسب سلامت این افراد از اهداف اصلی و مهم ما است.

طرح تولید برگرهای گیاهی هم توسط شرکت نستله ارایه شده است. در مورد این طرح و دلیل ارایه آن توضیح دهید؟

در آمریکا مردم در هفته سه بار برگر مصرف می‌کنند در حالی‌که در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه سرانه استفاده از برگرها کمتر از ۲ بار در ماه است. استفاده از برگرهای تهیه شده با گوشت حیوانات علاوه بر آسیبی به سلامتی انسان‌ها می‌زند، آسیب‌های بزرگی را هم به محیط‌زیست وارد می‌کند زیرا تولید گوشت حیوانات بسیار هزینه بر‌تر از محصولات کشاورزی است. بنابراین با عرضه برگرهای گیاهی به بازار مصرف هم به سلامت جامعه کمک می‌کنیم و هم از وارد شدن آسیب به محیط‌زیست می‌کاهیم. ما این طرح را در اروپا اجرا کردیم و از سپتامبر سال ۲۰۱۹ اجرای آن در آمریکا هم شروع شد.
از طرف دیگر ما هم برگرهای بسته بندی شده گیاهی را برای مصرف خانگی به بازار عرضه کردیم و هم مردم می‌توانند از این برگرهای گیاهی در رستوران‌ها سفارش بدهند. ‌هدف اصلی ما در تولید این محصول این است که بخشی از پاسخی باشیم که باید در مقابل تغییرات جوی و بحران‌های زیست‌محیطی ارایه شود.

شما با طرح‌هایی که اجرا کردید شهرت و محبوبیت خود را افزایش دادید و قدرت رقابت خود را در بازار مصرف بیشتر کردید. در مورد تغییراتی که در صنعت بسته‌بندی ایجاد کردید و دلیل ایجاد این تغییرات بیشتر بگویید؟

شرکت نستله یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت غذای دنیا است و دیگر تأمین حداکثر سود در اولویت شرکت قرار ندارد بلکه تلاش برای بیشترین اثر‌گذاری مثبت روی اقتصاد و زندگی مردم هدف اصلی است. نستله در تلاش است تا ردپای خود را روی تخریب محیط‌زیست از بین ببرد و اصلاح سیاست‌های تولیدی و بسته‌بندی و حتی بازاریابی ‌را به منظور حصول این هدف انجام می‌دهد. اخیراً ما یک شرکت تازه برای اصلاح شیوه بسته‌بندی محصولات نستله در سوییس راه‌اندازی کردیم. ما در نظر داریم در بسته‌بندی محصولات مواد اولیه استفاده شده در این فرآیند و قابلیت بازیافت آنها اصلاحاتی انجام دهیم و تمامی مردم دنیا ازاین تغییرات بهره‌مند می‌شوند. یکی از اهدافی که ما در نستله داریم این است که خود ارایه دهنده راه‌حل برای مسایل و مشکلات دنیا باشیم نه این‌که صبر کنیم تا دیگران راه‌حل ارایه دهند و ما از آن استفاده کنیم. در پایان باید به این نکته تاکید کنم که تغییرات محیط‌زیست در سال‌های اخیر مشکلات زیادی را برای دنیا ایجاد کرده است و تمامی ما وظیفه داریم برای حل این بحران کاری کنیم. نستله با تغییراتی که ایجاد کرده است، در صدد است تا ردپای خود در انتشار کربن یا آسیب به محیط‌زیست را از بین ببرد.