هدف اصلی «ایران گرین» روشن کردن فضای تجارت غلات است
هدف اصلی «ایران گرین» روشن کردن فضای تجارت غلات است
اقتصادسبز آنلاین: «امروزه ده‌‌ها کشتی، هرکدام حامل 60 تا 70 هزار تن غلات در بنادر کشور در انتظار ترخیص هستند و ازاین روتحمیل هزینه‌های دموراژ و... بر قیمت تمام شده غلات کشور، پذیرفتنی نیست...

صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری ارزی با استفاده از اطلاعات درست بازار غلات محقق می‌شود

اقتصادسبز آنلاین: «امروزه ده‌‌ها کشتی، هرکدام حامل 60 تا 70 هزار تن غلات در بنادر کشور در انتظار ترخیص هستند و ازاین روتحمیل هزینه‌های دموراژ و… بر قیمت تمام شده غلات کشور، پذیرفتنی نیست، چرا که هزینه تأمین غلات کشور را افزایش می‌دهد و به اعتبار ایران در بازار جهانی لطمه می‌زند.» آنچه خواندید فرازهایی از صحبت‌های مهندس محمدرضا مرتضوی، رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران و از چهره‌های شناخته شده صنعت آرد ایران است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

بدون شک «ایران گرین» در سال گذشته تبدیل به مرکز ثقل فعالان بازار غلات و دانه‌های روغنی شده است، جنابعالی چه نقاط ضعف و قوتی را برای این کنفرانس متصور هستید؟
ما در طول 10 سال گذشته حدود 200 میلیون تن غلات و دانه‌‌های روغنی وارد کشور کردیم و به‌نظر می‌رسد که در 10 سال آینده هم این روند ادامه داشته باشد. طبیعی است وقتی چنین بازاری در کشور وجود دارد، پس باید دانش و ارتباطات آن به‌وجود بیاید. در گذشته ارتباطات این حوزه تنها به نهادهای دولتی ختم می‌شد، اما «ایران گرین» فعالان بخش خصوصی را گردهم آورده است تا در قالب کنفرانس سالانه ،موضوعاتی در قالب غلات و تجارت غلات و دانه‌های روغنی، پیش‌بینی‌های وضعیت کشت، تولید، تجارت و حمل و نقل مورد بررسی قرار گیرد. تلاش شد تا با برگزاری نشست‌های تخصصی و فنی ،ضعف‌های موجود درخصوص اطلاعات و هماهنگی فعالان عرصه تأمین غلات و دانه‌های روغنی مرتفع شود.
به اعتقاد من «ایران گرین» کنفرانس موفقی بوده که به رغم همه مسائل حاشیه‌ای ،کارنامه پرباری را برجای گذاشته است. جدای از این موارد واقعیت‌های بازار ایران و مسائل ایران برای شرکت‌های خارجی در این کنفرانس تشریح می‌شود تا آن‌ها تحلیل بهتری ازفضاداشته باشند. باید در نظر داشت نسبت به هر بازاری وقتی تحلیل‌های درست وجود داشته باشد قطعاً‌ طرف‌های ذی‌نفع تصمیم‌های درست‌تری خواهند گرفت. تعداد مشارکت‌کنندگان و وزن سخنرانان تاکنون نشان داده که کنفرانس «ایران گرین» توانسته است مأموریت خود را به نحو شایسته‌ای انجام دهد. امسال هم به مثابه سال‌های گذشته شرکت‌های معتبر بین‌المللی و افراد مرتبط با تولید غلات، حمل و نقل وتولیدکنندگان فرآورده‌های مرتبط در این همایش بین‌المللی حاضر هستند و به عنوان سخنرانان اصلی اطلاعات خود را در اختیار حاضران قرار خواهند داد تا ان‌شاءالله تصمیم‌های درست‌تری در حوزه غلات کشور اتخاذ شود. هدف اصلی «ایران گرین» ایجاد پل ارتباطی و ایجاد سازوکار اطلاع‌رسانی و روشن‌کردن فضای تجارت غلات است. امسال خوشبختانه تعداد شرکت‌های خارجی افزایش یافته و مجموعه مقالاتی در حوزه‌های روغن، حمل و نقل، قوانین و مقررات، غلات، گندم، ذرت، خوراک دام و خوراک آبزیان ارائه می‌شود و پنل‌های تخصصی برگزار خواهد شد. در این همایش فضای تجارت غلات و دانه‌‌های روغنی برای تصمیم‌گیران دولتی کشور تشریح می‌شود و موضوعات مرتبط و پیش‌بینی‌های آینده عرضه، قیمت و… تحلیل می‌شود. طبیعی است گروه‌های مختلف با دیدن تحلیل‌های افراد طراز اول هر صنف می‌توانند تصمیم‌های بهتری در این حوزه بگیرند. به عنوان نمونه اگر ما تصویر درستی از فضای قیمتی غلات و دانه‌های روغنی داشته باشیم، شرکت‌های دولتی و خصوصی می‌توانند عملکرد بهتری در بازار آتی داشته باشند. تفاوت قیمت خرید از بازار جهانی در حد فاصل «دره تا قله» حدود 15 تا 25 درصد است، طبیعی است چه دولت و چه بخش خصوصی اگر در زمان مناسبی با توجه به اطلاعات بازار خرید خود را از بازار جهانی انجام دهند می‌توانند ارز کمتری را صرف تأمین غلات و دانه‌های روغنی از بازار جهانی کنند. تفاوت تصمیم درست با نادرست در این بازار ممکن است تا به یک میلیارد دلار برسد که رقم بالایی است. در حقیقت ذخیره این یک میلیارد دلار نتیجه آگاهی و تصمیم‌های درست است که با حضور در این سمینار محقق می‌شود. برگزاری چنین کنفرانسی که در آن با تحلیل نقشه تولید غلات و دانه‌های روغنی جهان و مباحث لجستیکی، اطلاعات مفیدی ارائه می‌شود قطعاً بسیار حایز اهمیت خواهد بود.

ورک‌شاپ‌های تخصصی برگزار شده در «ایران گرین» را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
طبیعی است که اعتبار ورک‌شاپ‌های هر کنفرانسی وابسته به کیفیت ارائه دهنده‌هایش است، خوشبختانه امسال متخصصان متبحر داخلی و خارجی در پنل‌ها حضور دارند که می‌توانند پاسخ‌های معتبری به سؤالات حاضران در همایش بدهند. امسال پنل بسیار فنی در حوزه خوراک دام خواهیم داشت، پنل‌های قوی درخصوص تجارت غلات، لجستیک، گندم، آرد و نان خواهیم داشت تا در این دو روز علاقه‌مندان پاسخ همه سؤالات خود رابگیرند.

به اعتقاد جنابعالی امروز مهمترین چالش تأمین غلات و دانه‌‌های روغنی چیست؟
به اعتقاد من معطلی کشتی‌های پرتعدادی که امروز در بنادر ایران حضور دارند و در انتظار ترخیص هستند ،مهمترین معضل تأمین غلات کشور به‌شمار می‌رود. ایران همواره کشور خوش‌حسابی در بازار جهانی بوده است. در حقیقت بازار 20 میلیون تنی ایران، در کنار حسن شهرت تاریخی تجار کشورمان فضای مناسبی را ایجاد کرده است و اگر کشور به فضای مالی جهانی «FATF» بپیوندد هزینه‌های تأمین غلات در کشور به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت. تمام کشورهای عضو «اف ای تی اف» قوانین و مقررات پولشویی را قبول کردند، درکشور ما هم که با جدیت با پدیده پولشویی مقابله می‌شود، هنوز علت مقاومت سیاستمداران کشور برای پیوستن به «FATF» مشخص نیست که تا این حد بر تجارت کشور تأثیرگذار شده است. حضور ده‌ها کشتی که هرکدام با 60 تا 70 هزار تن غلات در بنادر ایران ودر انتظار ترخیص هستند، هزینه‌های دموراژ و… را به قیمت تمام شده غلات کشور می‌افزاید و از طرف دیگر اعتبار ایران را در بازار جهانی خدشه‌دار می‌کند. این‌که یک کشتی چند ماه روی آب در انتظار ترخیص بماند اصلاً پذیرفتنی‌ نیست.

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا