کره گیاهی؛ محصولی با کاربردهای متنوع و قیمت مناسب
کره گیاهی؛ محصولی با کاربردهای متنوع و قیمت مناسب
اقتصادسبز آنلاین: کره حیوانی و گیاهی همواره در تغذیه جوامع بشری نقش داشته و در سالیان اخیر رقابت شدیدی بین این محصول جهت مصرف بهینه در راستای سلامت جامعه ایجاد شده است.

امیرحسین ابره‌دری

اقتصادسبز آنلاین: کره حیوانی و گیاهی همواره در تغذیه جوامع بشری نقش داشته و در سالیان اخیر رقابت شدیدی بین این محصول جهت مصرف بهینه در راستای سلامت جامعه ایجاد شده است. در حال حاضر کره‌های گیاهی به علت تولید شدن از روغن‌ دانه های گیاهی از نظر ارزش غذایی به علت دارا بودن انواع اسیدهای چرب غیر اشباع، دارا بودن ویتامین D و E و A وداشتن امگا 3 و امگا 6 و امگا 9، می تواند برای سلامتی افراد در سنین مختلف مفید باشد. با توجه به این مهم، بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های غلامرضا آذرنگ، مدیر عامل پخش سراسری مهگل وعلی گلشنی مدیر بازاریابی مجموعه «بهینه وزین» (مهگل) بنشینیم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید.

لطفاً در رابطه با مفهوم کره گیاهی و تفاوت‌های موجود توضیح دهید.

آذرنگ: با توجه به عدم فرهنگ‌سازی مناسب در دو دهه اخیر، آگاهی مصرف کنندگان در رابطه با استفاده و میزان ارزش غذایی کره گیاهی کم بوده است ولی‌ به‌طور کلی کره گیاهی حاصل از ترکیب روغن دانه های گیاهی، فاز شیر و امولسیفایر وسایر افزودنی های مجاز می‌باشد. چربی موجوددر کره های گیاهی می‌تواند از انواع دانه های روغنی مانند آفتابگردان، سویا، کلزا و… باشد. کره حیوانی بیشتر در وعده صبحانه مصرف می گردد، درصورتیکه از مارگارین ( کره گیاهی) علاوه بر صبحانه در پخت و پز، پخت کیک وشیرینی و موارد متنوع دیگر استفاده می گردد. ( بصورت ماده اولیه در تولید محصول نهایی بسیاری از صنایع و صنوف مصرف می شود)

لطفاً در رابطه با ارزش غذایی کره گیاهی و سرانه مصرف آن توضیح دهید.
آذرنگ: ذائقه انسان طبیعتاً چربی دوست است. چربی گیاهی با توجه به عدم وجود کلسترول ودارابودن اسیدهای چرب غیر اشباع، چربی سالم تری است. مصرف سرانه کره گیاهی خانوار در ماه حدود 1000 تن می‌باشد که با توجه به ظرفیت های تولید در کشور می تواند در سال 1403 این رقم افزایش پیدا کند. و اگر ما بتوانیم ترویج مصرف کره گیاهی را گسترش دهیم می‌توانیم نقش مؤثری در سلامت جامعه ایفا کنیم.

با توجه به اخذ مجوزهای ضروری در زمینه تولید، علت هجمه‌های وارد شده به بخش تولید کره گیاهی چیست؟

گلشنی: طبیعتاً در زمینه تولید هر محصول در حوزه صنایع غذایی، اخذ مجوزهای ضروری لازم است و مجموعه ما نیز کلیه مجوزهای استاندارد، وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، گواهینامه بین‌المللی غذای حلال، گواهینامه‌های ISO 9001 و ISO 22000 و HACCP را دارا می‌باشد واز لحاظ امنیت غذایی کلیه مجوزها و مراحل را سپری نموده است.
در کل باید عنوان کنم که چربی ها با توجه به اینکه بعضی از ویتامین ها مانند A، E،D و K محلول در چربی هستند، برای بدن ضروری می باشند و برخی ویتامین‌های مذکور در چربی گیاهان موجود می‌باشد و و در نهایت چربی های گیاهی مانند آفتابگردان، عاری از کلسترول می‌باشد و در مقابل سرشار از امگا 3، 6 و 9 می‌باشد. که این عوامل سبب کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی مخصوصا برای افراد سالمند خواهد شد.
با توجه به این موارد و مصرف سالیانه حدود 15 میلیون تن انواع کره گیاهی در جهان هجمه های وارده در ارتباط با کره گیاهی غیر منصفانه بنظر می رسد. لازم بذکر است سرانه مصرف کره گیاهی در اتحادیه اروپا حدود 6 کیلوگرم در سال است.
لهستان، آلمان، انگلیس، بلژیک و لوکزامبورگ اصلی ترین تولیدکنندگان کره گیاهی در اتحادیه اروپا به شمار می روند.

در رابطه با موارد مصرف کره گیاهی و حیوانی توضیح دهید.
آذرنگ: موارد مصرف کره‌های گیاهی بسیار بیشتر از کره‌های حیوانی می‌باشد. یکی از علت‌های آن این است که در کره گیاهی راحت تر می توان ویتامین ها، طعم ها و اسانس های متنوع را اضافه کرد و ضمنا می توان کره های گیاهی با چربی و کالری کمتر، اسیدهای چرب اشباع کمتر و حتی فاقد اسیدچرب ترانس تولید کرد. به‌طور مثال مجموعه ما حدود 3 سالی است کره گیاهی مخصوص افراد وگن و غنی شده با ویتامین دی به بازار ارائه کرده است که به‌راحتی قابلیت جذب در بدن را دارد همچنین اخیرا کره با عطر و طعم زعفران در بسته بندی های فویلی و ظرفی تولید که با استقبال مصرف کنندگان مواجه شده است. کره و روغن‌های گیاهی قابلیت مصرف در خیلی از موارد از جمله صبحانه،پخت وپز (روی برنج و جوجه کباب) پخت شیرینی و کیک، و صنایع مختلف غذایی را دارد در حالی‌که کره حیوانی کاربرد محدودتری در وعده های غذایی مصرف‌کننده دارد، ضمن اینکه با کره حیوانی محصولات متنوع و منطبق با سلایق مختلف نمی توان تولید کرد.

مختصری درخصوص مجموعه بهینه وزین و تنوع محصولات توضیح دهید.

گلشنی: در حال حاضر مجموعه بهینه وزین با 3 برند مهگل، صدگل و نوش جان به‌صورت 100 درصد گیاهی در سطح کشور فعالیت می‌کند که هر 3 برند مذکور از لحاظ کیفی با استاندادهای روز ملی و بین المللی تولید می شوند و تنها گستره و کانال توزیع آنها متفاوت است. ضمنا کره حیوانی اسپرید نیم چرب با برند تاپ و برای اولین بار درایران اسپرید مخلوط( ترکیبی خوش طعم، کم کالری و مطبوع از کره حیوانی و گیاهی ) با برندهای سان تاپ و مهگل پلاس به بازار ارائه شده است.
گسترده توزیع محصولات در سه سطح خانوار، صنف ( هتل، رستوران و قنادی) و صنعت می‌باشد که درحوزه خانوار برند مهگل به‌صورت فویل و کاسه‌ای، ظرفی چهارگوش غنی شده با ویتامین D وزعفرانی تولید می شود.
برند صدگل به‌صورت فویل در اوزان 50، 100 و 250 گرمی، کاسه‌ای و با عطر و طعم زعفرانی بصورت ظرفی و فویل و برند نوش جان در بسته بندی فویل و دراوزان 50،100 و 250 گرمی برای شهرستان ها و شهرهای کوچک درحال تولید و ارائه به بازار است
کره اسپرید مخلوط با برندهای سان تاپ و مهگل پلاس در بسته بندی ظرفی چهارگوش در اوزان 150 و 250 گرمی برای اولین بار به بازار ارائه شده است که بخاطر عطر و طعم مناسب و حس نوستالژیک با استقبال مصرف کنندگان مواجه شده است.
در بخش هورکا مصرف هتل‌ها و رستوران‌ها به‌صورت قالب و فله می‌باشد و برای قنادی‌ها 4 نوع محصول تولید می‌کنیم که شامل 2 نوع روغن ( کره ای وصاف) و 2 نوع مارگارین قنادی با برندهای نوش جان و مهگل و یک نوع خامه گیاهی می باشد، که مارگارین قنادی مختص شیرینی هایی مانند دانمارکی و کروسان، روغن کره‌ای مختص خمیر لایه‌ای و روغن صاف مختص تولید بیسکویت وبطور کلی شیرینی جات می‌باشد.
خامه گیاهی یا مینارین شیرین شده برای اولین‌بار درکشور توسط این شرکت با برند «مهگل» تولید وبه بازار ارائه شد، همچنین با توجه به استقبال از مینارین های تولیدی این شرکت ؛ برند خلیفه نیز تولید وبه بازار ارائه شده است.
به‌طور کلی کلیه برندهای مهگل، صدگل و نوش جان در اوزان 10 گرم الی 10 کیلوگرم قابلیت عرضه به مشتریان را دارد.

آذرنگ: عموم مصرف‌کنندگان مهگل را به‌عنوان تولیدکننده کره گیاهی و پیشرو در این صنعت می‌شناسند و این مجموعه توانسته است با تکیه بر تیم حرفه ای تحقیق و توسعه و بازاریابی خود به تولید و عرضه محصولات سلامت محور و مناسب با شرایط سنی و تغذیه ای افراد مختلف مبادرت ورزد.
این شرکت جهت تکمیل کردن سبد محصولات خود برای نخستین‌بار در کشور توانسته است کره حیوانی نیم چرب را تولید کند که این محصول در حال حاضر با برند تاپ به مشتریان عرضه می‌شود و نکته قابل توجه کره‌حیوانی تاپ،کمتر بودن مقدار کالری آن نسبت به سایر برندهای موجود دربازار است که برای افراد اهل رژیم مناسب است.
این مجموعه در تولید یکی دیگر از محصولات خود نیز به‌عنوان نخستین تولید کننده شناخته می‌شود که آن هم تولید کره گیاهی با عطر برنج ایرانی است که مورد مصرف آن در رستوران‌ها می‌باشد که یکی از پرمصرف‌ترین محصولات در کنار کره‌‌های تک نفره و فله 10 کیلویی در رستوران‌ها است.

چه محصولات جدیدی به سبد تولیدات گروه افزوده خواهد شد؟

آذرنگ: این مجموعه اخیراً با برند جدید مهگل پلاس کره اسپرید مخلوط تولید کرده است که به‌زودی روانه بازار خواهد شد و در کنار این مورد در تولید برخی از محصولات غذایی مانند پنیر پیتزا و بستنی کره گیاهی را جایگزین کره حیوانی کردیم.

اگر نکته ناگفته‌ای دارید، بفرمایید.
گلشنی: مجموعه بهینه وزین با بیش از 27 سال فعالیت در این عرصه توانسته است جای خود را در سفره معیشتی مصرف‌کنندگان اثبات کند که رضایتمندی بالغ بر 97 درصدی مصرف‌کنندگان و کسب سهم 50 الی 55 درصدی در مصرف کره گیاهی در کشور خود گواه بر این ادعا است.
کلیه محصولات این مجموعه سلامت محور هستند و ما همواره تلاش نمودیم تا با تنوع محصولات تولیدی، نظر طیف متنوع مشتریان خود را جلب کنیم و همین امر سبب شد تا این شرکت تولید خود را از یک محصول به حدود 60 نوع محصول طی حدود 3 دهه فعالیت برساند.
آذرنگ: بی‌شک رمز موفقیت این مجموعه جلب رضایت مشتری، به‌روز نگهداشتن فرآیندهای تولید محصولات و ثبات کیفیت آنها می‌باشد.
در پایان با تشکر از مصرف‌کنندگان محترم جهت انتخاب محصولاتمان، از مسئولین توقع داریم تا در زمینه نظارت بر تولید و ارائه کره‌های حیوانی و گیاهی موجودر دربازار، تلاش و همت بیشتری صورت پذیرد که منطبق بر الزامات و استاندارهای تعیین شده از طرف سازمان های ذیربط مانند سازمان غذا و دارو و اداره استاندارد باشد.

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا