۷۰ درصد خوراک آبزیان کشور در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود
۷۰ درصد خوراک آبزیان کشور در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود
اقتصادسبز آنلاین: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات، سهم چهارمحال و بختیاری از تولید خوراک آبزیان کشور را ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: ۳۳۰ هزار تن از ۴۷۰ هزار تن خوراک آبزیان کشور در این استان تولید می‌شود.

اقتصادسبز آنلاین: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات، سهم چهارمحال و بختیاری از تولید خوراک آبزیان کشور را ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: ۳۳۰ هزار تن از ۴۷۰ هزار تن خوراک آبزیان کشور در این استان تولید می‌شود.

حسین حسینی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات، عصر یکشنبه در نشست با آبزی‌پروران و اعضای کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی استان چهارمحال و بختیاری افزود: ظرفیت چهارمحال و بختیاری در تولید خوراک آبزیان به شکلی است که می‌توان این استان را پایتخت خوراک آبزیان کشور نام نهاد است و این موضوع نه تنها در تامین امنیت غذایی کشور سهم بسزایی دارد بلکه نشانه مهمی از رسوخ دانش در بخش شیلات این استان است.
وی ادامه داد: باعث خوشحالی است که فعالیت کارخانه‌های تراز بین‌المللی در زمینه تولید خوراک آبزیان را در این استان شاهد هستیم و این موضوع ما را به تحقق برنامه تحولی دولت سیزدهم در افزایش تولید آبزیان کشور از ۱.۳ میلیون تن به ۲.۶ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ امیدوار کرده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات تصریح کرد: در حالی‌که نخستین مزرعه تولید ماهی در چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۶۳ فعال شد در حال حاضر این استان ۵۰۰ مزرعه با ظرفیت بیش از ۲۲ هزار تن ماهی دارد و زنجیره ارزش از پیش تولید، حین و پس از تولید در این استان دیده می‌شود و این نشان از رسوخ دانش و فعالیت‌های دانش‌بنیان در این حوزه دارد.

بیشتر بخوانید: کاربرد مفید کینوا در صنعت شیرینی‌پزی

حسینی تولید آبزیان دنیا را ۲۱۴ میلیون تن اعلام کرد و گفت: ۹۰ میلیون تن در حوزه صید و صیادی است و ۱۲۴ میلیون تن در حوزه آبزی‌پروری است؛ در کشور یک میلیون و ۲۵۶ هزار تن آبزیان تولید می‌شود که از این تعداد ۷۰۲ هزار تن در حوزه صید و صیادی و ۵۵۷ هزار تن در حوزه آبزی‌پروری است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین سه هزار و ۲۰۰ گونه آبزیان خوراکی داریم که از این تعداد ۱۸ گونه اصلی در کشور پرورش داده می‌شود و به جز ۶۰ هزار تن میگو که در سواحل تولید می‌شود بیشترین میزان آبزیان پرورشی در کشور در استان‌های داخلی از جمله چهارمحال و بختیاری انجام می‌گیرد.
معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان شیلات با تاکید بر استفاده از آب‌های نامتعارف در تولید آبزیان، اظهار داشت: شیلات را می‌توان از زمین‌های خشک تا آبهای شیرین، شور، لب شور و حتی از پساب محصولاتی نظیر چغدرقندر پرورش داد.
حسینی عملکرد بخش خصوصی در حوزه شیلات و تولید خوراک آبزیان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بخش خصوصی به‌صورت خودجوش از بخش دولتی در حوزه شیلات پیشی گرفته است که این موضوع جای تقدیر و تشکر دارد. این برای آینده ما بسیار مهم است تا بتوان گام‌های بزرگتری را در راستای شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برداریم.
وی در ادامه راه‌اندازی شورای عالی راهبری شیلات در استان‌ها را برنامه راهبردی جهاد کشاورزی در این بخش دانست و گفت: این شورا تاکنون در ۱۲ استان کشور به ریاست استاندار و دبیری سازمان جهاد کشاورزی فعال شده است. می‌توان از این ظرفیت برای بررسی مسائل، مشکلات و درنظر گرفتن سلیقه‌های محلی در راستای تحقق جهش تولید آبزیان کشور بهره گرفت.
به گزارش ایرنا، افتتاح طرح‌های کشاورزی شهرستان شهرکرد، بازدید از کارخانه‌های تولید خوراک آبزیان و افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی دام، طیور، آبزیان، زنبورعسل و فراورده‌های لبنی و دامپزشکی از مهم‌ترین برنامه‌های سفر روز یکشنبه معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان شیلات به استان چهارمحال و بختیاری بود. / ایرنا